L
H hul skrev:
han sa ju att de var mellan 5-10 grader i garaget då gjordejag antagandet att de var 10 grader.
DÅ blir de runt 6 dagar.

men även om jag går ner på 5 grader så blir de inte nära 21 dagar, så jag undrar hur du räknar.
Så kan du svara på de nu?

men du skrev att betong inte härdar under 5 grader, hur menar du där då?
Låt oss sammanfatta lite från tråden.
Jag har svarat och påstått i denna tråden följande. "Varför inte följa den rekomendation som var på en tillverkares ritning?" (Ställd lite allmänt. )
Samt "Om jag ändå sågar ett hål så skulle jag gjort det hela starkare än vad som nu blir"
Samt "Vänta tre veckor, för att vara på den säkra sidan".
Samt "Jag skulle dragit den grova armeringen från båda sidorna omlott".
Samt "Jag väljer att följa tillverkarnas rekommendationer för då blir det inte fel".

Du har påstått att jag har fel i allt. Men inte kunnat peka på något specifikt.

Nu till det du skriver här. Så du säger att om det är 10 grader så härdar det i ett specifikt fall på 6 dagar, och i samma fall om det är 5 grader så kommer det då ta 12 dagar?
Jag är inte någon expert på betong (och har aldrig hävdat det heller) Men, så tror jag inte det funkar.
Om det är 5 grader så tar det säkert ännu längre tid än bara dubbelt kanske 3 gånger eller mera?

Du som hävdar att du kan detta, får väl förklara för oss?
Samt källa till att vanlig betong kan härda i minusgrader utan tillsatser, tack.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
H
L Lolight skrev:
Låt oss sammanfatta lite från tråden.
Jag har svarat och påstått i denna tråden följande. "Varför inte följa den rekomendation som var på en tillverkares ritning?" (Ställd lite allmänt. )
Samt "Om jag ändå sågar ett hål så skulle jag gjort det hela starkare än vad som nu blir"
Samt "Vänta tre veckor, för att vara på den säkra sidan".
Samt "Jag skulle dragit den grova armeringen från båda sidorna omlott".
Samt "Jag väljer att följa tillverkarnas rekommendationer för då blir det inte fel".

Du har påstått att jag har fel i allt. Men inte kunnat peka på något specifikt.

Nu till det du skriver här. Så du säger att om det är 10 grader så härdar det i ett specifikt fall på 6 dagar, och i samma fall om det är 5 grader så kommer det då ta 12 dagar?
Jag är inte någon expert på betong (och har aldrig hävdat det heller) Men, så tror jag inte det funkar.
Om det är 5 grader så tar det säkert ännu längre tid än bara dubbelt kanske 3 gånger eller mera?

Du som hävdar att du kan detta, får väl förklara för oss?
Samt källa till att vanlig betong kan härda i minusgrader utan tillsatser, tack.
va pratar du om.

när har jag sagt 5grader = 12 dagar?
Jag sa 10grader vilket är lika med ungefär 6 dagar, vilket stämmer.

DU gissar ju bara som vanligt, först på 3 veckor som inte är nära sanningen.
Sen att betong inte härdar under 5 grader vilket självklart är fel.
Tror du att hela betongindustrin stannar när de blir 5 grader ute?

man kan göra på flera sätt när man vill gjuta i minusgrader tex.
  • Använda vinterbetong
  • Byta cementtyp
  • Gjuta in värmeslingor
  • isolera betongen
  • använda liggunderlag
  • osv.
 
S
K Kennyr1 skrev:
Har varit en underhållande läsning nu på söndagsförmiddagen!! Har nu fått hyfsad klarhet i hur lång tid jag ska vänta. Kommer att vänta ytterligare tre veckor så det blir sex veckor totalt. Kommer inte att belasta liften förrän några veckor efter det ändå. Tack för all hjälp!!
Det blir nog bra det du tänker , sen det med tid för betong att brinna , bara tänka till lite , tiden för betong att brinna , betong brinner i 100 år sen blir den svagare ,
Se bara till att dina exspander går ner ca 300 mm i den nya betongen , då kan plattan inte spricka i överdelen när du nyper till med muttern .
En trycksprängning tenderar alltid att gå uppåt eller neråt det vill bli en krater lika som en vulkans utformning
 
Som nämnts tidigare så går det alldeles utmärkt att gjuta vid minusgrader. Det är betongen i sig som aldrig får bli mindre än 0 grader före tryckhållfastigheten uppnått minst 5 MPa.

