Hej, vi har en privat tomt som är vår när vi säger till. Vi funderar bara på vad som är smartast att göra ur ekonomisk synvinkel. Vi har ingen jätte-kontantinsats, men vi har pengar så vi kan köpa tomten kontant. För att få ner topp-lånet är det eget arbete i huset som gäller sedan. Men kan det vara smartare att låna till tomten och behålla kontanterna till huset för att pynta av småsaker som KA, bygglov etc.? Vi har fått klartecken från banken att det är okej att låna till tomten innan kreditivet läggs upp, och att allt bakas ihop till ett bolån när huset är klart. Inbillar mig att det är bra att göra så här men vet ej. För man kan väl inte tillgodoräkna sig tomtköpet som en kontantinsats va?
 
Vi har precis köpt en tomt. Vi lånade ca hälften av tomtbeloppet och betalade resten själva kontant. Hade vi tömt alla våra sparkonton hade vi säkert kunnat betala allt kontant men det känns ju inte kul att vara helt renrakad. Vi har också ett lån som sedan läggs ihop med det stora bolånet/byggkreditivet (när vi väl kommer igång med det). Egentligen vet jag inte vad som är bästa att göra... För oss blev det mest som det blev, vi har inte riktigt tid att hitta optimala lösningar på allt... En såld bil + lite annat gick in i kontantinsatsen och resten blev lån. Det finns säkert andra experter som vet hur man "bör" göra!
 
Hej!

Vår tomt har vi inga lån på och åker därmed inte på något topplån. Det är bankens säkerhet.
Jag är ju ingen expert på detta men, det borde väl inte spela någon roll hur du gör? Vi kommer att höja upp lånet lite så vi har till annat också.

Lycka Till!
 
Jag skulle ha tagit ett så högt kreditiv som jligt men sedan börjat med att låta mina egna pengar arbeta i första hand. På det sättet håller du nere lånekostnaderna men har en buffert om du skulle behöva pengarna. Banken är inte så sugna att låna när du har lite krisigt.

mvh
David
 
Vi har gjort precis som David berättar, och det är enligt mig det bästa, sett ur rent ekonomisk synvinkel.

Vi pröjsade tomten kontant, eftersom det är ett års leveranstid på huset, och det tickar ju ränta på kreditivet under den tiden.

Vi tog också dubbelt så högt kreditiv som vi räknar med att behöva. Vi har ansökt om 2 miljoner, men räknar med att behöva ta ut ca 1 miljon.

Nu hade vi 300,000:- sparade pengar, och tomten kostade 160,000:- så vi har även kvar till att betala bygglov och sådana småkostnader som komer nu rätt tidigt.

Men se bara till att ni förhandlar bort kontraktsräntan om ni ska ta högre belopp på kreditivet än vad ni räknar med att behöva, för annars blir det en onödig kostnad där!
 
Vi la in 100´kontant och lånade 900´till tomten. Vi fick 3% rörlig ränta på hela lånet. Det blir ca 2300 kr/månad i ränta. Det är knappt 30´i ränta tills huset står klart. Det känns som det är bättre att ha sina kontanta medel till löpande kostnader vilket det verkar finnas gott om. Det känns ju som om det tex vore surt att inte ha slantar till arkitekt eller bygglov.

Andreas
 
AndWig skrev:
Det känns som det är bättre att ha sina kontanta medel till löpande kostnader vilket det verkar finnas gott om. Det känns ju som om det tex vore surt att inte ha slantar till arkitekt eller bygglov.
Det är det du har byggkreditivet till.. ;)

Vi hade förlorat många sköna tusenlappar på att låna till tomten och ha pengarna till andra utgifter, dom kommer ju först mycket senare i byggprocessen.
 
jo jag vet att det är kreditivets syfte. Dock är det ju gott om uppkommande kostnader även i inlednings skedet. jag kommer att lägga min stora kontantinsats i bolånet inte i tomtlånet.

