Om du stänger av pumpen och öppnar vattenkranarna uppe i huset 10 m över pumpen så har du 1 bar tryck kvar i vattenpelaren ovanför pumpen. Du måste öppna och släppa ut vattnet genom en kran som sitter vid pumpen eller öppna luftskruven i pumpen och släppa ut vattnet den vägen. Du behöver inte tömma sugslangen.
 
Det här låter precis som om sugledningen är otät någonstans ovanför vattenytan. Jag hade precis samma problem för några år sedan, och det berodde på sönderrostade galvrör. (Bytte till PEM och nu funkar det perfekt).

Jag håller med om synpukten när det gäller kopplingar. Sugledningen är utsatt för stora påfrestningar. Trycket varierar mellan undertryck och övertryck varje gång pumpen startar, och därför ska man inte snåla och köpa billiga platskopplingar. Jag har själv använt PRK, kostade rätt mycket i min dimension (R40), men håller tätt. Beulco är också en bra koppling (finns hos rikaby rör).
 
eller är slangen under ordentligt under vattenytan? om den hänger löst kan den röra på sig och dra in lite luft
 
Känner igen problemet du beskriver till viss del. Hade problem med vårt system för en tid sedan med skillnaden att vår brunn är 80 meter och hade ejector. När det blir så djupt är det naturligtvis betydligt mer komplicerat att kontrollera vattenmängd etc men idag har vi fixat till det hela och allt funkar bra!

Först och främst ska jag försöka ge mig på att beskriva hur systemet fungerar (obs jag är lekman och kan därför inte garantera att allt jag säger stämmer ;). Hur som helst... vattenpumpens uppgift är naturligtvis att pumpa upp vatten till antingen hydroforen eller som i ditt fall en hydropress. Hydropressen/foren är egentligen bara en form av tank (under tryck) som används för att mellanlagra vatten. Utan hydropress/hydrofor hade pumpen alltid fått gå igång så fort man tänkt ta lite vatten eftersom man då alltid måste ta vatten direkt från brunnen. På hydroforen/hydropressen sitter ett relä som "talar om" när pumpen ska pumpa upp vatten (trycket för lågt, t ex under 2 kg) och när pumpen ska slå av (normalt sett brukar det ligga vid 4 kg). För att se trycket används en manometer och det brukar normalt sätt finnas på de flesta hydroforer/hydropressar. Saknas en sådan rekommenderar jag dig varmt att inhandla en då det är ett bra hjälpmedel.

Du skriver att pumpen startar med 15 min mellanrum trots att det finns vatten och det tyder på att du har ett läckage på sugslangen och troligen även dåligt med luft i hydropressen. Fyll på den så som beskrivits tidigare i denna tråd.

När ni tar mycket vatten så får ni in luft i systemet och det kan jag mer eller mindre garantera beror på att ni då suger brunnen torr. Det som då händer är att relät aldrig "säger till" att slå av pumpen eftersom den inte når rätt tryck. När det händer är det extremt viktigt att du omedelbart slår av systemet för annars riskerar du att bränna motorn till pumpen och då blir det dyrt :-/. För att komma till rätta med detta kan ett torrskydd vara bra. Det fungerar som så att när inte tillräckligt mycket vatten finns i brunnen slår den själv av pumpen och försöker därefter återstarta den med jämna intervaller... kanske iof inte är helt nödvändigt att ha en sådan om nu brunnen inte är mer än 5 meter djup, kolla efter själv istället och se om vatten finns.

Jag skulle också tro att ditt system har fått in en hel del luft och det medför att systemet fungerar sämre. Gör som så att du kollar på din pump och försöker leta upp en ventil (alltså på pumpen, ej hydropressen). Öppna ventilen försiktigt och kolla om det pyser (luft) eller kommer ut vatten. Kommer det ut luft ska du släppa ut all luft, stänga ventilen, starta pumpen igen (10-15 sek), stänga av pumpen, lufta osv osv till dess att ingen luft kommer. När pumpen därefter går kan du prova att öppna ventilen igen (öppna bara lite för annars blir du väldigt blöt ;D). När pumpen går och ventilen på pumpen är öppen och ingen luft finns ska det spruta ut vatten som en solfjäder!

Jaa, vet inte om det hjälpte, men prova det jag skrivit ovan så tror jag nog du får vattenförsörjningen att fungera bättre. Lycka till!
 
Är nu åter från semestern och allt funkar perfekt!

Jag tömde hela systemet på vatten och pumpade upp trycket i Hydropressen med min nya pump inköpt på Biltema. Trycket var innan på 3hg. Jag böt ut sugslangen och alla kopplingar på sugsidan.
Nu kör inte pumpen igång då vi inte tar vatten och vi kan ta hur mycket som helst utan att det blir problem.

Jag vill tacka alla som gjort det möjligt för mig att åtgärda detta! Tusen tack!!
 
Hydropress= kärl med blåsa.
Om pumpen går ofta är de troligaste felen,förutsatt att blåsan är intakt.att det är för lite luft i blåsan eller att kanalen in till tryckströmbrytaren är täppt.
För att justera lufttrycket gör Du följande:
Stäng av pumpen,öppna närmaste kallvattenkran.När vattnet har slutat rinna ,kopplar Du luftpumpen till blåsans ventil och pumpar lätt tills kärlets kvarvarande vatten tryckts ut genom den fortfarande öppna kranen.
Fyll därefter på luft - vanligen 1,5kg.Stäng vattenkranen,och kör igång pumpen.
Om tryckströmbrytaren är igentäppt.måste Du skruva loss den och rensa rent i inloppskanalen.
Hydrofor=kärl utan blåsa.
För att justera trycket i hydroforen kan Du enklast tappa ur allt vatten,och därefter låta pumpen fylla upp den igen.Förhållandet luft/vatten brukar då bli det rätta,ca 2/3 vatten.resten luft.
Hälsar gör
Lasse Rörmokare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.