Hej alla!

Tittar på ett fritidshus som jag tänkte bjuda på. Huset är byggt 2007 och har inte besiktigats. Är det viktigt att göra en husbesiktning även fast huset är relativt nybyggt?

Fastigheten ligger vid en skärgårdsklippa, då den ligger nära vattnet. Det jag undrar är om klippan kan medföra att den samlas vatten vid hus och tomt? Går det att anlita en besiktningsman som kan göra en bedömning av tomten och vad skulle det kosta?

Tack
 
Det finns nästan större anledning att besiktiga ett nytt hus. Och utöver besiktningen skulle jag definitivt kolla hur det ser ut med bygglov och strandskyddsdispens. Det är inte ovanligt att byggen som är mer eller mindre svartbyggda inom strandskydd säljs när myndighetskrav med vitesförelägganden och rivningsförelägganden börjar komma för nära.

Och ta reda på vad strandskydd innebär. Många blir chockade när de inser vilka begränsningar det ger inom tomten.
 
  • Gilla
Mikael K. och 3 till
  • Laddar…
tack för tips, ska kolla det.

Det mesta är byggt så behöver inte tänka så mycket på det. Det jag tänker mig är skydd för insyn, som tex staket, eventuell pool och Car port.
Det finns redan ett hus på 105kvm och ett attevallshus på tomten.
 
Som sagt då är ju bara frågan om de är lagligt byggda. Attefallshus får man som exempel inte bygga fritt på område med strandskydd. Inom strandskydd gäller dessutom inga preskriptionstider, ett svartbygge kan få rivningsföreläggande även efter 30 år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har fått nya uppgifter som stärker dina misstankar. Det verkar inte finnas bygglov för byggnaden och den får därmed endast nyttjas som förråd. Problemet är att den redan är inredd med badrum, pentry och sovsal.
Frågan är om allt måste rivas, även om det används som förråd.
Vet ju inte om bygglovet kokmmer att gå igenom så känns vanskligt men trevligt om det skulle gå igenom.

Frågan är då hur jag kan undersöka om bygglovet för attefallshuset med stor sannolikhet kan gå igenom?

Det jag tänker på är att mäta byggnaden mot tomtgränsen och höra med kommunen om tips.
 
Är det huvudbyggnaden som är svartbyggd?
 
H hempularen skrev:
Är det huvudbyggnaden som är svartbyggd?
Nix attefallshuset. Troligtvis är attefallshuset under 25kvm men det bör mätas. Kan bara användas som förråd som det är nu. Den är nu inredd med fungerande badrum och färdig som gäststuga.

Detta kom som sen info från säljaren efter visningen. Hur det kan ha kommit upp på tapeten så sent förstår jag inte riktigt.
 
Det är väl tyvärr ganska vanligt att man håller inne med negativa detaljer så länge som möjligt.
 
Men vilken typ av tillstånd finns för stugan? Är det ett rent svartbygge, eller har de dispans från strandskyddet för stugan, har de en godkänd bygganmälan (krav för attefallshus).
 
Attefallshus kan som sagt inte byggas inom strandskyddsområde utan dispens. Finns ingen dispens är det ett svartbygge vare sig det används som förråd eller gästhus. Det är klart att de kan ha fått dispens för komplementhus men inte komplementbostadshus, men det låter osannolikt. Utgå inte heller från att ”det går väl att lösa”. Strandskyddet är en äganderättsfientlig lagstiftning, den är med andra ord till för att skydda allas intressen utom den som äger fastigheten. Det kan man tycka vad man vill om, men det är inte av misstag den formulerats så.

Med andra ord, priset bör sättas inte bara utifrån vad fastigheten är värd utan attefallshuset, utan även beaktande rivnings- och återställandekostnader för att ta bort det.
 
M md7dani skrev:
Detta kom som sen info från säljaren efter visningen. Hur det kan ha kommit upp på tapeten så sent förstår jag inte riktigt.
De hade väl hoppats kunna mörka det och sen hävda att det inte är ett dolt fel då vem som helst kan ta reda på det relativt enkelt. Vilket du uppenbarligen också gjort.

Eller (lite, men inte mycket mindre cyniskt) så hoppades de få en köpare på kroken som förälskar sig i huset och tänker att ”det löser sig väl, hur svårt kan det vara att fixa ett bygglov om man orkar bråka lite?”.
 
harry73
Tur att det uppdagades.
Kan det vara pga tillgänglighetskrav att det bara får anvöndas som förråd?
En annan möjlighet är att gäststuga ökar hemfridszonen mer än ett förråd och mer än myndigheter vill tillåta
 
En liten passus angående strandskyddsdispens: När jag byggde friggebod på tomten fick jag veta att strandskyddsdispens inte behövdes för komplementsbyggnad som låg längre från vattnet än huvudbyggnaden.
Observera att detta gällde en byggnad på 15 kvm, det är kanske 7-8 år sedan dvs innan attefallsreglerna, och det är i Ulricehamns kommun dvs möjligen tolkas reglerna annorlunda.
Och det är väl (?) så att ett attefallshus som används som gäststuga gentemot bostadshus inte är samma sak ur tillståndshänseende, eller...?
Vad jag vill säga med detta är att det finns en LITEN möjlighet att allt är okej. Fast det motsägs ju iofs av säljarens mörkning...
 
Även om besiktningsmannen inte hittar några fel kan han eller hon hitta framtida bekymmer. Exempelvis att det är för dålig ventilation med mera som behöver åtgärdas. Med tanke på att du verkar vilja köpa i skärgården antar jag att stället kostar minst en miljon. Då kan det kännas lite surt om man behöver investera ytterligare flera hundratusen framöver jämfört mot kostnaden av en besiktningsman (räkna runt 10 000 kr).

Ett annat tips är att kolla med folk som bor i området, hur upplever de kommunen? Vissa kommuner är kinkiga på allt medan andra är mer resonliga.
 
Tur att du var noggrann med att kolla upp allt innan. alltid värt att göra det där lilla extra så man inte råkar ut för något när man väl skrivit på. Men hur har det gått med allt nu? La ni ner det eller är det fortsatt i process? Vad sa säljaren om allt? Nyfiken då man kan hamna i liknande sits närsom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.