Andreas
 
När vi pratade med vår bank tyckte de att de bästa var att låna till tomten. De pengar vi har sparade (som hade räckt till tomtinköp) tyckte både vi och banken att det var bäst att spara på för olika mindre kostnader under byggtiden eller till att betala av eventuellt topplån med senare.
 
AndWig:
Nu förstår jag inte. När huset är färdigt så blir det ju bara ett lån för både tomt och hus, eller ni kommer fortfarande ha två olika lån, med olika säkerhet?

Hur funkar det rent jurdiskt om ni inte klara betala det ena lånet, kan dom då ta tillbaks bara tomten eller bara huset???

Vilka fler kostnader tänker du då på i början. Förutom tomten, så är det nybyggnadskarta (5,000:- ) och bygglovet/planavgift som ska betalas (20,000:-, vilket även inkluderar bygganmälansavgift efter som lämnade in den nu också, men den kunde vänta tills innan huset kommer).

vatten:
Och hur kan det bli bäst för er att låna ett större belopp nu (mer ränta under längre tid) än att ta mindre lån senare (mindre ränta under kortare tid)?

Och spara pengar att betala av topplånen sen när kreditivet läggs om till lån?
Om ni pyntar in pengar nu i bygget kommer ni inte få något topplån den dagen det läggs om.
 
strixx:
Det rör sig om en så liten kostnad det här med vår tomt...och det finns ju ingenting som säger att vi inte kommer få toppplån på huset, även om vi trycker in ett par hundra tusen av sparade pengar under byggtiden.

Hursomhelst så räknade vi tillsammans med banken på olika alternativ och för vår del verkade detta vara den bästa lösningen, men det kan ju som sagt var bero på att vår tomt var så 'billig'.
 
vatten skrev:
..och det finns ju ingenting som säger att vi inte kommer få toppplån på huset, även om vi trycker in ett par hundra tusen av sparade pengar under byggtiden.
Alltså... Om du betalar kontant låt säga 300,000:- under byggtiden eller om du sparar dom och sedan betalar av samma 300,000 på kreditivet när du skriver om det till ett hyptokslån, blir ju precis exakt samma sak!
Om du sen får topplån eller ej beror ju helt och hållet på hur dom värderar huset vid omskrivningen.  :-/

Bortsett från, som jag skrev tidigare att du får betala mer ränta ju tidigare du öppnar/börjar utnyttja kreditivet, oavsett hur billig din tomt är. Om den så kostar 100 kr så blir kostnaden högre för räntan under ett år istället för ex 6 månader.  8)

Hur din bank kan komma till andra slutsatser förvånar mig. Jag skulle gärna vilja vet hur dom tänker då  ???
Edit: Så tillvida du inte betala en fast avgift varje gång dom ska betala en faktura, för då kanske de avgifterna kan överstiga ränta för tomten...
 
Men varför skulle det just vara tomten då som vi betalade kontant? Då skulle vi lika gärna kunna betala grävningen eller betongen eller reglarna eller diverse verktyg för de pengarna...!? Vi började bygga för tre månader sedan och betalade vår tomt först nu så innan dess ligger vi ju redan på några hundra tusen på kreditivet och tomten är en försvinnande liten del i det hela.
Jag kommer inte ihåg exakt hur vi resonerade men jag förmodar att vi också tyckte det var skönt att ha lite pengar 'bredvid' bygget till vad som helst som kan hända (typ bilen pajjar eller så...).
Kanske är det ändå bättre att göra som David beskriver, vi får prova nästa gång... :)
 
  • Gilla
Teo11
  • Laddar…
Nej självklart är det viktiga inte att det är tomten som betalas.

Det viktigaste är att betala kontant så länge du har kontanter.

Ju längre du kan vänta med att öppna kreditivet desto mindre räntekostnader får du! Så enkelt är det!
 
En liten kommentar till angående banker....vi frågade på vår bank om det fanns prutmån på räntorna och fick till svar att "allt är förhandlingsbart"! Så ett litet tips kan ju vara att inte bara 'köpa' bankens räntor rakt av utan faktiskt försöka pruta lite på dom också som man gör vad gäller allt annat! Försöka duger!
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.