hahalj
Kan detta vara nåt för att förbättra luftkvaliteten på övervåningen i ett halvdåligt isolerat hus?

http://www.ventilation-alnor.co.uk/...-handling-units/heat-recovery-units-hru-wall/

De rekommenderar montering i par, t.ex. i ett sovrum och ett vardagsrum så pratar dessa med varandra och omväxlande drar ut eller trycker in luft var 70:e sekund. Och värmen ska återvinnas med upp till 82%.

Någon som har testat och har några erfarenheter?
Eller som är allmänt skeptiska eller lyriska?

Jag behöver inga tips om alternativa mega FTX-lösningar, detta skulle möjligen kunna vara ett alternativ till vårt hus istället för vanliga enkla friskluftsventiler om man kan minska värmeförlusterna jämfört med dessa.
 
  • Gilla
Busbryne och 1 till
  • Laddar…
Har sett att Soliduct har några varianter men är lite skeptisk. Framförallt för att priset ändå blir en del.
Förbättra luftkvaliteten tveklöst. Är bara fundersam över verkningsgraden på återvinningen
 
hahalj
Ja, det är just verkningsgraden jag funderar på. Kanske är svårt att motivera en kostnad på 7-8000:- plus montering och elarbeten för två sådana enheter jämfört med ett par friskluftsventiler för några hundralappar? Är bara orolig för att vi med sådana kommer sänka temperaturen i dessa rum då värmesystemet redan är underdimensionerad och isoleringen dålig. Komplettera vattenburna värmen med elradiatorer i sovrummen känns inte kul, men kanske nödvändigt då.
 
En total översyn av klimatskal, ventilation och värmesystem kanske är på plats. Sen gör man en priolista på vilka åtgärder som skulle göra störst nytta
 
hahalj
Jo det vet jag, i den bästa av världar, men det är en investering >500 kkr och inte aktuellt på ett tag.
 
Nu menade jag att man kollar upp vad man har och vilka åtgärder som skulle vara önskvärda, vad dom skulle förbättra och vad det kostar. Sen får plånboken och effekten av förbättringen styra vad som blir gjort.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
hahalj
Har ganska bra koll på vad som skulle behöva göras, en full tilläggsisolering av ytterväggar och golvbjälklag, byta fönster, installera bergvärme, etc. Men det var inte det frågan handlade om.
Det som är mest akut är att förbättra luftkvaliteten, därför kommer det bli friskluftsventiler i någon form.
Men det känns som dessa mini FTX aggregat inte är optimalt, kostar mer än de gör nytta.
 
hahalj hahalj skrev:
Kanske är svårt att motivera en kostnad på 7-8000:-
Dessa går att köpa från England eller Tyskand via Ebay eller Amazon för ca. 2000-2500:- st.

Kommer själv att köra dessa i min lilla källare på 20m2 framförallt för att vädra bort radon, en ide kan vara att köra på timer, då i mitt fall inte behöver ventilera 100% av tiden.

Det finns flertalet olika aggregat och tillverkare, den jag valde kräver ett 180 hål, har dessvärre slarvat bort länken för tillfället.

Vy genom ett 180 mm hål i vägg med skog i bakgrunden och konstruktionselement i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Tack för svaret, kan tänka mig det blir perfekt för att vädra ut radon.
 
Den levererar 10 l/s.
Och förmodligen bara ner till - 5 grader.
Bli inte förvånad om du blir sjukt besviken.
10 l/s för radon i en källare kommer vara som att pissa i havet och tro att det blir gult.
Räknar man med att den ska blåsa in och blåsa ut hela tiden är det ju bara 5l/s kontinuerlig drift.
Det är skit. Lägg inte pengar på dem.
De har diskuterats i otaliga trådar.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Den levererar 10 l/s.
Och förmodligen bara ner till - 5 grader.
Bli inte förvånad om du blir sjukt besviken.
10 l/s för radon i en källare kommer vara som att pissa i havet och tro att det blir gult.
Räknar man med att den ska blåsa in och blåsa ut hela tiden är det ju bara 5l/s kontinuerlig drift.
Det är skit. Lägg inte pengar på dem.
De har diskuterats i otaliga trådar.
Det var hårda ord...

Precis som du säger så levererar fläkten strax över 10l/s vilket motsvarar nästan det dubbla i boverkets rekommendationer.

Kommer att ha bytt ut luften i källaren på strax över timmen, så är inte helt med på ditt resonemang.

Sen om verkningsgraden är hälften av vad som utlovas, så är det bättre än pax-fläktar.
 
  • Gilla
Elbk och 1 till
  • Laddar…
Boverket säger ju med att hela huset ska ha min 0.35 l/s o m2
Man kan inte bara rycka ett rum och ventilera det om man inte har det helt stängt för all framtid. Allmänna gaslagen gäller och kommer ju utjämna radonet i alla rum. Så fort du har spätt ut det i rummet kommer ju radonet i rummet bredvid att vandra mot det rummet för att utjämna.
Hela tanken är ju att man ska späda ut radonet i hela huset för att uppnå resultat.

Verkningsgraden är inte relvant att prata om här eftersom aggregatet inte klarar minus grader pga avsaknad av eftervärmare och förvärmare. Vad tror du själv händer när minus 20 träffar 22 grader plus. Det blir en isklump allan.
Den där funkar fint i länder som saknar minus grader. Här upp är ju verkningsgraden 0% vid minusgrader. Och det är ju inte så bra.
 
  • Gilla
rince0
  • Laddar…
Jag går mot strömmen lite och säger att dom säkert kan fungera bra!

Det blir ju en separerad kammarvärmeväxlare.

Mitt FTX system är av typen kammarvärmeväxlare.
RGS 400:
http://regenair-scandinavia.se/produkter/rgs/

Högre verkningsgrad än roterande värmeväxlare och INGET behov av varken för- eller eftervärmare.

Mitt hade inget problem med -33°C..
 
Jo men att jämföra den du har och den som länkades innan är ju som att jämföra en fiat uno från -1981 mot dagens formel 1.
Det är inte i närheten av samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.