Uppviket ska spacklas ut 20 cm upp från uppvikets kant. Är det så att det inte är spacklat så är det helt klart ett fel men jag tycker inte att man ser det tydligt på bilden? Det är väldigt vanligt att man spacklar men inte till rätt höjd.
 
T tobbbias skrev:
Malarmaster,


Jag förstår inte riktigt vilket omdelbart följande fel du ser? Du sätter en punkt där du borde berätta felet... :thinking::)
man har inte spacklat ut kanterna på underliggande mattor. då får du en kant som inte skall vara där.trodde det var glasklart när jag skrev hur det skall monteras.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
H
M malarmaster skrev:
Då jag gjort flera plastmattsbadrum ser jag omedelbart följande fel. man lägger av naturliga skäl golvmattan först och viker upp den mot väggen. den kant som då uppstår skall spacklas ut. därefter sätts väggmattan och den övre kanten skall också den spacklas ut innan bården sätts.givetvis har man allra först sett till att väggar o golv är jämna då mattan inte tar upp alla ojämnheter. bredspackling rekommenderas för ett superbt jobb.
Idag fuskas det oerhört och många firmor skiter i detta av tidsskäl. Särskilt när det görs i hyresbostäder eller ute i bostadsrätter när försäkringsbolagen skall stå för notan.har själv inspekterat åtskilliga badrum åt privatpersoner och liknande fel hittas tyvärr ofta. hantverkskunnandet är sämre idag än förr. I de fall jag hittat liknande fel rekommenderas omsättning alternativt kraftigt prisavdrag.(om kunden kan leva med felen). Felen här har ingen inverkan på täthet utan är helt estetiska.Men varför skall man acceptera lägre estetisk kvalite nu än man gjorde förr?
Men nu fungerar inte entreprenadjuridik som du säger.
du säger själv att ”felet” inte påverkar täthet.
Juridiken ör väldigt tydlig här att är de för stor inverkan att åtgärda ett fel så är kompensation okej.

Dessutom är detta antagligen inte ens ett fel, tveksamt om man skulle se något om man besiktigade enligt konstens alla regler.


Va ör de för skitsnack att vi bygger sämre nu är för i tiden.
Självklart är de tvärtom.
 
H hul skrev:
Men nu fungerar inte entreprenadjuridik som du säger.
du säger själv att ”felet” inte påverkar täthet.
Juridiken ör väldigt tydlig här att är de för stor inverkan att åtgärda ett fel så är kompensation okej.

Dessutom är detta antagligen inte ens ett fel, tveksamt om man skulle se något om man besiktigade enligt konstens alla regler.


Va ör de för skitsnack att vi bygger sämre nu är för i tiden.
Självklart är de tvärtom.
kvaliten på själva utförandet är sämre nu för tiden,jag har 40 års erfarenhet och jag ser skillnaden mellan dagens yngre förmågor och den äldre stammen av yrkesmän.Bilderna är ju inte de bästa men man ser ju ändå ganska tydligt på bilden med handen att det är en ospacklad kant under bården och likaså vid mattuppviket. Man har inte spacklat kanten och givetvis är det ett fel.
att det är tätt är en sak men inte hade du godkänt t.ex ett kakelbadrum med snedsatta plattor även om entreprenören lovar att tätskiktet är gjort efter konstens alla regler? varför skall man godkänna estetiska fel bara för att det är en plastmatta?
 
H
M malarmaster skrev:
kvaliten på själva utförandet är sämre nu för tiden,jag har 40 års erfarenhet och jag ser skillnaden mellan dagens yngre förmågor och den äldre stammen av yrkesmän.Bilderna är ju inte de bästa men man ser ju ändå ganska tydligt på bilden med handen att det är en ospacklad kant under bården och likaså vid mattuppviket. Man har inte spacklat kanten och givetvis är det ett fel.
att det är tätt är en sak men inte hade du godkänt t.ex ett kakelbadrum med snedsatta plattor även om entreprenören lovar att tätskiktet är gjort efter konstens alla regler? varför skall man godkänna estetiska fel bara för att det är en plastmatta?
men så fungerar inte entreprenadjuridik och om du varit i branschen i 40 år borde du veta detta eller?

bara skitsnack att kvalitén var bättre för.
de finns sämre och bättre hantverkare nu precis som förr.
också varit med ett tag och kan intyga detta.

Dessutom är hantverkare och tjänstemän mer utbildade nu och byggmetoder mer utvecklade
 
H hul skrev:
men så fungerar inte entreprenadjuridik och om du varit i branschen i 40 år borde du veta detta eller?

bara skitsnack att kvalitén var bättre för.
de finns sämre och bättre hantverkare nu precis som förr.
också varit med ett tag och kan intyga detta.

Dessutom är hantverkare och tjänstemän mer utbildade nu och byggmetoder mer utvecklade
det finns ju ett regelverk även för den estetiska biten när man sätter t.ex väggmattor. Veck o kanter räknas som fel i den bedömningen . mig veterligt är det standard att spackla ut kanter. min rekommendation till kund hade varit just reklamation.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
H
M malarmaster skrev:
det finns ju ett regelverk även för den estetiska biten när man sätter t.ex väggmattor. Veck o kanter räknas som fel i den bedömningen . mig veterligt är det standard att spackla ut kanter. min rekommendation till kund hade varit just reklamation.
Jo men hur man åtgärdar detta är tydligt reglerat också.
Skulle besiktningsmannen bedömma de som ett fel så skulle inte företaget behöva göra om arbetet utan kompensera kunden med pengar eller liknande.
 
M malarmaster skrev:
man har inte spacklat ut kanterna på underliggande mattor. då får du en kant som inte skall vara där.trodde det var glasklart när jag skrev hur det skall monteras.
Sorry nu för dum fråga, men jag försöker lära mig. Att spackla ut kanten betyder att man fasar av den så den blir tunnare? Eller betyder spackla ut kanten något annat som jag inte förstår?
 
T tobbbias skrev:
Sorry nu för dum fråga, men jag försöker lära mig. Att spackla ut kanten betyder att man fasar av den så den blir tunnare? Eller betyder spackla ut kanten något annat som jag inte förstår?
Spackla ut kanten betyder att man spacklat så att väggytan blir jämn o slät. du skall alltså inte kunna känna någon övergång mellan golvmatta och vägg. därefter sätter man väggmattan och den övre kanten på denna skall också spacklas så du inte kan känna övergång mellan matta o vägg. därefter sätts bården. det finns flera bra instruktionsfilmer på youtube för den som är intresserad. Gör man inte dessa spacklingar kommer det att synas ett veck i väggmattan där väggmattan överlappar golvmattan.Det är precis detta som trådstartaren anmärker på då firman i detta fall fuskat.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Om det är ett GVK företag som gjort jobbet så kan du kontakta en Gvk kontrollant(besiktningsman) så kan han avgöra om detta är något fel,åtgärd mm(se Gvk hemsida)
, se även till så att företaget som utfört arbetet i badrummet också ges möjlighet att vara med på GVK kontrollen, för då får den som "förlorar" i GVK kontrollen stå för kostnaden för att ha anlitat GVK kontrollanten.
Ang GVK kontrollanten kolla ev jäv och kolla pris innan du anlitar denne.

Lycka till!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.