Inspirerad av @Masses har jag nu monterat arbetsbänkar baserat på Boschs Rexroths system och köpt geidrar från Ironmongery.

Nu ska det som sagt väljas material för lådorna. De kommer bli rätt stora, 900x550, och är rädd att MDF inte kommer att hålla i långa loppet.

Jag har en del 22 mm furuplyfa och en del 19 mm MDF.

Vilket material är lämpligt för botten och sidor? Formplyfa i poppel, björkplyfa (dyrt?), limfog eller befintlig furuplyfa. Ska jag förstärka med aluprofiler på bottens långsidor?
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
S
Rätt stora lådor , dom blir tunga ska du ha hjul på dom , vad ska du ha i dom järnskrot eller bomull
Skivor kommer att böja sig med tiden , tänk dig golvspån 22 där det är max 600 mellan reglarna för att ha bärighet , så det fodras nog något som bär upp skivorna
 
Jo, de blir ganska stora. Kommer förvaras verktyg i systainrar och handverktyg av olika dess slag, alltså mitt mellan järnskrot och bomull!

Att montera hjul på lådorna låter sig inte göras då tvärstag i aluminium förhindrar detta.

Utmaningen blir den statiska belastningen och då går nog MDF som botten bort även om långsidorna förstärks med vinkellister av aluminium.

Hur klara vanlig limfog i furu respektive formplyfa statisk belastning?
 
S
Blir nog svårt att få bärighet , fodrar nog något på mitten , ska dom stå på plats med lock eller ska dom gå att dra ut som en byrålåda
 
M
900x550 kan du ju göra med 2”4 C24, så lär det hålla. Men det är förmodligen inte så låga lådor du har tänkt göra :)

Vad jag försöker säga är - höjden är det krångligaste att få till, sett till rimliga pengar.
Men något av dina mått kanske motsvarade höjden? Lådor har ju tre dimensioner att ta hänsyn till.
 
M
Eller fattade jag helt fel och missade att det bara är botten du ska göra? Sorry i så fall :)
 
M Marcussjogren skrev:
Eller fattade jag helt fel och missade att det bara är botten du ska göra? Sorry i så fall :)
Jag hade tänkt göra botten i något av de tidigare nämnda materialen (limfog/formplyfa/furuplyfa) och fronten i MDF. Sidostycken, fram- och bakstycke i plywood (12 mm). Lådornas höjd kommer att variera för att passa de olika systainerhöjderna.

Alternativet är att sätta in en mittenpost av aluminiumprofil men då blir lådorna för systainrarna utan sidostycken eftersom det inte kommer att rymmas några sådana.
 
M
Svårt att ha tunga saker på träskivor utan att de börjar svikta med tiden.
Att ha stöttande ribbor under blir nog ett måste när det skall vara så brett. Men då blir det tjockt bottenlager istället :(
 
Båda materialen kommer nog funka finfint i de dimensionerna. Bottenskivan kommer ju ha upplag på alla 4 sidor.
 
  • Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
I en av verkstadshurtsarna har jag lådor som är 500 mm djupa och 1040 mm breda med både botten och sidor gjorda i 12 mm björkplywood. Känns helt stabila efter ett par års användning. Du får ju inte all belastning i mitten heller så det borde inte krävas några jättedimensioner.

Öppen verkstadslåda i björkplywood fylld med verktyg, inklusive en Makita-väska och hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
Tack för infon, @jac. Jag var på Ceos och klämde lite på björkplywood och bestämde mig för att göra botten i 15 mm och sidorna i 12 mm. Känns som om det ska räcka, annars blir det att göra om!

Har också bestämt mig för att göra systainervagnar för Festoolverktygen eftersom det Blir mer praktiskt. Det tråkiga är att det drar iväg i kostnad mot vad jag hade tänkt från början. Har lust att göra det för mig...
 
T Toddbertuzzi skrev:
det drar iväg i kostnad mot vad jag hade tänkt från början
Visst är det märkligt att det alltid blir på det viset...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Den där yxan jac; när halshögg du någon senast med den? Eller är det ett Makitatillbehör som hittills är okännt för os andra?

//Ronnie
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Eller är det ett Makitatillbehör som hittills är okännt för os andra?
Det är väl den vanliga Makita sladdlös yxa? Man stoppar batteriet i fickan och sen är det bara att börja svinga..
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
@Pysslarn är inne på rätt spår. Den kommer från Småland och har enligt en säker källa ursprungligen tillhört Hans i Lenhovda.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.