Claes Sörmland
Håller med om att det enklast fixas i samband med den andra grävningen av markbädden.

Annars är folk generellt sett orimligt rädda för handgrävning. OK, är det orörd morän med rötter och eläönde så är det jäkligt slitigt precis som sprängsten. Sand är mycket lättgrävt men rasar om det torkar. Även lera (som inte flyter) är lätt att gräva om man bara tar små spadtag. Fyra yngre arbetare utan ryggproblem som jobbar effektivt (roterande) fixar det hela mycket snabbt. Rätt verktyg är ett krav:

Lera: Spade och skyffel för det lösa
Sand: Skyffel
Morän: Fyllhammare/litet spett och skyffel (Inte roligt)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att det enklast fixas i samband med den andra grävningen av markbädden.

Annars är folk generellt sett orimligt rädda för handgrävning. OK, är det orörd morän med rötter och eläönde så är det jäkligt slitigt precis som sprängsten. Sand är mycket lättgrävt men rasar om det torkar. Även lera (som inte flyter) är lätt att gräva om man bara tar små spadtag. Fyra yngre arbetare utan ryggproblem som jobbar effektivt (roterande) fixar det hela mycket snabbt. Rätt verktyg är ett krav:

Lera: Spade och skyffel för det lösa
Sand: Skyffel
Morän: Fyllhammare/litet spett och skyffel (Inte roligt)
Med tanke på ditt namn och husets placering så kanske vi blir 5 ;)

Skämt o sido, detta tåls att ha i åtanke absolut.
 
Fulkemisten
Jag grävde själv och fyllde igen och installerade en dagvattenkasett. 2 m × 0,8 m i fyrkant och en dryg meter djupt. Det tog ungefär 2x4 h men då ingick att bära bort det material som upptas av kasetten till annan plats. Materialet var sandmo utan sprängsten så det var relativt lättgrävt. Börja gräva och avbryt om ni märker att det skiter sig. Två man i gropen, en som gräver och en som skyfflar. Sedan två ovanför som hinkar upp materialet i murarrullar med snören. Mycket lättare än att skyffla upp för hand när man börjar komma ned en bit. Man får också bort högen ett par meter. Kan man dela upp det på två kortare sessioner som jag gjorde är det nog en fördel. Man blir trött efter ett tag.
 
Tänkte uppdatera lite.
Min läcka utanför min fastighet var ett lodrätt spolrör som glidit ur sitt läge, troligen har det hänt under spräningen för nya vägen för 3-4år sedan. Slog ner det och inläckande vatten slutade helt.

Även markbädden, efter att fått vila i 4 månader, tar efter 2 månader fortfarande emot vatten och verkar lira igen.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.