Vad jag menar är att man får alltid renovera men bygga nytt är inte säkert att man får om det är gamla hus...
 
M.Drömmaren
S Shiraz skrev:
Vad jag menar är att man får alltid renovera men bygga nytt är inte säkert att man får om det är gamla hus...
Förhoppningsvis ska det inte vara några problem att bygga där utifrån att bedöma av dem jag redan pratat med men givetvis så är inget klart tills dess att det finns svart på vitt.
Jag ser bara ett alternativ i dagsläget till den här tomten och det är att i princip leta reda på en annan mark som ser fin ut med bra läge och leta reda på dess ägare som antagligen är en bonde. Men det känns svårt och som att det kan bli onödigt dyrt om man inte kan hitta en ÄNNU bättre tomt givetvis. Men då kommer de säkerliggen behövas styckas av och samtidigt ska de även där gå att koppla på vatten o avlopp inom riligt avstånd mm. Mycket att tänka på som med allt sådant här hehe :D
 
Hemmakatten
Att stycka av jordbruksmark är i princip omöjligt eller åtminstone väldigt svårt.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att stycka av jordbruksmark är i princip omöjligt eller åtminstone väldigt svårt.
?
 
M.Drömmaren
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att stycka av jordbruksmark är i princip omöjligt eller åtminstone väldigt svårt.
Det är säkert sant. O hade det varit lätt hade de dels först varit svårt o hitta något område med rätt läge och sedan FÅ köpa det och vad hade de inte kostat. Kanske kommer undan billigare här.
:rolleyes:
 
M.Drömmaren
OM jag ska erbjuda ägaren ett belopp för marken så har jag inte riktigt någon uppfattning om vad jag hade varit berörd att betala. Nu tror jag faktiskt inte de ligger massa höga förväntningar på beloppet men jag vill absolut inte förolämpa ägaren mes något som skulle anses som ett riktigt skambud. Hur ska jag tänka?

Ägaren själv vill inte begära något pris, säger åtminstone inget utan jag måste ta första steget.:)
 
Gammelnörden
Jag tittade lite på tomter i Skaraborgsområdet och kunde konstatera att priserna skiljer sig väldigt beroende på om det ligger nära stad eller ligger på landet utanför samhälle. Nu vet jag inte exakt var fastigheten befinner sig men utifrån att det är utanför mindre ort på landsbygden, utbudet just nu och att det är en stor fastighet (3600 kvm) med byggnader, men ej beboliga i dåligt skick och utan vatten/avlopp säger min magkänsla runt 200 000 kr.
Men ni måste nog räkna på vad ni har råd med och vad husbygget får kosta för att få fram en summa som ni känner er bekväm med. Har säljaren koll på mäklarens värdering (200 000 kr - 250 000kr) och förväntar sig ett bud utifrån det?
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
Intressanta resonemang!
Speciellt resonemanget om centralt, nära till kommunikationer, service och affärer,
kontra lantligt, enskilt läge och vacker natur, med möjlighet till att kanske hålla hästar, får, höns och bin.

Hur långt ifrån viktiga punkter kan man bo utan att avståndet blir en negativ faktor?
 
  • Gilla
ramafred och 1 till
  • Laddar…
Om tomten kostar 150 eller 250 är ju knappast en faktor i sammanhanget. Vill du ha tomten och sen har råd att bygga/renovera är det väl bara att köpa den

Minsta fel i ett nybygge (mer grus, sprängning etc) eller oväntad upptäckt (skorsten som måste teglas om etc) i en renovering är ju 100tkr.

Kolla vad motsvarande tomt kostar och bjud strax under det. Säger de nej så höj med 20 tkr typ.
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
V
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressanta resonemang!
Speciellt resonemanget om centralt, nära till kommunikationer, service och affärer,
kontra lantligt, enskilt läge och vacker natur, med möjlighet till att kanske hålla hästar, får, höns och bin.

Hur långt ifrån viktiga punkter kan man bo utan att avståndet blir en negativ faktor?
Visst är det intressant, För mig är det ett myclet bra läge utifrån mina mått mätta. så frågan har ju först o främst varit är de värt o köpa just detta för o sen behöva riva o rusta upp de andra befintliga byggnaderna som typ ladugård som jag ser som en tillgång.

Det går att cykla till samhället. Åtminstone alla årstider utom vintertid (snö).
Samhället har ju allt man behöver. Gården har en egen grusväg på cirka 600m men annars asfalt in till samhället. Det går skolbussar ute vid asfaltsvägen.
Nu ska vi inte ha andra djur än hundar på gården men givetvis går de ha om man vill. Det har tidigare ägare haft förr.
Det är beläget ute på slätta som man säger, Du kan se samhället o öppna vidder och de är de jag gillar. Uppvuxen trädgård men som givetvis behlver lite kärlek.:D
 
M.Drömmaren
N Noseone skrev:
Om tomten kostar 150 eller 250 är ju knappast en faktor i sammanhanget. Vill du ha tomten och sen har råd att bygga/renovera är det väl bara att köpa den

Minsta fel i ett nybygge (mer grus, sprängning etc) eller oväntad upptäckt (skorsten som måste teglas om etc) i en renovering är ju 100tkr.

Kolla vad motsvarande tomt kostar och bjud strax under det. Säger de nej så höj med 20 tkr typ.
Jag har inga andra tomter att jämföra med det är lite därför jag känner mig osäker. Klart jag vill komma undan med så lite som möjligt men vill inte va oförskämd i mina förslag till ägaren. De har inte koll på vad min mäklare sagt till mig. Men de var prisuppgift utan att ha kollat på gården.
Jag får samla lite mod o ta tag i de här snart o åka o prata med dem :rofl:
 
Fördel är att det förmodligen finns el och VA, samt tomten är ”klar”, när vi byggde 2011, kostade tomt 495’ VA 200’, el 30’, samt massa matjord, sand, mm mm.

Skulle inte tveka om du gillar läget! Renovera eller riv..gamla hus är välbyggda, så tror att detta är räddningsbart.
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
H Husqvarna220Ac skrev:
Fördel är att det förmodligen finns el och VA, samt tomten är ”klar”, när vi byggde 2011, kostade tomt 495’ VA 200’, el 30’, samt massa matjord, sand, mm mm.

Skulle inte tveka om du gillar läget! Renovera eller riv..gamla hus är välbyggda, så tror att detta är räddningsbart.
Det finns el. Men inget fungerande vatten eller avlopp. Har dock kikat upp och det ska inte vara långt att gräva för att koppla på så avgifter på de givetvis. Ladugården är den jag gärna vill rädda men har dålig erfarenhet men tänket att de bör gå. Boningshuset måste bort för o göra plats för ett nytt. Inget jag vill renovera. Hur mycket markarbeten som behövs känns svårt o bedömma. Det lutar väll åt att försöka köpa denna tomt o sattsa på den.(y)
 
Låter klokt! Blir nog ganska enkla markarbeten..
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Det är beläget ute på slätta som man säger, Du kan se samhället o öppna vidder och de är de jag gillar. Uppvuxen trädgård men som givetvis behlver lite kärlek.:D
Aha, på Slätta, mellan Vänern och Vätta :)
Då känner du väl Alfred i Kohôla också?

Låter härligt, fria vidder och vacker natur är obetalbart!
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.