Husqvarna220Ac skrev:
Skulle alla ggr kört värmefläkt, lätt installation, billig i inköp, samt låg kostnad att hålla 10gr, helst om man bor i södra landet och har hyffsad isolering, samt att ev varm bil värmer otroligt mycket.
Har du något tips på någon härlig fläkt månne?
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Jag kör hederlig Elbjörn med väggfäste med ext termostat kopplad på stickproppen för att hålla rätt temp, men funkar precis lika bra med Julas 2kw, som ser exakt likadan ut.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411123/
 
Kör du bara med Elbjörn eller har du element också?
Hur hanterar Elbjörn att hålla det på ca 8-10 grader?
 
Vad är vitsen med snabbkopplingar?
 
Har elbjörn i förrådet, sen överluft till garaget, samt att bilen är varm när den körs in..

Vitsen med snabbkopplingar precis så enkelt som det låter, det går snabbt, plug and play, ingen kyltekniker, färdiga rör som är bara att stoppa ihop, finns även skarvar att tillgå.
 
Redigerat:
ZipLock skrev:
Vad är vitsen med snabbkopplingar?
LLVPn är då förfylld med rätt mängd köldmedium.
Bara göra hål i väggen, ställa/hänga upp inne-/utedelarna, koppla ihop, koppla in elen, klart, behöver/behövde ingen kyltekniker för installationen.
 
Utan snabbkopplingar måste man vakuumsuga och i vissa fall hårdlöda rören. Med snabbkopplingar är det bara att sätta ihop och slå på strömmen.
 
Jag tycker det handlar om känsla, liten investering eller liten driftskostnad. men visst, för mina behov vore en elfläkt bättre. dock mer än 2kw för att få upp lite värme. 3 fas och ca 4kw skulle vara perfekt för mig. bara leta.
 
Nu hoppade min i gång igen när det var ca +9 ute...
den flyttades till garaget för 5 år sedan och har gått bra i 4 år, i vintras började den tjura vid minusgrader, nu tjurade den senast vid några plusgrader.
Misstänker brist på köldmedie, kanske kör en fuling och köper ett gör det själv-kit.
 
sir_erken sir_erken skrev:
Jag är på jakt efter ett enkelt och billigt sätt att värmar mitt garage/förråd till ca 10 grader året runt. Utanför Stockholm

Det är ca 5x4m stort och kommer få 95+45 issolering i väggarna och något sånt i taket också. Oisolerad platta med klinker som golv. Inga fönster men en ganska tunn garageport (3-4cm)

Vad är billigast räknat på typ 10 år?
Återkommer med vad du behöver i kw. Sedan får du räkna själv på priset över 10 år.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
...
Tråden är nästan ett år gammal.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tråden är nästan ett år gammal.
Ofan. Missade det.
 
Fast det är intressant som koncept.
För en byggnad med A temp < 10C gäller inte energikraven (om den inte är stor) enl. bBR.

Då är frågan vad det är värt med uppvärmningen.

Är det bara ett förråd hade jag nog valt direktvärkande el för upp till friggebodstorlek. Speciellt om man har lite isolering. Om man inte bor i kallaste norrlands inland :)
Ett fönster eller två i söderläge ger också värmetillskott vår/höst emellanåt.

Ett garage där man kör in en kall och blöt bil och det genereras en massa fuktig kall luft som bör ventileras ut, bilen är dessutom hundratals kilo kallt stål som måste värmas - då är nog LLVP ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.