B Bearyeah skrev:
Vi grävde fiber i höstas och hade problem med att hitta befintliga kabelrör för att dra ny fiberkabel, eller rättare sagt så hade entreprenören detta problem. De hade även kabelsökare men det hjälpte föga när tidigare entreprenör hade struntat i den remsa(magnetisk) som ger utslag när de för sökaren över marken.

Med andra ord så behöver det finnas en slags remsa eller band ovanpå kabeln för att sökaren ska kunna hitta den. Det kanske går att få utslag ändå utifall kabeln ligger grunt, det vet jag inte.

Nätägaren sätter endast ut egen utrustning så räkna inte med att de vill eller kan sätta ut dina kablar.
Elkablar behöver inte ha magnetisk remsa så länge de är av normala metaller. Äldre fiberrör innehåller ibland en dragtråd i metall (wire) men eftersom man sen länge gått över till blåst fiber så är det sällan man har dragtråd i kabelrör. Så i fiberrör är täckremsan fortfarande viktig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Bearyeah skrev:
Vi grävde fiber i höstas och hade problem med att hitta befintliga kabelrör för att dra ny fiberkabel, eller rättare sagt så hade entreprenören detta problem. De hade även kabelsökare men det hjälpte föga när tidigare entreprenör hade struntat i den remsa(magnetisk) som ger utslag när de för sökaren över marken.

Med andra ord så behöver det finnas en slags remsa eller band ovanpå kabeln för att sökaren ska kunna hitta den. Det kanske går att få utslag ändå utifall kabeln ligger grunt, det vet jag inte.

Nätägaren sätter endast ut egen utrustning så räkna inte med att de vill eller kan sätta ut dina kablar.
Du har helt rätt i att elbolagen sätter ut sin egen kabel, dvs fram till första avlämningspunkt. I de flesta fall där elmätaren sitter. I övriga fall kan man diskutera om de kan utföra utsättning mot betalning eller att de bara har en bra dag och hjälper till.

Ovanpå kabeln behövs ingen remsa dock! Ofta lägger man ett kabelband eller kabelskydd, men det är endast till för att varna och skydda kabeln. Det har inget med utsättningen att göra. Dock när man gräver fiber så lägger man ett band med metalltråd eftersom fibern är av glas och höljet av plast så behöver man metall. I kabeln så finns det redan.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C c_olsson skrev:
Elkablar behöver inte ha magnetisk remsa så länge de är av normala metaller. Äldre fiberrör innehåller ibland en dragtråd i metall (wire) men eftersom man sen länge gått över till blåst fiber så är det sällan man har dragtråd i kabelrör. Så i fiberrör är täckremsan fortfarande viktig.
R Räv3n skrev:
Du har helt rätt i att elbolagen sätter ut sin egen kabel, dvs fram till första avlämningspunkt. I de flesta fall där elmätaren sitter. I övriga fall kan man diskutera om de kan utföra utsättning mot betalning eller att de bara har en bra dag och hjälper till.

Ovanpå kabeln behövs ingen remsa dock! Ofta lägger man ett kabelband eller kabelskydd, men det är endast till för att varna och skydda kabeln. Det har inget med utsättningen att göra. Dock när man gräver fiber så lägger man ett band med metalltråd eftersom fibern är av glas och höljet av plast så behöver man metall. I kabeln så finns det redan.
Bra förtydligande. Det förklarar varför entreprenören hade svårt att hitta den befintliga fibern för att kunna dra in vår nya anslutning! :)
 
Har själv sett hur man lokaliserat kablar med slagruta.
Vinkelpekaren görs av metalltråd. Två stycken ska ha en 90 graders vinkel vid ungefär en fjärdedel av sin längd, den kortare delen hålls i respektive hand. Ha de pekande i riktningen du går. När de korsar varandra ligger kabeln. Används även för att hitta vattenleder och magnetfält.
Funkar bättre om du har en bra belastning på kabeln. Testa! Enkelt och billigt.
 
  • Gilla
Törndal och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Tja!

