A
Köpt ett 70-talshus där badrummet på nedervåningen är byggt av tidigare ägare, inga kvitton. Vi vet om att rörgenomföringen genom golvet är dålig, att fallet är sådär och framför allt att golvbrunnen inte byttes vid renoveringen för 10 år sedan. Den är alltså gammal. Förutom att brunnen är gammal så är installationen minst sagt undermålig.

Jag är novis på badrum. Besiktningsmannen pratade om dålig klämring bland annat men dömde i stort sett ut det hela. Vi är helt med på att det snart är dags att riva allting och låta någon vettig firma göra om hela rasket, men tills dess undrar jag om det finns något vi kan göra för att klara oss utan katastrofer!

Det mest akuta just nu är sporadisk dålig lukt från badrummet, oklar anledning. Spolning hjälper inte, ibland blir det värre efter spolning. Vattenlåset var grymt skitigt så har försökt skrapa loss det värsta flera gånger, men vattnet som syns är nästan alltid svagt gråfärgat. Här kommer lite bilder efter(!) en rengöring.

Vi vet att rören under huset är okej tack vare en kamerainspektion innan köpet.

1. Vad är det jag ser på bilderna?
2. Vad är den grå skiten som ser ut att smälta, och hur illa är det uppenbara sönderfallet?
3. Kan jag göra konstgjord andning på skräpet innan renovering?


Golvbrunn med grå avlagringar och smuts runt avloppet efter rengöring i gammalt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gamlat och smutsigt golvbrunn med gråa avlagringar och tecken på sönderfall efter rengöring i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gammal golvbrunn med smutsavlagringar och grå substans i ett renoveringsbehövande badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack!
 
Behöver du ens göra någonting? Att pilla i gammalt sk*t kan bara sluta illa. Låt det vara tills ni ska renovera.
 
A
L least skrev:
Behöver du ens göra någonting? Att pilla i gammalt sk*t kan bara sluta illa. Låt det vara tills ni ska renovera.
Det är precis det som är frågan. Om man kan göra något, om det är värt att göra något, eller om det är något annat man bör tänka eller hålla koll på.
 
M
Du har ju väldigt mycket strängar av nerrunnet flytspackel i brunnen bakom dem lär det sitta en odling av gammalt guck som står för den fina lukten.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
sandstorm skrev:
Det är precis det som är frågan. Om man kan göra något, om det är värt att göra något, eller om det är något annat man bör tänka eller hålla koll på.
Jag hade låtit det vara och smugit försiktigt ut ur rummet...
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
A
Hehe, tack för inläggen.

Nästa fråga - är det ens möjligt att lyfta upp vattenlåset för en ordentlig rengöring med alla rester av flytspackel och gud vet vad? Är alla vattenlås "lyftbara"? Vad jag kan se så sitter allt fast.
 
Det du har är fast. Du har en vit rensplugg på ovansidan som du kan ta bort, om du behöver spola ledningen.
 
A
Immobil Immobil skrev:
Det du har är fast. Du har en vit rensplugg på ovansidan som du kan ta bort, om du behöver spola ledningen.
Toppen, tack. Får försöka lyfta pluggen lite försiktigt och gå loss.

Lyckades rensa en hel del med handen och vattnet i låset ser nu klart ut snarare än grått, men det blir grått igen efter dusch och/eller spolande i handfatet verkar det som. Nånstans är det knas!
 
A
Uppföljning om nån råkar på tråden framöver. Skulle rensa rör och vattenlås runt tvättstället och råkade lyfta på kåpan runt röret i golvet, något som jag inte tänkt på innan. Då ser jag att det inte är tätt runt röret (slangen)! Slangen bara låg nedstucken i hålet. Har tryckt i en gumminippel med rätt storlek nu så jag tror och hoppas att problemet kommer därifrån snarare än golvbrunnen. Ingen mening att ha vattenlås när det inte är tätt under!

En vit flexibel slang som är nedsatt i ett oisolerat rörhål i ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild på en vit och blå gumminippel installerad på slutet av ett flexibelt avloppsrör mot kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad gumminippel runt avloppsslang insatt i golv för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
C
Men sh*t, vad är det för klåpare som varit framme!?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.