Har precis köpt en stuga på ca 40 kvm, som inte är vinterbonad.
Den verkar vara helt oisolerad.
Den står på plintar, utrymmet under är mellan 5-30 cm.
Den är klädd med stående panel.
Hur skulle jag kunna isolera den på bästa vis?
Prisbild?
Vattenledningarna (plaströr) till både kök och badrum hänger fritt under stugan.
De fryser under vintern.
Hur gör jag smidigast med det?
Tack på förhand!
 
Är det invändigt du tänkt isolera? Om så skulle jag ta PIR-isolering, dvs. skumskivor. Då får du nästan dubbla isolervärdet mot mineralull. Håller på att isolera med det själv just nu. för 5 cm (motsvarar väl ca 9cm glasull) har jag köpt för 180 kr/m2. Ganska lätt att sätta fast, behöver inte regla. Hur mycket vägg/tak har du att isolera? 7cm tjocklek till väggen och 10 till taket borde göra jobbet. Med fogskum mellan skivorna och aluminiumtejp över så kan du också skapa även en ångspärr, vilket gör att det blir enklare att tillägsisolera utvändigt om du eventuellt skulle vilja göra det i framtiden.
 
Är det öppna golvbalkar som man kommer åt underifrån? Om så borde man för golvets del kunna föra in mineralull underifrån. Eventuellt kunde man ta ett tunnare skikt PIR först underifrån och fogskum längs dess kanter för att få en fuktspärr och under det fylla upp med glasull, men det är bökigt och antagligen inte nödvändigt om man bara ska vara där ibland. Vissa låter isoleringsföretag komma och spruta hela underredet fullt av skumisolering, men mot det finns det mycket kritik, då fukt kan stängas in. Priset för säg 9cm glasull blir väl ca 1500 kr för 40 m2 och det räcker nog till en stuga.

Vill du räkna hur mycket du isolerar så kan du räkna såhär. Materialet har ett lambda-värde som säger hur mycket energi (i watt) som läcker igenom en m2 av materialet vid tjockleken 1 meter. Har man t.ex. 10 cm glasull tar man lambdavärdet (ca 0,04) delat på tjockleken i meter dvs 0,04/0,1. Då får man U-värdet 0,4 vilket betyder materialet läcker 0,4 watt under en timma när temperaturskillnaden mellan inne och ute är en grad. Ta det multiplicerat med den värmeskillnad mellan inne och ute du vill räkna med. Multiplicera detta med antal m2 sedan multiplicerat med antal timmar du vill räkna på, t.ex. 88000 för ett helt år, eller 88 så får du svaret i kw på en gång istället för Watt. Alltså... lambda / tjocklek x temperaturdifferens x antal m2 x antal timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.