Jag har ärvt en fastighet ( fungerar som sommarstuga) där jag och min man är mantalsskrivna. Jag står som ägare.
Nu är vi på väg att köpa en bättre sommarstuga 50 m ifrån vår tomt. Tomterna gränsar inte till varandra.
Vi kan slå ihop tomterna till en, kostnad 25000 kr/37000 om ny tomtmätning behövs.
Är det ekonomiskt fördelaktigt? Skattemässigt?
Är det en fördel om min man står som ägare eller ska båda stå som ägare?
Skriva huset på våra barn?
Hur kan vi tänka?
 
Är det inom detaljplan eller utanför detaljplan? Om en fastighet ska bestå av flera skiften (områden) inom detaljplan krävs ett funktionellt samband mellan fastighetsdelarna för att man ska kunna slå ihop dem till en fastighet. Utanför detaljplanerat område är det lite lösare men generellt kan sägas att bostadsfastigheter är svårare att fastighetsbilda så de består av flera områden. Vad jag ville ha sagt med det här är att det kanske inte är möjligt att lägga ihop fastigheterna (jag tolkar tomt som fastighet i ditt fall). Som steg ett - hör med lantmäterimyndigheten om möjlighet finns.
 
Kollar med lantmäteriet....
 
Jag ser inga direkta fördelar med att slå ihop fastigheterna, snarare tvärtom. Till exempel så minskar ert ROT-utrymme om det bara är en fastighet.

Om man vill belåna så finns det kanske outnyttjade pantbrev som går att använda. Vad händer med dem om ni slår ihop fastigheterna?
 
Jag är inte med på vad det skulle vara för vits med en ihopslagning.

Värdet minskar, om ni vill sälja en dag, så får du ta kostnaden igen för att sära på dem, annars förlorar du kraftigt vid en försäljning.

På fördelssidan finns att du ev. får lägre fastighetsavgift/skatt. Om värdet är så högt att avgiften redfan slagit i taket, så är det inte säkert att den blir lägre, har för mig att man får en hel "maxavgift" per bostadshus.

Om det finns en vägsamfällighet så kanske du blir av med avgiften för ena tomten (men du lär inte bli populär bland grannarna om du smiter från avgiften sådär).

Sedan får man ju fundera också på varför man vill ha en extra tomt med byggnad som inte ens ligger i anslutning till huvudbyggnaden.

Är det inte bättre att sälja av den då?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Tack för synpunkter på sammanslagning. Tänkte mest på om det fanns ekonomiska fördelar med en hopslagning. Det kostar en del till lantmäteriet att slå ihop dem. Fastighetsskatten är låg, läget är inte det mest attraktiva och en försäljning är inte möjlig.
 
Hemmakatten
Jag skulle definitivt behålla fastigheterna som de är idag. Fastighetsskatten/avgiften är låg, skrev TS. Vem vet, kanske man vill sälja ena fastigheten om 10-20 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.