Som rubriken antyder; hur hittar man enklast en nedgrävd elkabel i mark? Från garage till friggebod går det en enfas (tror jag) 230-kabel. Kabeln korsar under en grusväg som går mellan byggnaderna och nu skall det grävas ner fiber längs vägen. Problemet är att ingen vet exakt var kabeln går under vägen och den möjliga sträckan där kabeln kan korsa vägen är cirka 10-15 meter. Så finns det något sorts verktyg som kan detektera en kabel på ner till en halvmeters djup tro? Nu tror jag ju iofs att den ligger grundare då kabeln grävdes ner för hand av min far för 25 år sedan. Jag har svårt att tro att han grävde ett halv meter djupt dike tvärs en grusväg... :rofl:
Hur som helst, finnes sådan verktyg och vad kan det kosta, eller kan man hyra tro?

Tack på förhand för eventuella svar!
ToRy
Om det ska grävas ner fiber är fastighetsägaren ( Du ) ansvarig för att eventuella EL-kablar märks ut innan och det anmäler du på https://www.ledningskollen.se så kommer elbolaget ut och smäller ner träpinnar. Nu gäller det generellt EL som tillhör din el-leverantör men när jag fick dom uppmärkta märkte dom även upp elkabel som tillhörde mig privat som låg nedgrävd där det skulle grävas eftersom dom ändå gick och kollade av marken med ledningskollapparaten.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R Räv3n skrev:
Det behöver inte gå ström i kabeln, man kan i stället sätta ett jordspett i marken med en klämma till mätenheten och så ansluter man den andra klämman till kabeln. På så sätt sänder man ut en frekvens i kabeln som man kan snappa upp genom handenheten.
Man kan som du även antyder söka med spänningen på i kabeln. Då kan man i ena fallet sätta en ”tång” runt kabeln och sedan ta handenheten för att söka rätt på den. I vissa fall så kan man söka utan tång. Då ställer man handenheten på 50Hz vilket elnätet bör ligga på. Har du då en stark och ren signal kan du snappa upp den på detta vis.
Jag föreslår att man använder tången och ställer enheten på runt 31Hz och likaså handenheten. Viktigt att båda enheterna står på samma frekvens!
När man sedan sätter ut kabeln så går man runt i området och för handenheten fram och tillbaks för att hitta signalen (kabeln).
När du väl hittat den kan du med fördel ställa ned styrkan i handenheten för att med större exakthet kunna lokalisera kabeln.
Om du vrider handenheten ett kvarts varv ska den helst tystna ovanför kabeln. Då vet man att man hittat rätt.
C c_olsson skrev:
En kabelsökare är en metalldetektor som skickar aktiv puls och kabeln behöver inte vara spänningssatt. Det går bra att använda en vanlig metalldetektor för detta men sökdjupet är i regel mindre hos dem då de brukar ha en bredare lob. Kabelsökaren har en väldigt smal lob och man svingar den tills loben träffar kabeln.
Ligger kabeln ytligt så kan man ibland hitta den med en vanlig regelsökare, men då måste strömmen vara på, helst med ganska hög förbrukning i kabeln så att kabelns magnetfält blir så kraftig som möjligt. Regelsökare kräver spänningssatta kablar för att man skall kunna hitta dem.
Tack för svar, båda två, alltid bra att veta för framtida projekt. :D
 
H Hallerudsbo skrev:
De flesta med grävmaskin brukar ha en sådan sökare.
Nope ,är inte många som har
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ledningskollen.se använde vi också.
Då fick vi bland annat en karta över tomten med en noggrant utritad luftledning som tydligen var av den där nya, osynliga modellen.
Men vi fick också en riktig kabelsökning som, som sagt, hittade alla småsladdar på hela tomten, även dussintals meter från där vi skulle gräva.
 