Nu är det så fiffigt att när så fort du blandar vatten och cement så startar den kemiska reaktionen (utan iblandad retarder) och värme utvecklas. Skulle du borra in en termometer i din konstruktion så skulle du se att det är rejält varmt där inne, vilket också påskyndar härdningsprocessen.

Det kritiska är ytorna där den omgivande luften eller befintlig konstruktion kommer åt att kyla ner. Där kan man behöva isolera gjutningen, gjuta in värmeslingor eller använda snabbcement vilket reagerar snabbare med vattnet och därmed utvecklar mer värme.

Åter till din konstruktion.

Går ju så klar att räkna ganska exakt på hur långt härdningspricessen kommit efter en viss tid men då krävs det att man följer betongens temperatur och går in tabeller eller beräkningsprogram.

Har du bara blandat betongen korrekt och vibbat ordentligt mellan skiften så skulle jag inte vara särskilt orolig med att bulta dit lyften redan efter någon vecka, men säg 2 veckor för att vara på säkra sidan.
Ett tips kan vara att lägga på lite isolering på din gjutning för att öka temperaturen.
På jobbet gjuter vi prefabväggar som vi lyfter efter 12 timmar. Håldäck ännu snabbare. Hemligheten är värme... och korrekt armering.

Nu kan jag ingenting om hur en pelarlyft normalt förankras. Men en sak som oroar är att du ej har någon armering mer än klent nät kring de tilltänkta infästningarna? En "kort" expander i oarmerad betong tar inte speciellt stora dragkrafter vilket jag kan tänka mig behövs när du lyfter en bil högt och du behöver dra någon bult hårt eller helt enkelt snedbelastar på något sätt.

Så tips nr 2 är att för infästning av lyften använda långa gängstänger , som med hjälp av kemankare fästs djupt i betongen.
Betongens tryckegenskaper är enorma. Många höghus består av väggar endast 150-200mm tjocka.
Det många underskattar är betongens dragegenskaper och vikten av korrekt armering.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L
H hul skrev:
va pratar du om.
när har jag sagt 5grader = 12 dagar?
Du kan uppenbarligen inte läsa. För det var ju en fråga till dig. Därav frågetecken.
Du skulle ju förklara för oss.

DU gissar ju bara som vanligt, först på 3 veckor som inte är nära sanningen.
Gissar om vad då? Det du gör här är en halmgubbe. Du angriper något jag inte har påstått.
Har sett det förr. Din nästa åsikt kommer vara att "Felet du gjorde var att du från början inte förklara så detaljerat att DU inte kunde missförstå".
Mina tre veckor var inte något påstående om någon härdningstid. Vilket jag har förklarat.
Sen att betong inte härdar under 5 grader vilket självklart är fel.
Tror du att hela betongindustrin stannar när de blir 5 grader ute?
Halmgubbe. Jag sa att tiden ökar avsevärt mot 10 grader. Det är ju du som hittar på.
Vi kan kolla på ditt inlägg #36 där du påstår att betong härdar i minusgrader.
"Nej han svarade 1 vecka men att han skulle vänta ytterligare en vecka som säkerhetsmarginal.
Och nej betong slutar inte härda runt 5 grader va är de för struntprat.
Betong härdar i minusgrader
Gjöt en platta i Göteborg i 8 minus för ett par veckor sedan den härda fin fint."

Du påstår i denna tråden att jag har fel när jag skrev att man behöver tillsatser i betongen om det är minusgrader. Nu har du insett att du hade fel och ändrar på vad du nu skriver. Ändå är det jag som inte vet...

Jag frågade efter en källa. Men fick ingen. Så jag kollade själv
https://www.husgrunder.com/fraga-micke/kan-man-gjuta-nar-det-ar-kallt/
"
Ringde Tjällden AB nu för att ställa din fråga – de duktiga och är de riktiga experterna jag lutar mig mot.

