Sotaren var här och sotade förut, jag var inte hemma utan det var min sambo som tog emot, han sotade och sa i princip i förbigående att "Ja, och så var det lite mikrosprickor också, det kan ni behöva göra nåt åt i framtiden"

Okej, men sen när väl pappret kom så stod det som ett nedslag som *ska åtgärdas*.

Då försöker man prata med firman som sotade, men dom säger bara "du får ta kontakt med en skorstensfirma", hittar man mot förmodan en sådan lokalt så tror dom att det handlar om en murad skorsten, och fattar inte alls vad det skulle vara för sprickor.

Jag har alltså en kamin från husqvarna-martin installerad tidigt 80-tal, och vad jag förstår en skorsten med stålrör, den används bara till kaminen och ingenting annat.

Jag fattar inte riktigt var sprickorna är, och vad man ska göra åt det, eller vem som kan göra det, är det något jag kan göra själv ? hur ?

Otroligt frustrerande att inte vet varken vad problemet är, hur man lagar, eller vem som kan göra det, istället har man ett hot om eldningsförbud hängande över sig.


Hittar inte pappret som sotaren skickade just nu, men ska leta rätt på det för exakt formulering, men jag tror inte det stod så mycket mera.

..kan tillägga att vi bara använder den för trivseleldning och när det är som kallast för att slippa att luftvärmepumpen går för fullt då.
 
Du får ringa brandförebyggarna och kolla upp vem som var hos er och kollade och fråga vad han menade.
Alternativt ta ut någon kunnig som kontrollerar det igen och ger förslag på åtgärd.

Men jag antar att ni har en braskamin och det kan ju vara sprickor i stenen som han hade synpunkter på?
Fast de brukar mest ha synpunkter på om det är rejäla sprickor och det är på väg att ramla isär, rimmar inte så bra med "mikroskopiska" sprickor kanske ...
 
Fast "skall åtgärdas" är inte det lite som att få en etta på bilbesiktningen. Skall helst inte vara kvar vid nästa besiktning.

Ett "riktigt" nedslag står väl som eldningsförbud?
 
Ja, jag fick "skall åtgärdas" då jag inte har en godkänt plattform på taket, det ska vara löst tills nästa brandinspektion om tre år, sotaren säger inget.
Eldar man dessutom mindre än 1,5 kbm per år så är det inspektion var sjätte år (och sotning varannat), då är det ännu längre tid tills det ska åtgärdas.

Däremot så låter ju "sprickor" dåligt om det finns på ställen där det inte ska vara, så det är väl bra att få koll på vad som menas...
 
Ja, men det lär väl behöva åtgärdas till nästa kontroll i alla fall, plus att jag ju inte fattar exakt vad problemet är, men det BORDE ju inte vara så "farligt" då det inte blev eldningsförbud.

Måste försöka hitta lappen igen, men då i höstas när jag ringde till sotarfirman och frågade så visste ju inte tanten som svarade var det var, utan hänvisade till att jag fick kontakta "en skorstensfirma", jag vet inte om det betyder att jag måste fråga sotaren som skrivit det ? ..För skorstensfirmorna fattar ju inte heller.

Han gjorde även ett nedslag på att stegskyddet var av "ej numera godkänd typ" (satt fast i hängrännan) men det var ju enkelt att åtgärda, bara att skruva dit ett nytt godkänt.
 
De brukar slentrianmässigt hålla på slå ned på saker och ting för de inte följer någon standard. Hos mig påstod det att jag skulle montera nytt glidskydd för de måste sitta fast under taket .. men den jag sitter i vindskivan och det dög tydligen inte, men jag har en stege med krokar på som sitter bra där så till slut fick de ge med sig ...
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Ett vanligt scenario verkar vara att besiktaren verbalt anmärker på att det finns sprickor i eldstadens keramik/vermiculitplattor för att åtminstone ge sken av att ha gjort nånting för den tusenlapp besiktningen kostar. Stenarna/vermiculiten sitter i första hand där för att isolera mot de kallare sidorna så att rökgaserna ska hinna uppnå de 800 grader som erfordras för att slutförbrännas och behöver följaktligen inte bytas/lagas förrän det ramlar bort delar av dem. Kan det vara nåt sånt som GlennB råkat ut för?
 
Det tog lite tid, men nu har jag letat rätt på protokollet.. dock är detta protokollet som skrevs vid brandskyddskontrollen, inte det som skickades senare, det verkar helt försvunnet.

På protokollet är det markerat "brist" vid punkt "Invändig kontroll av kanalen i hela dess sträckning med avseende på täthet och förändringar till följd av temperatur, korrosion, klimat eller slitage"

Under "Övriga påpekanden" står det sedan "Lätta sprickor i foderrör".

