Ska som så många andra sänka taket i ett av rummen och sätta in spottar samt få ett snyggare tak.

Fråga: Om taket är hyfsat rakt idag, ska/bör man sätta 45x70-träreglar direkt i det befintliga innertaket, och sedan montera gipset på det, eller ska/bör man istället sätta ett innertak med stålreglar som sitter på väggen?

Rummet i fråga är 4,4 x 4,4 meter. Huset är byggt i trä nån gång på mitten av 1900-talet.

Tack på förhand! :)
 
Hur mycket vill/behöver du sänka?

Har själv gjort båda versionerna och skulle idag nästan alltid välja stålreglar framför träreglar. Antingen med vanliga primär- & sekundärreglar eller med Norgips/Kauf Flex-system.

http://www.norgips.se/flex
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
H
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Ska som så många andra sänka taket i ett av rummen och sätta in spottar samt få ett snyggare tak.

Fråga: Om taket är hyfsat rakt idag, ska/bör man sätta 45x70-träreglar direkt i det befintliga innertaket, och sedan montera gipset på det, eller ska/bör man istället sätta ett innertak med stålreglar som sitter på väggen?

Rummet i fråga är 4,4 x 4,4 meter. Huset är byggt i trä nån gång på mitten av 1900-talet.

Tack på förhand! :)
enklaste och billigaste är ju att slänga upp en LP-50 och på med lite primär och sekundärer sedan några hålband för att stadga de lite.

krångla inte till de
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för svaren!

@Videonisse : Sänkningen vill jag ha så liten som möjligt, men helst inte mer än 70 mm. (Jag har läst att standarden är 120 mm, men jag tänker att det knappt är någon värmeutveckling med dagens led-spottar och således borde det inte vara någon fara med 70 mm.)

@hul : Primärregel på väggarna, och sekundärregel på dessa, det är det du menar right?
Men "LP-50", där är jag inte med.
Hålbanden fäster man mot befntlig regel i taket antar jag att du menar? Alltså behövs ingen bärlina?
Och när vi ändå är inne på hålband; Hur fasiken fäster man dessa för att det ska bli bra? Jag har fäst ett innertak för många år sen med hålband, men upplevde det oerhört svårt att få exakt mått. Känns som att jag gjorde något fel. Tips mottages tacksamt!

Tack igen.
 
E
Jag brukar slå upp en 22*95 i taket på typ cc 60-100 som man kan väga in med laser eller pass om det sticker iväg någonstans. Sedan slår man på en till 22*95 i andra riktningen på cc30 och skruvar gipsen i denna.

Detta ger dig plats för att dra ny rör till spottar samt plats för spottarna. Bygger 56 mm samt beroende på hur mycket taket lutar.
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.