Tänkte eventuellt lägga ett bud på ett hus som är byggt 1977 och är gjuten platta på mark och som jag förstått har man haft problem med att reglar har legat rakt mot plattan och rutnat upp.
Man har då åtgärdat det här och lagt nån typ av platonmatta och satt in nån fläkt som ventilerar ut det.
Såg på visningen några sprickor i väggar typ sättskador.
Men det jag funderar är det vanligt att man byggde med reglar rakt mot plattan på 70 talet och om de va det hur brukar man lösa problemet?
Finns det nåt mer vanligt fel på enplansvillor från 77?
 
Det där med reglarna är tyvärr inte helt ovanligt, men lösningen med platon är ett vanligt sätt att åtgärda det, även om det finns de som är skeptiska till den. Med fläkt borde det dock fungera mycket bättre. Kolla bara att golvsocklarna är ventilerade och inte har beckat igen, så att luften kan cirkulera fritt.
1977 byggde man ännu ofta med direktverkande el, dvs utan någon vattenburen uppvärmning. Det begränsar uppvärmningsalternativen. Värmepump fungerar ju om det är öppen planlösning, vilket det däremot ofta var på den tiden.
Min erfarenhet är också att fönster från den tiden kan vara kass, ifall de inte är bytta.
Annars är det nog det där med golvreglarna som är värst i såna hus. Kan vara idé att ta dit mögelhund, för att kolla att det verkligen är sanerat.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det där med reglarna är tyvärr inte helt ovanligt, men lösningen med platon är ett vanligt sätt att åtgärda det, även om det finns de som är skeptiska till den. Med fläkt borde det dock fungera mycket bättre. Kolla bara att golvsocklarna är ventilerade och inte har beckat igen, så att luften kan cirkulera fritt.
1977 byggde man ännu ofta med direktverkande el, dvs utan någon vattenburen uppvärmning. Det begränsar uppvärmningsalternativen. Värmepump fungerar ju om det är öppen planlösning, vilket det däremot ofta var på den tiden.
Min erfarenhet är också att fönster från den tiden kan vara kass, ifall de inte är bytta.
Annars är det nog det där med golvreglarna som är värst i såna hus. Kan vara idé att ta dit mögelhund, för att kolla att det verkligen är sanerat.
Tack för svaret!

Fönstren är i dåligt skick de vet jag och behöver nog bytas.

Men blir det som en blindbotten eller hur man ska säga på själva plattan som sen golvet sitter på?
Försöker få kläm på hur man byggt känns som det är ordentligt åtgärdat men vill ändå själv ha lite koll
 
Olika former av fukt och mögelskador är vanligt i hus från den tiden. Dels beroende på felaktiga konstruktioner, man gjöt in reglar i betongplattan. Dels på grund av väldigt utbrett byggfusk.

Nu har de tydligen åtgärdat problem i detta hus. Det kan vara väldigt svårt att komma tillrätta med fuktskador i ett hus som varit mögelskadat (nu vet vi inte om det varit mögel här, men har det varit murkna reglar, så är risken stor att det även varit mögelskador). Ofta löser man det, men det förekommer att hus aldrig slutar lukta efter ett mögelangrepp. Så man bör vara väldigt försiktig med sådana här objekt.

OM taket är från -77, aldrig bytt, så är det troligen hög tid.

Sprickorna i väggarna bör man analysera lite närmare. Det kan vara skador från reparationen av reglarna (man får ofta lyfta huset lite för att byta reglarna), men det kan också vara problem med plattan, att den är spräckt eller något i den stilen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Platonmattan är tänkt att ge luften möjlighet att cirkulera, så att fukt från plattan kan ventileras bort.
 
J Jimb0 skrev:
Tack för svaret!

Fönstren är i dåligt skick de vet jag och behöver nog bytas.

Men blir det som en blindbotten eller hur man ska säga på själva plattan som sen golvet sitter på?
Försöker få kläm på hur man byggt känns som det är ordentligt åtgärdat men vill ändå själv ha lite koll
I enklaste fallet så lägger man en platonmatta direkt på betongplattan. Det är alltså en plastmatta med små kullar som gör att den ligger några millimeter upp från plattan. Fukt som tränger upp ur betongen kan då ventileras bort. Men sedan kombineras detta ofta med isolering. Och då vet jag faktiskt inte riktigt hur man gör.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Börjar klarna lite hur det är uppbyggt nu men det med sprickor börjar ju kännas mindre bra nu det jag är orolig över är hur reglar närmast plattan är för skick.
Mäklarens svar på att det är sprickor i väggarna är att de är ett trähus och det rör sig vilket jag tycker känns konstigt.

Sen är det betongplannor på taket som är från 77 måste dom bytas efter 30 år? Eller håller dom längre? Mäklarens svar är ju att dom håller för alltid men håller man efter dom borde ju dom hålla länge eller?
 
Gör man åt själva syllen nåt när man gör den här typen av lösning med platonmatta? Tänkte brukar man lyfta den och ventilera där också?
 
Det var då en mäklare med välsmort munläder. Betongpannor håller visserligen länge, men det som är under gör det inte. Takpapp och läkt rekommenderas byte av efter sådär 25 år. Kolla noga på kallvinden efter fukt.

Sprickorna vill man nog ha en bild av för att kunna säga något om. Visst spricker det här och var efter fyra decennier, men det är ju skillnad på om det är hårfina sprickor eller om man kan kasta in hatten.

Syllen brukar man inte göra något åt vad jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.