Har precis flyttat till mitt sommarhus i vingåker huset är på 75 kvm två sovrum uppe och vardagsrum kök nere . Det finns en ny kamin i köket nya el element i hela huset , huset är från 1909 ca timmer i väggarna ej isolerat. Nu till frågan luftvärmepump eller kamin i vardagsrum föra att värma billigt, jag har gratis ved många år framöver egen skog.
 
Kamin är ju uppenbarligen billigast för dig. Är du hemma om dagarna så du kan elda så är det väl bara att göra det. Du kan helt enkelt vänta med att fatta ditt beslut och elda så länge :)

Komforten från en luft-/luftvärmepump är låg (det är en ju en värmefläkt som blåser, usch). Men den sköter sig ju mycket mer själv...
 
Är inte hemma på dagarna är hemma tidig kväll elementen står på under dagarna då jag jobbar så tanken var då klart att spara el med en värmepump ...
 
Fördelen med luftvärmepumpen är att den ger mer värmeenergi än inmatad elenergi, så hittar du en bra plats för en sådan i ditt hus där den varma luften kan spridas så lär du spara på elen.
 
E etompau skrev:
Fördelen med luftvärmepumpen är att den ger mer värmeenergi än inmatad elenergi, så hittar du en bra plats för en sådan i ditt hus där den varma luften kan spridas så lär du spara på elen.
Ja men inte jämfört med att elda gratis ved, givetvis.

Vi har två luft/luftvärmepumpar och det är inget jag föredrar ur komfortsynvinkel. Både inne- och utedelen hörs, trots att vi har väldigt tysta pumpar (Mitsubishi Electric Zen Kirigamine).

Hade du haft en mur- eller kakelspis hade du ju klarat dig på att elda morgon och kväll antagligen, en enklare kamin lagrar ju tyvärr inte värmen på samma sätt.

Mina föräldrar har LLVP, direktverkande el OCH kamin som de eldar några gånger om dagen. Eldningen har sänkt deras uppvärmningskostnader med ungefär 30%.
 
Nej det är klart. Kan man använda egen ved för uppvärmning så är det idealiskt.
Förstod att eldningen inte kunde ske under dagtid och då fick elelementen stå för uppvärmningen.
Innedelen kan inte sitta i närheten av exempelvis matbord, då det blåser en hel del om fläkten går på högsta varvtalet.
 
Vi har vår ovanför entrédörren i hallen. Men det hörs ju ändå, och luften rör sig på ett lite störande vis. Och då har jag aldrig hört en tystare LLVP än vår :)

MEN det är en väldigt ekonomisk lösning. Man får kompromissa ibland med pengar vs komfort...
 
Man kan ju kombinera en kamin med en "värmevägg" så får man så att säga det bästa från kakelugn och kamin. Det bygger en tegelsten på djupet om man gör det enkelt för sig och kommer att öka effektiviteten från kamin flera gånger om iom att värmen från rökgaserna stannar i huset.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
I fall det blir värme pump kommer den sitta i vardagsrum
 
Blir nog en värmepump trots allt efter som jag inte är hemma på dagarna så får den stå för värmen då
 
stefancrs stefancrs skrev:
Vi har vår ovanför entrédörren i hallen. Men det hörs ju ändå, och luften rör sig på ett lite störande vis. Och då har jag aldrig hört en tystare LLVP än vår :)

MEN det är en väldigt ekonomisk lösning. Man får kompromissa ibland med pengar vs komfort...
Har just investerat i en LVP i fritidshuset på ca 80m2. Börjar få lite ångest för att kostnaden (18papp) inte kommer att ”ätas upp” under pumpens livslängd. Den ska ja va ca 10 år enligt montören.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Börjar få lite ångest för att kostnaden (18papp) inte kommer att ”ätas upp” under pumpens livslängd
Det var ett rejält tilltaget pris!
Här får du en lite LLVP för ca 12 papp, monterat och klart:
Skärmdump av erbjudande på Mitsubishi Electric luftvärmepump med priset 7 000 kr, installationskostnad och totalpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det var ett rejält tilltaget pris!
Här får du en lite LLVP för ca 12 papp, monterat och klart:
[bild]
Vilken sida är det?
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Vilken sida är det?
Sida? Jag förstår inte riktigt vad du menar. Undrar du vilket företag det är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.