Hej!

Har tänkt att sätta in ett hörnbadkar 1500x1500mm. Bjälklaget är cc60 c24 195x45 och 22mm limmat golvspån. spännvidden 2,1m (4,2m med hjärtvägg). Även flytspacklat 12mm. Golvet är våtrumsmatta.

Vad jag undrar nu är om det behövs förstärkas något eller om reglarna håller? Har hela tiden tänkt att flytspacklet fördelar vikten så det blir inga problem men nu börjar jag känna mig orolig... Försöker googla upp bärighet på reglar men blir inte klok på alla formler.

Om någon med god pedagogik kan förklara hur jag räknar ut bärigheten skulle jag också bli väldigt tacksam!

Tackar på förhand

MVH

Joar
 
Bärigheten duger är en sak och få svikt i golvet en annan sak. Det är mycket möjligt att cc60 räcker för att bära ett vattenfyllt badkar men det behöver inte betyda att golvet inte sviktar när du fyller badkaret. Svikt har sin egen definition.
Så att säga du ska undersöka olika tekniska modeller för att undvika svikt.
Cc 30 är alltid bra att ha. Vissa fyllerbjälklaget med cement, andra har cement platta.
Det finns olika modeller som du kan välja emellan.
 
Hur stor volym har karet? Det är det som är intressant. Du har måttlig spännvidd, och skapliga dimensioner på bjälklaget. Om badkaret inte belastar extremt mycket mer än ett normalt badkar så borde det inte vara problem
 
Hej! Kul med snabba svar

355 liter vatten + pers blir väl ca 600kg o volymen är 1,37m3

Spånskivorna tål väl 600kg/m2? Det här är ju större än 1m2 och dessutom flytspacklat
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Hur stor volym har karet? Det är det som är intressant. Du har måttlig spännvidd, och skapliga dimensioner på bjälklaget. Om badkaret inte belastar extremt mycket mer än ett normalt badkar så borde det inte vara problem
Hej Hemmapularen!

Badkaret rymmer 355 liter vatten + pers blir väl ca 600kg o volymen är 1,37m3.

är hyfsat säker på att spånskivorna inte kommer ta stryk pga. flytspacklet fördelar ut vikten. Däremot är jag lite orolig för 195orna.

Hur mycket tål dem?
 
Jaga har ingen formel att tillgå. Men med personer i badet, så är det inte längre 355 liter, utan jag skulle snarare gissa på att karet med vatten och badare väger 450 - 500 kg, inkl. karet själv.

Ett bjälklag i bostadshus, dimensioneras för 200 kg/kvm, ditt bjälklag med den relativt korta spännvidden tål troligen mer än 200kg/kvm.

Jag tror inte att det är något problem. Men jag kan inte påstå att jag vet att det är OK. Jag personligen skulle nog ta in ett proffsutlåtande, iom att karet är större än ett normalt standardbadkar (sådana är absolut inget problem på ett normalt dimensionerat bjälklag).
 
K
Som fysiker måste jag protestera lite. Om karet rymmer 355 liter vatten när det inte är någon i det så skulle jag vilja tro att tre personer tränger undan så pass mycket vatten att vikten på badare, kar och vattnet blir max 400 kg.

Det jag kan oroa mig över skulle i så fall vara att karet står på typ sex tunna små ben och att det blir rejäla punktlaster.. Men jag har själv haft ett badkar av liknande typ på likande bjälklag och visst sviktade det (vi hade iofs 4 meters spännvidd) men vi var aldrig rädda för att det skulle kunna brista :)
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Som fysiker måste jag protestera lite. Om karet rymmer 355 liter vatten när det inte är någon i det så skulle jag vilja tro att tre personer tränger undan så pass mycket vatten att vikten på badare, kar och vattnet blir max 400 kg.

Det jag kan oroa mig över skulle i så fall vara att karet står på typ sex tunna små ben och att det blir rejäla punktlaster.. Men jag har själv haft ett badkar av liknande typ på likande bjälklag och visst sviktade det (vi hade iofs 4 meters spännvidd) men vi var aldrig rädda för att det skulle kunna brista :)
Man borde iofs kunna fördela vikten lite från benen.
 
K
Jo. Vi fick rejäla märken i vår plastmatta, men med flytspackel och klinkers borde det fördela sig bra
 
K Kallebo skrev:
Som fysiker måste jag protestera lite. Om karet rymmer 355 liter vatten när det inte är någon i det så skulle jag vilja tro att tre personer tränger undan så pass mycket vatten att vikten på badare, kar och vattnet blir max 400 kg.

Det jag kan oroa mig över skulle i så fall vara att karet står på typ sex tunna små ben och att det blir rejäla punktlaster.. Men jag har själv haft ett badkar av liknande typ på likande bjälklag och visst sviktade det (vi hade iofs 4 meters spännvidd) men vi var aldrig rädda för att det skulle kunna brista :)
Ja, mycket bra synpunkt. Om man kunde skilja mellan punktlast och last per badrumets area då skulle många problem blivit lösta.
När det kommer till spånskiva monterad på reglar då är det viktigt att beräkna punktlast eftersom last som utförs mellan bjälklaget kan ge svikt. Om man antar teoretisk att det fanns en tjock stålskiva ovanför spånskivorna som fördelade lasten mellan träreglarnadå skulle man kunna beräkna bara lasten som reglarna klarar av att bära. Ett dubbelt så stort badkar som i det här fallet skulle ändå inte gett svikt om lasten var fördelad på bjälklaget. Just i det här fallet är vktigare att räkna ut punktlasten än bjälklagetsbärighet.
 
