A Andy78 skrev:
Jag har också en CTE HES-3106 Plus dock används RJ45 Istället för SFP på Wan.
Då låter det som att du inte har fiberanslutning till hemmet utan internet via ethernet-kopparkabel.
 
T tompaah7503 skrev:
Då låter det som att du inte har fiberanslutning till hemmet utan internet via ethernet-kopparkabel.
Ja precis.
Glömde, lägga till min fråga, ni som har fiber in med SFP slot, har ni även en RJ45 port precis bredvid.
Eller är det enbart enbart SFP?
Jag har båda dock så användas RJ45 i mitt fall.

Är det någon här som lyckats ta sig in i sin CTS och tittat på konfigurationen?
 
T tompaah7503 skrev:
Har fortfarande inte fått in min fiberkabel i huset. Grävning i området är inte ens påbörjad.
Men leverantören har med all tydlighet sagt att CPE:n är hushållets egendom i samma ögonblick som anslutningen är färdig. Så även den SFP-modul som sitter inuti den. Så vad jag gör med den efter att de lämnat fastigheten är inte deras bekymmer. Det är en CTE HES-3106 av någon variant vill jag minnas.
Vad är det för modul, vad står det på den lägg gärna upp en bild, kul å se vad en del leverar.
 
T tompaah7503 skrev:
Men leverantören har med all tydlighet sagt att CPE:n är hushållets egendom i samma ögonblick som anslutningen är färdig. Så även den SFP-modul som sitter inuti den. Så vad jag gör med den efter att de lämnat fastigheten är inte deras bekymmer.
Om du upplever problem med någon tjänst kanske de inte hjälper dig förrens deras standard CPE sitter på plats. Jag har fått en mediakonverter utbytt för att driftbolaget tyckte en annan modell gav dem bättre övervakning och felsökningsmöjligheter. Om din burk sitter där i stället kan de inte göra något. Alla tjänsteleverantörer utgår från att kunden har fel.
Vi har en sporadiska störningar på vår IPTV sedan vi skaffade fiber för ca 4 år sedan. Först för ett par månader sedan erkände fiberägaren att de har problem i sitt nät och de prober (test klienter) de har i nätet inte fångar upp störningarna kunderna upplever.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Om du upplever problem med någon tjänst kanske de inte hjälper dig förrens deras standard CPE sitter på plats.
Helt medveten om att så kan vara fallet och därför sparar man naturligtvis CPE:n någonstans lättillgängligt så den kan kopplas på för felsökning. I övrigt är jag inte intresserad av att ha deras skräp i mitt nät. Enligt min fiberleverantör är CPEn 100% köparens egendom och man har själv hela ansvaret för den. Alltså kan man själv tända eld på den om man så finner lämpligt direkt efter att montörerna är klara. Vet faktiskt inte hur de avser att bedriva felsökning om man får göra vad man vill med CPEn. Det får tiden utvisa.
 
Skulle gissa på att man kollar i stationsswitchen som du är ansluten till om man kan se störningar och logga händelser. Och sedan kan man ju alltid OTDR-mäta i fiberuttaget. Vissa operatörer registrerar också vilken macadress som kundutrusningen har, t.ex. medieomvandlare/switch så även här kan man se om något blivit utbytt/förändrat. Det görs ju även omkopplingar i fibernäten och då kan man kolla vilken switchport en macadress dyker upp på.
Så det finns olika sätt att felsöka beroende av hur man byggt nätet och vilken utrustning man använder.
 
O
T tompaah7503 skrev:
Då låter det som att du inte har fiberanslutning till hemmet utan internet via ethernet-kopparkabel.
Ja jag har inte fått min utrustning ännu
Men då ska jag köra med fiber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.