Mikael_L
F Fredrik Sjödin skrev:
ESV föreskriver att installationer i vindkraftverk ska utföras enligt deras föreskrift, samtidigt som AV föreskriver att installationer ska utföras enligt deras. Bägge är tvingande. Jag har ställt frågan till både ESV och AV. De svarar bägge att det deras respektive föreskrift som ska tillämpas.

För en serviceelektriker är det en ickefråga om man är stensäker på vilka skillnaderna är i de detaljregler som är presumerade till respektive föreskrift. Men vilka serviceelektriker har den kompetensen?

Nåväl. Det här är en bit från trådämnet. Ber om ursäkt för det. Det kommer förmodligen en debattartikel om det här snart. Industrifolket är, med rätta, rätt trötta på att inte myndigheterna drar åt samma håll.
Men finns det regler i dessa olika föreskrifter som krockar med varandra?
För det är ju i så fall olyckligt, och orsakar naturligtvis huvudvärk och problem.


Men i övrigt håller jag med både ESV och AMV, bådas föreskrifter gäller, särskilt tydligt ifall det gäller konstruktion av en maskin eller större ombyggnad av en maskin, då EG-reglerna slår i med full kraft.
 
Mikael_L: Vad är lågvoltsdirektivet?
 
Mikael_L
Det är ett produktdirektiv antaget inom EU, som bestämmer lite grovt ramarna för hur lågspänningsprodukter (50-1000VAC 50-1500VDC) ska vara utformade för att erbjuda skydd mot skador och säkra hälsa och säkerhet.

Så alla produkter som använder elektrisk spänning i detta spänningsområde (ok, inte helt sant, men typ) ska klara kraven i direktivet, och ska ha anbringat CE-märke på sig, för att visa att så är fallet.
Sen får produkterna säljas fritt inom alla länder i EU.

http://ec.europa.eu/growth/sectors/electrical-engineering/lvd-directive_en

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lågspänningsdirektivet
 
Aha, du menade lågspänningsdirektivet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men finns det regler i dessa olika föreskrifter som krockar med varandra?
För det är ju i så fall olyckligt, och orsakar naturligtvis huvudvärk och problem.


Men i övrigt håller jag med både ESV och AMV, bådas föreskrifter gäller, särskilt tydligt ifall det gäller konstruktion av en maskin eller större ombyggnad av en maskin, då EG-reglerna slår i med full kraft.
Ja, det är ju något som den enskilde elektrikern måste ta reda på. En högst reell sä

För innehavaren av vindkraftverket kan det bli problem om tex ESV kommer och gör en tillsyn och förelägger om att åtgärda brister som inte är brister enligt SS-EN 60204-1.
D Daniel 109 skrev:
Aha, du menade lågspänningsdirektivet.
Notera att lågspänningsdirektivet inte omfattar elinstallationer. Det är icke-harmoniserat område.
 
Mikael_L
Ja precis, sorry för förkortningen, som jag lätt faller in i.

LowVoltage Directive.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Mikael_L
F Fredrik Sjödin skrev:
Notera att lågspänningsdirektivet inte omfattar elinstallationer. Det är icke-harmoniserat område
OK, just det hade jag inte koll på.
Började nu som smått fundera på ifall SS 4364000 är en harmoniserad standard. Men då torde den inte vara det då.


Men om inte elinstallationer omfattas utav LVD, är det något annat direktiv som täcker elinstallationer?

För annars blir det ju ännu mer löjligt att CE-märka installationer, som en del försöker tvinga fram.
Ja finns det inget direktiv som omfattar elinstallationer så blir det ju faktiskt t.o.m ett lagbrott att anbringa ett CE-märke. Det är ju ännu en sak som faktiskt EU-reglerna är ganska tydliga med, produkter som inte omfattas utav direktiv får ej märkas med CE-märke.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, just det hade jag inte koll på.
Började nu som smått fundera på ifall SS 4364000 är en harmoniserad standard. Men då torde den inte vara det då.


Men om inte elinstallationer omfattas utav LVD, är det något annat direktiv som täcker elinstallationer?

För annars blir det ju ännu mer löjligt att CE-märka installationer, som en del försöker tvinga fram.
Ja finns det inget direktiv som omfattar elinstallationer så blir det ju faktiskt t.o.m ett lagbrott att anbringa ett CE-märke. Det är ju ännu en sak som faktiskt EU-reglerna är ganska tydliga med, produkter som inte omfattas utav direktiv får ej märkas med CE-märke.
Nej, det finns inget direktiv som täcker allmänna elinstallationer. Det går alltså inte att CE-märka en elinstallation.

SS 436 40 00 är ingen harmoniserad standard utan en sammanställning av ett antal internationella så kallade HD-dokument.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag kan se en poäng i att vi som tillverkar utrustning är vana vid att det är flera regelverk som gäller samtidigt. Det är så vi har önskat det själva, reglering av olika aspekter, inte produkter i sig.

Att installationer hamnar i en liknande situation är kanske inte så konstigt, det finns kanske fler aspekter på dem än som täcks in av en enda reglering?
 
Vad hände med grundfrågan då? Vilka regler stödjer sig elsäkerhetsverket på när man säger att installation av elvärmegolv är behörighetskrävande?
 
Den frågan får vi nog aldrig något tydligt svar på pga den moment 22-situation golvvärme har, det är en strömförbrukande utrustning samtidigt som det är en dold kabel i en byggnad.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Är det någon som behöver eller söker svar ens på den typen "frågor". Verkar minst sagt dödfött och för egen del undrar jag vilka det öht intresserar. Har nog väldigt lite räckvidd bland de det ev berör i bygg och installationsleden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vilken typ av frågor då? Jag tycker frågan om golvläggaren/snickaren/hemmafixaren får installera den elektriska golvvärmen själv är en ganska viktig fråga som berör många.
 
Typen frågor som Bo beskrev som moment 22 ovan kanske då värmekabel för golvvärme i andra fall något vindkraftverk etc. Dvs något som oftast bara intresserar de som har någon form av klåda och söker någon spetsfundighet att hänga upp sin lilla käpphäst på. Inte ovanligt i elfacket kanske tom i ökande trend där numera.

Som alla otaliga behörighetstrådar här brukar visa är det tydligen annat än kompetens och teknisk förmåga som är fokus. Jmf förra årets nyordningar för registrering, auktorisation, kontrollplaner osv och de föregående utredningarna med test för dåtida behörighet via prov. Ser du något vettigt positivt där mer än att diverse kadrar små byråkrater känner sig uppdaterade i nyspråk och någon samtida tre- eller fyrbokstavskod.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
tommib
GK100 GK100 skrev:
Är det någon som behöver eller söker svar ens på den typen "frågor". Verkar minst sagt dödfött och för egen del undrar jag vilka det öht intresserar. Har nog väldigt lite räckvidd bland de det ev berör i bygg och installationsleden.
Jag skulle säga att det är en väldigt relevant fråga. Om elektrikern inte behöver förlägga golvvärmen kan logistiken kring t.ex. ett badrum förenklas betydligt med antalet besök från elektrikern. Samma gäller andra ställen där man kan vilja installera elgolvvärme. I de flesta fall kan man sannolikt gå ner till ett eller möjligen två korta besök som kan tas i samband med annat. För storbyggen finns det sannolikt ännu mer att vinna på det ur logistiksynpunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.