Hej!
Upptäckte idag att man börjat ana gipsspikarna i vardagsrumsväggen. På vissa ställen ser man även hur det blivit en liten utbuktning av spikskallen.
I somras putsade vi och tilläggsisolerade utvändigt med skivor som fästes direkt på befintlig spiktegelpanel. Även om detta ju i princip innebär dubbel fasadbeklädnad, så är min oro att något blivit fel och orsakat fukt i väggen som fått spikarna att pressa sig inåt. Testade med fuktmätare i gipset som dock inte gav något utslag. Noterbart är att de stora spikmärkena invändigt (till höger på bilderna nedan) är i princip rakt innanför där man ser missfärgningen utvändigt.

Innan jag börjar riva upp väggen undrar jag om någon här har några tips eller kan dra några slutsatser utifrån ovanstående + bilderna?

Tack för hjälpen!


Vit vägg med synliga gipsspikar och utbuktningar, text "Normal kontrast" i övre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med synliga gipsspikar och utbuktningar, missfärgning och text "Förstärkt kontrast".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yttervägg med missfärgning nedanför takfot, potentiell indikation på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husets vita yttervägg med synliga märken och missfärgning som kan tyda på potentiell fuktproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker de invändiga märkena ser ut som helt vanliga spikfläckar. Efterom spiken eller skruven når en bra bit in i isoleringen där det är kallare än inne så kommer spikskallen eller skruvskallen att vara litet kallare än inomhusluften och det i sin tur gör att ytan just där kan bli litet litet fuktig vid vissa väderlekar och så samlas smutsen där.
Helt normalt på målade ytor i trähus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.