Jag har även förhört sambon (som var hemma då) hur dte gick till, han var först uppe på taket, sedan uppe på vinden, och när han kom ner från vinden sa han att han hade hittat små sprickor, sambon frågade då om man måste göra något åt det, och han sa "Nej, bara hålla koll på det så dom inte blir större", varvid hon inte fäste sig så mycket vid det.

När brevet sen kom så stod det att det skulle åtgärdas.

Nån som fattar var sprickorna är ?
 
Du har troligen en modulskorsten med keramiskt innerrör som fått sprickor. Fick själv likn besked för 10-15 år sen på min sem-skorsten.
 
Uppdatering:

Nu var det dags för sotning igen, inte heller denna gång var jag hemma själv, men nu kom det en annan kille som var trevlig och gjorde ett seriöst intryck, så när han hade sotat klart så frågade han vad som menades med den där anmärningen (som han tydligen såg nånstans), sambon förklarade, och han kliade sej i huvudet, sen började han använda nånting som såg ut som en böjd spackelspade (min sambos förklaring) som han hissade upp och ner och som var till för att leta sprickor, när han gjort det ett tag sa han att vi absolut INTE hade sprickor, och att han inte fattade vad den förra sotaren menade..

Han berömde även vår eldning och sa att det såg jättefint ut och att vi inte hade sotpåbyggnad(?).

Han sa att han inte kunde göra mer än att skriva en notering att han hade besiktigat skorstenen utan att hitta några problem alls, men sa att den tidigare anmärkningen kunde han inte ändra på.

Sen sa han att MÖJLIGEN kunde det vara så att den förra sotaren hade tagit bort skyddet runt skorstenen på vinden och hittat sprickor i nåt kitt där, men om det var så var det en oviktig detalj och en väldigt enkel sak att åtgärda som vi dessutom kunde göra själva.



Nu är jag fan ännu mera förvirrad än innan, även om det känns bra att en annan sotare har bedömt skorstenen som säker och bra.
 
hsd
Har det gjorts en brandskyddsinspektion eller är det bara sotarens utlptanden
Vid en inspektion får man ett skriftligt protokoll
 
Det var en brandskyddsinspektion när han klagade på sprickorna, men detta var bara en vanlig sotning vad jag förstod.

Fast förra sotningens a dom att "nästa gång blir det en inspektion" så jag vete fanken..
 
hsd
Då har Du papper på att det finns sprickor (måste åtgärdas), blev det eldningsförbud (i så fall måste det åtgärdas följt av en ny besiktning före användande)
Vid inspektion brukar en kamera skickas ner skorstenen
 
En inspektion är nog mer noga än vad en vanlig sotare kollar. En sotarkompis ska få börja inspektera och han har gått massor med kurser och så.
 
Råkade hitta min gamla tråd nu när jag sökte efter en annan sak..

Jag kan uppdatera med att när det var nästa brandskyddsinspektion så var det en mycket trevlig sotare som höll på ett bra tag och sa sen att "Det ser ju jättebra ut det där, har du några övriga frågor ?" och efter viss tvekan frågade jag om det.. typ "Joo, förra gången så skrev han som gjorde kontrollen något om mikrosprickor, men ingen jag pratat med har kunnat säga vad som menades", och fick till svar att han hade också noterat det och letat sprickor, men inte hittat några, och förstod inte riktigt heller var dom skulle varit, "du har ju stålrör!", han gissade precis som den tidigare sotaren på att det var innanför isoleringen uppe på vinden, men att han inte hade sett något att anmärka på där heller.

OTROLIGT märkligt hela grejen.


..Och så till anledningen att jag sökte på forumet och råkade hitta denna, nämligen att det än en gång är dags för brandskyddsinspektion om några veckor, och nu har kommunen beslutat att den ska utföras av räddningstjänsten istället för sotare, och dom i sin tur skickade en hel bunt med papper över regler som måste uppfyllas, annars vägrar dom göra kontrollen och man får eldningsförbud.

Jag hittade direkt några saker som dom skulle slå ner på, min stege saknar godkännande (den är nog från 70-talet, men stabil och bra) och takstegen sitter bara fast i nock, vilket enl pappret var uttryckligen förbjudet.

Nu har jag tillverkat ett nedre fäste i 6mm bandjärn (med hjälp av vinkeljohan, pelarborr och svets) och hoppas att det är okej, för det stod inget om att takstegen behövde vara godkänd, vilket man kan hitta att den ska vara på andra ställen på nätet.. ..Vi får väl se vad som händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.