L Lars48 skrev:
Ja, mycket bra synpunkt. Om man kunde skilja mellan punktlast och last per badrumets area då skulle många problem blivit lösta.
När det kommer till spånskiva monterad på reglar då är det viktigt att beräkna punktlast eftersom last som utförs mellan bjälklaget kan ge svikt. Om man antar teoretisk att det fanns en tjock stålskiva ovanför spånskivorna som fördelade lasten mellan träreglarnadå skulle man kunna beräkna bara lasten som reglarna klarar av att bära. Ett dubbelt så stort badkar som i det här fallet skulle ändå inte gett svikt om lasten var fördelad på bjälklaget. Just i det här fallet är vktigare att räkna ut punktlasten än bjälklagetsbärighet.
Det är ju flytspacklat över alla spånskivor så det är väl samma som en teoretisk stålskiva som fördelar lasterna?
 
J Joar Huggorm skrev:
Det är ju flytspacklat över alla spånskivor så det är väl samma som en teoretisk stålskiva som fördelar lasterna?
Nej, det tror jag inte ett dugg på. Tar ett exemple. Det blir läckage av nån anledning och spånskivorna svullnar. Då kan både flyttspackel och klinkers spricka. Det finns flera sådana fall.
Punkt Kraften som kommer neifrån är tillräckligt för det.
Om det kommer lika stor punktlast uppifrån då kan inte flyttspackel klara av det.
Uppstår svikt i golvet då spricker det.
 
Ja svikt får det absolut inte bli, då spricker klinkers.

Med de förstärkningsmetoder som är brukliga i badrum, alltså golvspån på cc60 med ca 15mm flytspackel eller mer. Då skall stabiliteten bli bra nog, under förutsättning att bjälklaget under är dimensionerat enligt normerna. I det här fallet med 195 bjälkar på 2m spännvidd, SÅ är jag övertygad om att bjälklaget, och därmed golvet håller minst normal styvhet.

Sedan kommer det där med punktlast in. Ett vanligt badkar (en persons) väger med vatten, badare och egenvikt ca 200kg. Och står oftast på 4 ben. Och det är inget problem på ett normalt klinkersgolv.

Om detta större badkar skulle stå på 6 ben, ja då blir det lite högre punktlast, men ändå inte anmärkningsvärt hög punktlast (typ 70 kg per ben, istället för 50kg per ben). Så jag skulle inte oroa mig.

Om någon (=jag) går på ett golv och sätter ned hälen, så blir punktlasten avsevärt större än 70 kg. Och jag räknar med att golvet håller även om jag skulle få för mig att hoppa.

I vanliga rum, kan man sätta in säkerhetsskåp som väger bortåt 2 ton, utan att huset rasar, det kanske inte skulle gå så bra att sätta in dylikt skåp i badrummet med klinkers på golvet...
 
H hempularen skrev:
Sedan kommer det där med punktlast in. Ett vanligt badkar (en persons) väger med vatten, badare och egenvikt ca 200kg. Och står oftast på 4 ben. Och det är inget problem på ett normalt klinkersgolv.

Om detta större badkar skulle stå på 6 ben, ja då blir det lite högre punktlast, men ändå inte anmärkningsvärt hög punktlast (typ 70 kg per ben, istället för 50kg per ben). Så jag skulle inte oroa mig.

Om någon (=jag) går på ett golv och sätter ned hälen, så blir punktlasten avsevärt större än 70 kg. Och jag räknar med att golvet håller även om jag skulle få för mig att hoppa.

I vanliga rum, kan man sätta in säkerhetsskåp som väger bortåt 2 ton, utan att huset rasar, det kanske inte skulle gå så bra att sätta in dylikt skåp i badrummet med klinkers på golvet...
Om jag uppfattar resonemanget på rätt sätt då ska ett badkar som väger 20 gpnger mer (4000 kg) och står på 80 ben fortfarande vara okey att montera i samma badrum? Eftersom punktlasten per ben inte överstiger 50 kg?
Enligt Euronorm 5 ett traditionellt golv med cc60 och spånskivor är provat för max 1,5 mm svikt vid EN punktlast motsvarande 1KN eller ca 100 kg.
 
hej,
för att kunna svara exakt på frågan så behöver man få reda på var fötterna från badkaret hamnar.

ska du utgå ifrån att spånskiva+spackel+kakel etc hjälper till att dela ut lasten så är det inte några problem. Du utnyttjar ca 25% av kapacitet i bjälken 195*45 C24. Svikt eller hamnar också inom godkänd gräns (med en totalvikt på 600kg).
För övrigt så håller jag inte med om att spånskiva + spackel bidrar till att sprida ut lasten tillräckligt för att man skall kunna bortse från det.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.