Hej!
Jag skall till och börja bygga om min altan till inglasad och jag har valt att köra med fasta PVC-fönster i framkant.

Jag kommer att behöva montera ihop två fast PVC-fönster med varandra och hade hoppats på att slippa ha en regel i mellan fönstren, men jag hittar ingen information om hur man går tillväga.
Fönstren jag tänkt köpa är dom som säljs på skånska byggvaror. Enligt dom så skall man montera fasta fönster med ett typ av bleck som man sätter i sidan. Hur funkar det isåfall om man vill montera ihop två fönster med varandra?

Hoppas någon har lite info om detta.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Johan
 
Man kan tänka sig att göra ett ramverk som går in i de fördjupningar som normalt finns runt fönstren. Jag menar att det vita som är ytterst på fönstren brukar sticka ut så att det finns utrymme emellan för en ribba. Om du sätter en ribba i nederkant, en i överkant och en i mitten som är så pass smal att fönstren går tätt ihop. Skruva sedan övre och nedre ribborna in i fönsterramen. Då linjerar det upp rakt och fint. De två ribborna i över och underkant kan ju gärna göras så pass tjocka så att de sticker ut en bit, du ska väl ändå ha nåt slags smyg/foder som döljer dem? Förenklat kan man säga att du gör ett liggande H av ribbor som låser fönstren i linje med varandra. En fogsträng i skarven mellan fönstren gör det tätt.
 
Meta-fönster ger denna instruktion:
Montage av fönster-/dörrkarmar mot varandra:

Karmarna bör skruvas ihop (i fasta fönster då man tagit ut glaskassetterna i ett
av fönstren), genom u-profilen av stål.
Förborra med 6mm borr.
Borra därefter upp det första skiktet av pvc-plast med ett 14mm borr
så att man kan dra skruvens skalle ända in till botten av stålprofilen, med t.ex.
en skruvdragare och dess bitshållare.
Hålet kan man sedan täcka med en vanlig 14mm karmskruvsplugg.
Avståndet mellan skruvarna skall inte överstiga 50cm, och inte vara mer än
20cm från ytterhörnen.
Vid H-list, använd en självborrande skruv 5x40mm.
Vid stålprofil, använd en självborrande skruv 5x40/5x60mm.
OBS! Man kan skada glaset om längre skruv används!
https://www.mentafonster.se/kundtjanst/monteringsanvisningar/anslutningsprofiler
6eea2430f1ca313565e515d7dcc2ace295676afa.jpeg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.