Jag vet att det finns en del inlägg i forumen här kring ljudisolerade mellanbjälklag men väljer ändå att skapa en ny tråd.
Jag ska renovera ett tvåfamiljshus och behöver råd kring isoleringen i bjälklaget.

Idag är det sand på en trossbotten i bjälklaget och sedan fyllt på med lätt kutterspån. Min ide är att helt rensa bort allt som finns i mellanbjälklaget. Jag tänker nu följande: I botten på bjälklaget tänkte jag lägga gips mellan bjälkarna och foga tätt. Jag tänker sedan använda stenull, 30kg/m3 som fyllning och spara 20% tomt utrymme längst upp mot golvspånplattan. (Fullt runt kanterna i golven).

Min fråga: Finns det någon vinst i att ta bort trossbotten och hoppas att råsponten som är spikad i undertaket håller upp min konstruktion med gips+stenull. På det viset får jag ju in ca 50mm mer stenull. Eller ska jag låta det vara som det är och lägga gipsskivorna+stenullen på trossbotten? Det blir då 50 mm mindre stenullsfyllning.
Ser min idé om ljudisoleringen ut att hålla?

Handritad skiss av en golvkonstruktion med labels för ljudmatta, golvgips, golvspånskiva, stegljudsisolering och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Tills någon svarar på dina egentliga bygg-frågor;

Om ljuddämpning är viktigt så kanske ni bör överväga heltäckningsmatta? Det hade jag övervägt till en ovanvåning. Alternativt tjockare ljudmatta för 1 mm lät lite.
I min hall så har jag dubbla mattor, den undra är dämparmatta som dagis och andra bullriga miljöer använder. Golvläggaren hävda att han märkte skillnad. Fast jag är lite missnöjd.
 
Enllgt min konstruktör (nybyggt 2018) sett underifrån. Gips,gles,120mm isolering, spånskiva, spåradfrigolit(vattenburengolvvärme) och 15mm parkett.så gör det ingen större skillnad om du har 120 eller 220 isolering.
 
L
Först så finns det isolering som är special för ljuddämpning. Sedan så skulle gjort så att lägga ett extra lager med 22 mm spånskiva uppe på den befintliga spånskivan samt limmat och skruvat så de blir i ett stycke. Det tar bort massor av stegljud från början. Du kan då skippa stepisol 10 mm
 
Att ljudisolera mellan rum eller i bjälklag kräver massa och frikoppling.
Dubbla regelstommar för väggar och frikopplade innertak ger bäst resultat.

Vad jag läst mig till så gör typen av isolering i bjälklag/väggar minimal skillnad i ljudisolering. Den är där primärt för att minska resonanseffekten som uppstår i den låda som vägg/bjälklagsfacken bildar.

I brist på länk till bra svensk sida så tipsar jag om denna, mkt läsvärt!
http://www.soundproofingcompany.com/
 
Du behöver inte fylla mellanrummet med isolering (runt hälften eller så är fullt tillräckligt). Om trossbotten är porös borde du alltså inte vinna någonting alls på att byta den mot isolering.
 
Om råsonten och tretexen inte är tät vinner du däremot potentiellt en hel del på att byta tretexen mot gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.