Det är inte att rekommendera att gjuta i minusgrader.

Du kan dock tillsätta tillsatser till betongen som gör gjutningsprocessen mindre osäker när det blir kallare.
Det går således att gjuta i november om du inte har minusgrader vid gjutningstillfället och när det sedan blir kallare på natten så behöver den skyddas."
Så jag hade rätt och du hade fel.

man kan göra på flera sätt när man vill gjuta i minusgrader tex.
  • Använda vinterbetong
  • Byta cementtyp
  • Gjuta in värmeslingor
  • isolera betongen
  • använda liggunderlag
  • osv.
 
H
För att svara på några av dessa punkter:

du skrev följande "Det måste bränna i minst 3 veckor vid dessa grader."
Så du menar inte med de att de måste bränna i MINST 21 dagar, vad menar du då?


Självklart härdar betong i minusgrader att påstå något annat är felaktigt och visar bara vilken kunskap du besitter. Man gjuter varje dag i minusgrader.

Absolut de är inte rekommenderat att gjuta i minus grader men de är de inte heller i solsken.
men de är inga problem att göra det.
Jag har ju sagt vad man gör när de är minusgrader ute och man gjuter.
Betongen levereras alltid uppvärmd och när den reagerar utvecklas mer värme så betongens temperatur stiger med tiden.
Sedan kan man ta till massa metoder såsom, vinterbetong, justera cement, isolera, liggunderlag, värmekablar etc.
Sedan kan man använda tillsatser också med de gör man sällan pga av kall väderlek utan man använder först och främst de metoderna jag nämnt ovan,
 
Redigerat:
L
H hul skrev:
För att svara på några av dessa punkter:

du skrev följande "Det måste bränna i minst 3 veckor vid dessa grader."
Så du menar inte med de att de måste bränna i MINST 21 dagar, vad menar du då?
Tre veckor behövs nog inte. Som sagt jag är ingen expert på betong. Har aldrig påstått så heller.
Jag citerar Mikael_L "Nu har du 5-10°C, och då tar det mycket längre tid. Du måste vänta minst en vecka, själv skulle jag nog väntat minst 2 veckor, jag gillar inte att chansa när det är kritiska konstruktioner."
Det var så jag menade.
Självklart härdar betong i minusgrader att påstå något annat är felaktigt och visar bara vilken kunskap du besitter. Man gjuter varje dag i minusgrader.

Absolut de är inte rekommenderat att gjuta i minus grader men de är de inte heller i solsken.
men de är inga problem att göra det.
Tja, du verkar ha jobbat mycket med betong. Inte så mycket på artighet.
Du har gått på din egen kunskap och erfarenhet. Finns inte mycket mera att säga än så.
I denna tråden har hållit mig till av tillverkare rekommenderade förfaranden i utformingen, vilket var min tes.
Det är dock två olika saker vi har pratat om. Dels utformning och dels härdning/styrka.
 
H
L Lolight skrev:
Tre veckor behövs nog inte. Som sagt jag är ingen expert på betong. Har aldrig påstått så heller.
Jag citerar Mikael_L "Nu har du 5-10°C, och då tar det mycket längre tid. Du måste vänta minst en vecka, själv skulle jag nog väntat minst 2 veckor, jag gillar inte att chansa när det är kritiska konstruktioner."
Det var så jag menade.
Tja, du verkar ha jobbat mycket med betong. Inte så mycket på artighet.
Du har gått på din egen kunskap och erfarenhet. Finns inte mycket mera att säga än så.
I denna tråden har hållit mig till av tillverkare rekommenderade förfaranden i utformingen, vilket var min tes.
Det är dock två olika saker vi har pratat om. Dels utformning och dels härdning/styrka.
Men du svarar ju inte på mina frågor man jag ska svara på dina.
du skrev minst 3 veckor alltså minst 21 dagar härdning, detta tar du tillbaka nu alltså?
Jag har hela tiden skrivit 6-7 dagar så vet ej vad du pratar om där.

svara härdar betong under 5 grader eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.