Hej kära vänner.

Till våren/sommaren har vi tänkt byta ifrån vårt stora, klumpiga, murade (med insattskamin) braskamin, till en nyare modernare modell.

Då jag satt och tittade runder lite här ikväll, kom jag och funderade på det här med sidoglas som finns på en hel del modeller.

Är det bu eller bä?!?!



Spontant tycker jag det är rätt snyggt och känns som om brasan/elden kommer ”närmare” då man ser den från mer än ett håll.
Men är det praktiskt?
Jag tänker bara på hur och när jag eldar i den befintliga, att jag tar spjärn eller stöd av sidoväggarna när man lägger in ved.
Är risken på de nyare modellerna att veden lägger sig mot sidoglasen?
Är risken för att dom då ska gå i sönder eller bli förstörda större?
 
Jag har en ganska stor braskamin, en dovre 2575. Där har jag ett sidoglas. Jag älskar känslan med sidoglaset.
Det enda stora minuset är att det är förbannat tråkigt att göra rent glaset eftersom man måste in med armen och jobba i en konstig ställning. Och jag har eldat ek stora delar av vintern och den sotar och sätter sig ganska hårt i glaset. Men förutom den detaljen så är det underbart när man väl eldar.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Det är snyggt och sprider ljuset bättre. Att glaset inte skulle hålla behöver du inte oroa dig för. Enda nackdelen är väl just att det blir mer glas att rengöra. Men med aska på ett fuktat papper så är det gjort på ett kick ändå.

Vi tänker göra som ni, ska bara beta av ett par hundra andra projekt först :).
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag har en ganska stor braskamin, en dovre 2575. Där har jag ett sidoglas. Jag älskar känslan med sidoglaset.
Det enda stora minuset är att det är förbannat tråkigt att göra rent glaset eftersom man måste in med armen och jobba i en konstig ställning. Och jag har eldat ek stora delar av vintern och den sotar och sätter sig ganska hårt i glaset. Men förutom den detaljen så är det underbart när man väl eldar.
Är helt med dig med att det är underbart med sidoglas, förutom soten och rengöringen av mer glasyta har du inga negativa meningar att säga? :D
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är snyggt och sprider ljuset bättre. Att glaset inte skulle hålla behöver du inte oroa dig för. Enda nackdelen är väl just att det blir mer glas att rengöra. Men med aska på ett fuktat papper så är det gjort på ett kick ändå.

Vi tänker göra som ni, ska bara beta av ett par hundra andra projekt först :).
Haha ja det är väll lite samma här, 100 projekt som är före, men frugan vill kanske prioritera om, och då gäller det att vara beredd i svängarna :rofl:

Har ni tittat på någon speciell, eller ni är mer bara i ett konstaterande att det ska göras om?
 
Nä, vi har inte tittat på någon speciell egentligen. Det slösurfas och dröms en del fram och tillbaka. Men Contura 556G Style tycker jag är snygg och tankarna går åt att riva ner det bruna teglet på murstocken och ersätta med skiffer.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
Är helt med dig med att det är underbart med sidoglas, förutom soten och rengöringen av mer glasyta har du inga negativa meningar att säga? :D

Nej, finns ingen annan nackdel vad jag har märkt. Men jag har bara eldat 2 säsonger än... :) Jag får återkomma om 18 till säsonger. Då har jag säkert lyckas vrida axeln ur led ett par ggr eller något liknande .. ;)
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.