Jag har ett litet bord, gissningsvis från 30-40-talet nån gång.
Gammalt bord från 30-40-talet med fuktskador och synliga geringssprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under årens lopp har det blivit fuktskador framförallt på ovan sidan.
Närbild av kanten på ett gammalt träbord med synliga fuktskador och flagande lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstoring av ett bordshörn med tydliga skador och sprickbildning i geringen, indikerande åldring och fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett äldre bord med fuktskador och separerade hörngeringar, detaljer av dekorerad yta synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte en aning vad det är för ytbehandling och vet inte hur man avgör detta heller. För att slippa alltför stort jobb kan man låta benen och underredet vara som det är och fokusera på ovansidan. Skall man bara slipa ner den gamla lacken och vad är bästa behandling efteråt? Nästa fråga blir ju - hur gör man med de två hörnen där geringarna krupit isär?

Mvh,
/T
 
Om det är schellac bör det gå att lösa upp med lite alkohol för att sen lägga på nytt lager. Om bara småskador brukar det funka att bara schellaca över.
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Åsa Lund
Anna_H Anna_H skrev:
Inget råd om hur du ska göra, bara googlade lite nyfiket för jag tycker inte modellen stämmer för 30-40-tal. Hittade liknande bord, bläddra neråt så ser du ett gäng:
[länk]
Billigare än spånskivebord från IKEA? Galet
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Om det är schellac bör det gå att lösa upp med lite alkohol för att sen lägga på nytt lager. Om bara småskador brukar det funka att bara schellaca över.
Tack för input. Det är hela ramen som omger kakelplattorna som är skadad. På ovansidan. T-röd torde väl innehålla alkohol. Kan det ha nån betydelse vilken sort månntro? Så lösa upp den gamla så gott det går, ev sickla och sen slipa med180-240 papper och sedan shellacka i omgångar. Är det rätt?

Mvh,
Novisen...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Inget råd om hur du ska göra, bara googlade lite nyfiket för jag tycker inte modellen stämmer för 30-40-tal. Hittade liknande bord, bläddra neråt så ser du ett gäng:
[länk]
Jag hade inte förväntat mig nåt större ekonomiskt värde utan för mig är det enbart affektionsvärde då det är en möbel som funnits med i mitt barndomshem. Det skulle dessutom passa bra till ett par fåtöljer som vi har. Så nu var det dags att ta fram bordet ur gömmorna och se om man kan få till det i gott skick.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
T-röd torde väl innehålla alkohol. Kan det ha nån betydelse vilken sort månntro?
T-Röd är i princip ren etanol => funkar fint.
Det går också bra med T-Röd för att lösa upp schellackflingorna när du skall blanda ny lösning.
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Jag hade inte förväntat mig nåt större ekonomiskt värde utan för mig är det enbart affektionsvärde då det är en möbel som funnits med i mitt barndomshem. Det skulle dessutom passa bra till ett par fåtöljer som vi har. Så nu var det dags att ta fram bordet ur gömmorna och se om man kan få till det i gott skick.
Nä, värdet är ju ointressant, tycket mer det var kul att försöka hitta info, det står en massa olika årtal på dem, från 1900-tal, 20-tal, 50-tal mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.