Hej!

Vi står inför ett större projekt som ska ske under sommaren/hösten om allt blir som tänkt. Vi kommer kortfattat dränera, borra bergvärme, konvertera från el till vattenburet, blåsa ut hela källaren vilket innebär nya ytskikt, ny tvättstuga och nytt badrum.

Vi har fått rådet från alla inblandade fackmän att bila ur befintlig platta, gräva ur totalt 50cm och börja på nytt med singel, isolering, ny platta.

Jag kommer göra en hel själv, men undrar om ni kan hjälpa mig med en tidsuppskattning hur lång tid ni tror att bilningen och grävningen tar? Det är lite oklart hur tjock plattan är men oavsett så är det ju totalt 50cm som ska bort = 47,5 kubikmeter. Tänker att jag ställer en container utanför huset på garageuppfarten.

Frågan är allså hur lång ni tror detta tar? Har ni också några tips på hur man kan speeda upp det är det självklart också välkommet!
 
Hur mycket ska du sänka golvet inkl singel, isolering och ny platta?

Vad har du för mark under plattan? Kan du köra in en liten grävare (finns jätte små att hyra som går att köra in genom vanliga dörrar)
Ska du köra ut massorna med skottkärra? Transportband?

Var med Och grävde ur min systers källare tyvärr var det berg under större delen.. men hyr en kraftig hilti bilmaskin och kör igång, hoppas på sand under.

Vi köpte även en bensindriven skottkärra (helt grym och hade inte gått utan den att köra ut allt berg/betong/massor
 
  • Gilla
kv05lama
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Hur mycket ska du sänka golvet inkl singel, isolering och ny platta?

Vad har du för mark under plattan? Kan du köra in en liten grävare (finns jätte små att hyra som går att köra in genom vanliga dörrar)
Ska du köra ut massorna med skottkärra? Transportband?

Var med Och grävde ur min systers källare tyvärr var det berg under större delen.. men hyr en kraftig hilti bilmaskin och kör igång, hoppas på sand under.

Vi köpte även en bensindriven skottkärra (helt grym och hade inte gått utan den att köra ut allt berg/betong/massor
Vet inte hur det ser ut under... en granne som gjort det hade mycket sten sa han, men inte berg. Det är 50cm som ska väck och fyllas igen med 20 singel, 20 isolering, 10 ny platta.

Transportband har jag funderat på, men jag inbillar mig att man bär ut det i hinkar. Jag tror skottkärra är svårt, massorna måste ut genom garaget dit det är en relativt brant källartrappa.
 
Tidsaspekten är omöjlig att säga något om utan att ha varit på plats.
Möjligen om man sett mycket bilder.

Sen skulle jag säga att det är totalt bortkastat med 20 cm singel. 10 cm räcker.

50 cm är mycket och det är inte säkert att det går gräva så djupt ens..

Jag har gjort några tiotal källare professionellt och alla har haft olika förutsättningar.
 
  • Gilla
kv05lama
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Tidsaspekten är omöjlig att säga något om utan att ha varit på plats.
Möjligen om man sett mycket bilder.

Sen skulle jag säga att det är totalt bortkastat med 20 cm singel. 10 cm räcker.

50 cm är mycket och det är inte säkert att det går gräva så djupt ens..

Jag har gjort några tiotal källare professionellt och alla har haft olika förutsättningar.
Tycker mig ha läst 20 som standard på många ställen... men gärna 10 för mig så blir det (lite) mindre jobb.

Förstår att det är svårt att säga någon exakt tid, men om man skulle kunna säga nåt mellan tummen och pekfingret. Du som gjort många källare kanske ändå har en uppfattning vilket spann man rör sig mellan... tar emot alla kvalificerade gissningar tacksamt!
 
När är huset byggt?
 
Är det pga att ni vill ha in golvvärme ni ska ger er på detta mastodontjobb? Har ni bra dränering och inga problem med fukt i plattan/marken så kan ni köra med elslingor och flytspackla lika gärna. Se till att köra utan tätksikt förutom i duschen så lär det gå bra.
 
  • Gilla
Williams24
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
När är huset byggt?
Det är byggt 67
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det pga att ni vill ha in golvvärme ni ska ger er på detta mastodontjobb? Har ni bra dränering och inga problem med fukt i plattan/marken så kan ni köra med elslingor och flytspackla lika gärna. Se till att köra utan tätksikt förutom i duschen så lär det gå bra.
Det är flera aspekter men golvvärme och konvertering från direktel till vattenburet är två anledningar. Vill inte tappa i takhöjd är en annan. Bättre isolering och vi vill ändra rördragningsr och flytta badrum och tvättstuga.

Känns som att själva utgrävningen och gjutningen visserligen är mycket jobb men knte jättedyrt i det stora hela när man ändå ska göra allt annat... slutresultatet blir ju bra med alla avloppsrör bytta, vattenburen golvvärme överallt etc.
 
Det kommer ta tid, jag bilade ur mitt källarbadrum för någon vecka sedan, 4kvm. Kanske 1-2h bilande men då körde jag på för hårt och för länge, känns inte allt för bra efteråt i händer och armar.
Har marken sjunkit under den befintliga plattan går det mycket smidigt att bila, då lossnar ofta stora flak.
Skulle aldrig bila en heldag, tror typ maxtiden för en stor bilmaskin är omkring 15 minuter/ dag på byggfirmor.

Ska du gräva ur 50cm kommer du inte orka hålla på med hinkar, du kommer bli så less. Jag bar ut mitt i en murarhink på 20 liter, man kanske lastar den med 10-14 liter som mest. Sen när man väl är ute så ska ju hinken tömmas på rätt ställe vilket ofta inkluderar ett lyft.

En minigrävare eller transportband är nog verkligen att rekommendera. Skulle jag gett mig på det jobbet med hinkar hade jag nog räknat med en 4-6 veckor, kroppen kommer ta stryk. Gräver man och bär 8h en dag så är man sängliggande nästa ;)
Hos mig blev de tvärstumt att gräva efter 20cm, skulle inte ha golvvärme men tänkte få ner lite isolering ändå så fick räcka med 10cm.
 
Med den knappa informationen så skulle jag säga 3 man 4 veckor innan nya betongen är gjuten..
Men det finns så många variabler så det kan knappt räknas som en kvalificerad gissning.

Skulle aldrig lämna offert på så lite info..

-67 är lite gränspuck..
Skulle gissa att du har ~10cm betong eller strax därunder, men antagligen ingen armering.
Bör vara någorlunda lättbilat iaf.

När vi gör källargrävningar så har vi robotar som bilar och gräver när så är möjligt.

Trappgående kärror för massor och betong.
 
  • Gilla
Psan och 1 till
  • Laddar…
Här i grannskapet gjordes en sådan utgrävning för ett par år sedan, 120 kvm, tror att de grävde ut 70cm.

De körde med transportband ut till en container.

Containern fylldes varje dag under ca 4 veckors tid, den byttes mot tom container varje morgon. Det var 5 - 6 gubbar som började jobba kl 06 varje morgon, samma gubbar arbetade sedan till ca 21 - 22 varje kväll, 7 dagar i veckan. Behöver jag tillägga att de inte var svenska... De gjorde under den här tiden även en del arbeten på övervåningen i huset, så exakt hur mycket grävningen tog vet jag inte. Sedan var där ca 4 gubbar i arbete i ytterligare 4 - 5 månader med att återställa, bygga nya innerväggar, putsa väggar. Osv.
 
  • Gilla
Akhept och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.