B
Har sågat ner en stor thuja/tuja på tomten. Luktar karaktäristiskt som en sådan.

Frågan är, ska jag klyva bitarna och torka de inför nästa vinter eller är det inget bra träslag att elda med?
 
B
Vi pratar alltså om eldning i en kamin.
 
Q
Borde väl va som att elda på gran, knäpper och slår gnistor. Men är de i en kamin så gör de inget.
Jag har själv eldat upp några, men de hamnade bland resten av veden så har inte lagt märket ull hur de betedde sig.
 
B
Q jope84 skrev:
Borde väl va som att elda på gran, knäpper och slår gnistor. Men är de i en kamin så gör de inget.
Jag har själv eldat upp några, men de hamnade bland resten av veden så har inte lagt märket ull hur de betedde sig.
Jag tror detsamma men fick höra från någon att det sotar/tjärar mer.

Såhär säger eldningsinstruktionerna för kaminen:
 
  • Textdokument med eldningsinstruktioner för kamin, diskuterar val av bränsle som ved av björk, bok och ek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lano123
  • Laddar…
Du kan väl blanda veden när du eldar, när jag eldar ek så brukar jag blanda. Och en thuja kan väl knappast ge mera än 0,5-1m3 ved så det är bara att elda upp den.
 
Jag har en gång eldat upp en gigantisk tuja brabant i min gjutjärnskamin och i min överförbränningspanna.

Jättebra ved var det och jag tyckte inte alls att den var lik gran, mycket bättre.

Men om man har en kamin och har ved som min vill bli av med så finns det väll ingen anledning att inte elda upp den där? Oavsett vilken träslag som det rör sig om?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.