H hus520 skrev:
Men kommer man verkligen få bort källarlukten? Jag tänker på att ni kommer förvara linne och handdukar där.
Vi gör vårt bästa. Det ska bli intressant att se om det går.
 
H Hammarfall skrev:
Jag har en källare från 1930. Har sänkt fuktigheten från 80% till 45%, ökat på ventilationen och värmen. Källardoftem är 98% bättre, men kläder tar fortfarande doft jämfört om de torkas i resten av huset. Jag tror att det kan vara svårt att helt få bort doften i gamla källare.
Har du avfuktare och har du bytt ut all inredning?

Vi tänkte låta de gamla dörrarna med foder vara kvar, liksom källartrappan. Hoppas att det inte sitter lukt i dem.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har du avfuktare och har du bytt ut all inredning?

Vi tänkte låta de gamla dörrarna med foder vara kvar, liksom källartrappan. Hoppas att det inte sitter lukt i dem.
Kör med avfuktare och frånluft i tvättstugan. Har dörr, foder och ett par trösklar kvar som ska bort. Önskar att jag kunde hänga kläder där..
 
Jag skulle inte ta tilluften via kanal i ytterväggen utan se till att luftspalt finns under dörren in till tvättstugan så slipper ni få in kall luft.
 
Menar du att vi borde sätta igen det hålet? Dörren är inget problem, byggd av plankor med mellanrum och vi har den alltid uppställd.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Menar du att vi borde sätta igen det hålet? Dörren är inget problem, byggd av plankor med mellanrum och vi har den alltid uppställd.
Det kan bli bättre med enbart frånluft från tvättstugan, och få in frisk luft genom springor, eller luftspalt som Jonatan79 skrev, från ett annat, "friskt" utrymme. Då slipper ni få in kall luft som går i rundgång i tvättstugan.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Menar du att vi borde sätta igen det hålet? Dörren är inget problem, byggd av plankor med mellanrum och vi har den alltid uppställd.
Japp, så gjorde vi i vår tvättstuga, bara frånluft, aldrig mixa in & ut i samma rum är en bra regel att följa.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag tror ni har rätt. Vi får sätta igen det hålet. Många tack :)
 
johel572 johel572 skrev:
En sådan här skaffa jag till våran tvättstuga. Spar mycket plats!

[bild]
Utfällbar strykbräda fungerar riktigt bra
Minns du modellnamnet på skåpet under tvättmaskinen?
 
Person som bär en blå låda genom en dörröppning i en rörigt källare med en tvättmaskin och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jobbar med att tömma källaren för tredje helgen i rad. Idag ska det bli klart.

Rörisolering runt kopparledningar i källartak, potentiell asbestexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan sak som kan lukta är isoleringen kring rören. Kommer att byta den. Rörmokaren gjorde ett test för att kolla om det finns asbest i isoleringen, något som kan finnas i krökarna enligt honom. Han blåste på dammet mot ljuset. Hade det varit asbest i hade det skrimrat i blått, sa han. Någon som har hört om det testet förut?

Källartak med synliga rörinstallationer i olika material och storlekar, som kan vara föremål för asbestkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har aldrig hört talats om det testet. Oavsett så på med andningsskydd, gärna engångsöverdrag för kläderna, vattna skarvarna och ta bort delarna.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Minns du modellnamnet på skåpet under tvättmaskinen?
Inredningen kommer från Myresjökök. Det är ett valigt skåp med låda ca 20cm högt sedan en bänksiva på. 15cm benfrån IKEA, de var billigast. Köksleverantören skulle ha 200kr/st (!) för sina ben (behövde 17st) så det kunde han glömma.
 
johel572 johel572 skrev:
Inredningen kommer från Myresjökök. Det är ett valigt skåp med låda ca 20cm högt sedan en bänksiva på. 15cm benfrån IKEA, de var billigast. Köksleverantören skulle ha 200kr/st (!) för sina ben (behövde 17st) så det kunde han glömma.
200kr/st, är fötterns av guld eller?

Jag har svårt med med min tvättstuga. Intredning, klinker och kakel, putsad vägg eller gips. Det är många val, men det är en annan tråd.
 
Jag tar över tråden och uppdaterar lite. Det är ju trots allt jag som hänger mest där nere.

Är nere och myser i källaren. Putsningen av väggarna är klart och större hål i taket är lagade.

Har köpt färg till tak och väggar. Imorgon kan jag målartvätta, spackla i småhål och börja måla taket. OM vi inte bestämmer oss för att slipa betonggolvet (vilket kommer damma en hel del). Då får jag istället koncentrera mig på att laga småhål i betonggolvet med cementbruk A.

På måndag är källarprojektet inne i vecka 5. Man känner att man lever. Roligt men jobbigt.
 
  • Renoverad källare med putsade väggar och ojämnt betonggolv, flera burkar färg redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyputsade källarväggar och lagat tak, med ett litet fönster och oslipat betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt och otillrett källarrum med putsade betongväggar, synligt tak med lagade hål och ett obehandlat betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källarkorridor med nyligen putsade väggar och reparationsarbeten i taket, obelyst och ouppvärmd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En halvrenoverad källare med putsade väggar, ojämnt betonggolv, och en grovdammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i källare med putsade väggar, rörgenomföringar och en stol med skyddsöverdrag och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsmaterial i en källare med putsade väggar och säckar av cementbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.