L larsson r skrev:
Nope ,är inte många som har
Beror nog på entreprenören.
Jag gräver fiber dagligen och i vår firma har vi en kabelsökare/grävlag.
Används bland annat för att hitta befintliga telekablar/rör På tomter och i allmän yta.. svårt att veta var man ska gräva om man inte kan söka ut kabeln. Finns även andra sätt att hitta kabel, men kräver rör. Slagruta eller versioner av denna funkar, men kräver att man litar på det oxå..
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Entreprenören kan i de flesta fall hantera även om underentreprenör/grävare saknar utrusning, men det kan säkert skilja i hur det görs beroende av kravställan på fastighetsägare.
Inkommande vatten och el på villafastighet ska ligga på djup under 0,5m och ska inte behöva sättas ut då normalt grävdjup för fiber på villafastighet är ca 0,3m.
Vid projektering ska fastighetsägaren tillfrågas gällande egen vattenledning eller elledning, samt berg/jordvärme på fastigheten, robotslingor gräsklippare, etc, och märkas ut på bild/karta till grävare. Finns osäkerhet noteras det och då väljer grävaren om man behöver utsättning eller ej. Entreprenör/grävare åtgärdar i normalfallet avgrävning om det skulle göras.
Men som sagt det finns olika lösningar, det jag beskriver är som de stora aktörerna i regel tillämpar.

Tar vi sedan allmän mark så är det blir det lite annorlunda eller om fastighetsägare upplyser om att det finns servitut eller annan form förlagd ledning på enskild fastighet, men det är inte vad ts frågar efter utan egen elledning på vanlig villafastighet.
 
Oops. Noterade inte hur gammalt TS inlägg var. Mitt svar därför säkert inaktuellt.
 
K Karldanaxel skrev:
Oops. Noterade inte hur gammalt TS inlägg var.
Ett dygn är väl ingen ålder på en forumtråd?
 
Alltid roligt att se vilket ansvar man söker lägga på andra... Den som gräver/ledningsägaren är skyldig att göra/beställa kabelutsättning. Många ledningsägaren finns på ledningskollen - inte alla! Privata kablar finns INTE där. Den som gräver är skyldig att ta reda på, och i så fall se till att kablarna sätts ut. Vid grävling på tomtmark av detta slag tillfrågas vanligen fastighetsägaren om existens av kablar. Ges svaret att det finns så skall försiktig grävning göras. Skadas en kabel är det grävarens kostnad att ta - om de inte fått ett klartecken att inget finns! Det är detta frågan från fibergrävaren syftar till - att ta reda på om det finns kabel. Sammanfattning, om du VET att fär finns kabel informera om ungefär var. Utsättning blir det entreprenören som får göra. Trilskas han kontakta direkt det företag som blir nätägate - de har redan betalat för att entreprenören skall visa hänsyn till existerande kablar. Jobbar med just detta dagligen åt ett antal större Nätägare. Jag skulle aldrig komma undan med att kräva att slutkund skall utföra eller ta kostnad för detta! Dessutom står det klart i ett standardavtal AB/ABT att entreprenör skall stå med detta - absolut inte ditt problem!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tillägg: Tänk på att om du GÖR kabelutsättning av egen kabel så tar du även ansvar för den! Om det då visar sig att du gjort fel eller missat något så blir helt plötsligt ansvaret ditt, och inte entreprenörens!

Du har INGET ansvar för andras kablar: tele, el, va... Servitut på tomten skall Nätägare hantera - inte du! Inte ditt ansvar att rapportera om detta till entreprenör eller Nätägare- även om fet är bra om du GÖR det...

Du HAR vist ansvar för egna kablar. Men det tar du om du meddelar/varnar för att det kan finnas kabel och ger en grov uppfattning om var. VIKTIGT: Vet du inte att det är kabelgritt - säg inte att det är det. DÅ kan du få ersätta skador på EGEN kabel - men aldrig annans - om det inte är du som gräver!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H
L larsson r skrev:
Nope ,är inte många som har

Nej klart men utav 6 firmor som jag känner till här har det.
Lånade av dom innan jag skaffa min egen.
Även kommunen har en som jag har lånat vid behov.
Jag har grävmaskin men ingen firma endast privat, men har egen kabelsökare.
Dock brukar många som har säga nej på grund av att de vill inte låna ut den.
Är ganska dyr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.