Jag står mitt i ett husbygge och har börjat fundera lite på vad för system jag ska använda för hemautomation. Fibaros HC2 verkar vara det mest kompetenta på marknaden, men har även läst att de fått mycket kritik för dålig utveckling och stöd för t.ex. Z-wave plus. Dessutom är ju HC2 rätt gammal nu.

Somfy har ju t.ex. kommit min sin Tahoma (https://smartworld.idg.se/2.38606/1.695316/somfy-tahoma), som fått bra recensioner. Dock vill jag ju att det ska vara ett snyggt gränssnitt och framförallt lättanvänt för övriga familjemedlemmar. Jag har inget emot att pilla med inställningar för att få allt att funka, men när allt väl är inställt så vill man ju att det bara ska flyta på utan problem.

Nu kommer jag förvisso inte behöva någon gateway riktigt än, men vissa saker måste jag inom kort beställa, som t.ex. garageportsmotor, och då vill jag gärna försäkra mig om att jag köper grejer som faktiskt går att få fullt fungerande i min hemautomation utan allt för stora problem.

Är principen densamma för alla gateways om de har stöd för t.ex. Z-wave, dvs stöder gatewayen protokollet så ska alla enheter med Z-wave gå att ansluta med lika mycket ansträngning? Eller är det lättare om man t.ex. har HC2 att ansluta fibaros egna tillbehör?
 
Jag är tveksam till att köra ett helt automatiserat hem likt KNX. Säg att det blir något fel kl 18 en fredag och inget funkar.... Vad gör man då. Finns det jour att ringa? Säkert kalasbra på kontor men inte i vanliga hem.
Tror du gör helt rätt i z-wave där man kan fixa själv.
 
S Shiraz skrev:
Jag är tveksam till att köra ett helt automatiserat hem likt KNX. Säg att det blir något fel kl 18 en fredag och inget funkar.... Vad gör man då. Finns det jour att ringa? Säkert kalasbra på kontor men inte i vanliga hem.
Tror du gör helt rätt i z-wave där man kan fixa själv.
Precis! Grejerna måste ju funka. Har hört om en och annan som fullkomligt plöjt ner pengar i typ KNX system och så fort nåt går åt pipan ska tekniker dit och rota. Helt ohållbart.
 
S Shiraz skrev:
Jag är tveksam till att köra ett helt automatiserat hem likt KNX. Säg att det blir något fel kl 18 en fredag och inget funkar.... Vad gör man då. Finns det jour att ringa? Säkert kalasbra på kontor men inte i vanliga hem.
Tror du gör helt rätt i z-wave där man kan fixa själv.
Den som vill ha något enkelt och som inte strular kan säkert ha stor glädje av KNX, gissar att det är hög driftsäkerhet på ett sådant system. Den som knåpar ihop något själv får då väga enkelheten mot allt jobb som behöver göras då olika delar strular, datorn kraschar, programvara slutar fungera etc. För den som vill ändra på inställningar och lägga till nya enheter löpande kanske det är värt besväret. Men man bör alltid ha kvar möjlighet att manövrera det viktigaste även om hela systemet rasar ihop, alltså att man har kvar manuella brytare för den viktigaste delen av belysningen åtminstone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.