Renoverar övervåningen nu och öppnar upp till nock. Tänkte sätta ventil på gaveln och frågan är vilken höjd man bär välja på den?
 
  • Skiss av en husgavel med måttangivelser och position för en tänkt ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan tilläggas att radiator och fönster inte kommer på denna väg... Fönstrets överkant sitter nästan i linje med brytet så det går inte att sätta en ventil över förnstret tyvärr...
 
Det är nog inte så noga med höjden.
På de flesta hus man ser med tilluftventiler i ytterväggen sitter de i jämnhöjd med fönstrens ovankant.
Dvs 2 - 2,1 m över golv.

Och det är nog bra att inte sätta ventilen över fönstret.
Det skulle kunna medföra nedkylning av och kondens på den inre rutan.
 
Redigerat:
den kommer med all säkerhet att fungera som en frånluftsventil istället för tilluft men vore bra om det nu kan bli facit även för skeptikerna.
 
E exerg skrev:
den kommer med all säkerhet att fungera som en frånluftsventil istället för tilluft men vore bra om det nu kan bli facit även för skeptikerna.
?? :thinking:
 
R RoBo skrev:
?? :thinking:
Har med tryckskillnaderna i huset att göra. finns flera tidigare trådar om detta.
 
  • Schematisk bild av ett hus som visar tryckskillnader med pilar som rör sig utåt och uppåt.
  • Gilla
P64bygg
  • Laddar…
Monterade du någon ventil? I så fall på vilken höjd och hur blev resultatet?
 
Japp ja satte den brevid fönstret men är ju långt ifrån klar med övervåningen så det är för tidigt att säga något om resultatet.

Tänker som så att vad är alternativet?? att inte sätta någon ventil alls? Det är ju knappast att föredra så det får bli som det blir
 
M
Jag har satt den precis likadant, blir frånluft ibland.

Hade man fått bättre funktion om man hade satt den ovanför golvsockeln tro?
 
Möjligt, lägre ska väll vara bättre. Jag har snetak upp till nock så min ventil kommer relativt lågt i rummet.


Sedan satte jag "2st L" i väggen för att luften ska få jobbigare att gå ut....vet icke om det hjälper men det blev så naturligt eftersom jag har timmer hus och ville undvika att borra hål i trimmet utan låta kanalen gå ut ur en gammal öppning :)
 
  • Schematisk illustration av en ventilationskanal som går genom en vägg, med två L-formade böjar som leder ut luft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E exerg skrev:
Har med tryckskillnaderna i huset att göra. finns flera tidigare trådar om detta.
exerg, vad är lösningen?
 
E exerg skrev:
Tilluft på underväningen som standard över fönstren. Tilluft på övervåningen under fönstren bakom radiator [länk]
Tack för svar exerg! Jag har själv placerat tilluftsventiler ca 10 cm från tak bredvid fönster och det blev mycket riktigt frånluftsventil. När jag däremot öppnar vridfönstret lite grann strömmar rikligt med luft in från fönstret så jag har varit inne på spaltventiler under fönstret istället. Du tror det funkar?
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
P P64bygg skrev:
Tack för svar exerg! Jag har själv placerat tilluftsventiler ca 10 cm från tak bredvid fönster och det blev mycket riktigt frånluftsventil. När jag däremot öppnar vridfönstret lite grann strömmar rikligt med luft in från fönstret så jag har varit inne på spaltventiler under fönstret istället. Du tror det funkar?
Övervåning under fönster, ja. Eller bakom element.
 
  • Gilla
P64bygg
  • Laddar…
Davidbagare
P P64bygg skrev:
Tack för svar exerg! Jag har själv placerat tilluftsventiler ca 10 cm från tak bredvid fönster och det blev mycket riktigt frånluftsventil. När jag däremot öppnar vridfönstret lite grann strömmar rikligt med luft in från fönstret så jag har varit inne på spaltventiler under fönstret istället. Du tror det funkar?
Ett bra test om man är osäker på hur långt ner man måste sätta ventilen för att få tilluft är att ta bort tätningslisten på nedre delen av fönstret och se åt vilket håll luften drar.
 
  • Gilla
P64bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.