A
Har en stuga på 60-70 m2.
Jula har nedsatt pris på modellen som räcker för 85 m2. Så den borde klara av jobbet utan jättestora problem. Gissar att man måste komplettera med element i vilket fall för utrymmen på övervåningen?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417083/

vad har ni för erfarenheter av dom billigare luftvärmepumparna?
jag vill installera den själv. Och som jag förstått det får jag det och behöver inte köpa till några delar för installationen?
Låter den mer än en dyrare modell?
Det är ju två års garanti så om den pajar så gäller ju garantin.
 
Tyvärr får du inte installera den själv om du inte är certifierad kyltekniker. Dock är det inte särskilt svårt då rören är förgyllda och försedda med snabbkopplingar...
 
  • Gilla
AnitaB och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Tyvärr får du inte installera den själv om du inte är certifierad kyltekniker. Dock är det inte särskilt svårt då rören är förgyllda och försedda med snabbkopplingar...
du har det bästa namnet här på forumet :)
Okej jag löser installationen på ngt sätt :D
Men vad säger du om kvaliten?
 
Snälla.snickaren skrev:
Låter den mer än en dyrare modell?
Från produktspecifikationen:
"Ljudnivå inomhusenhet (min) dB 25"
Vår Mitsubishi har 19 dB som lägsta ljudnivå. Det är ju en viss skillnad.

Och man måste låta en proffsfirma installera, det vet du kanske?
Från JULAs info:
"Genom att beställa denna värmepumpsprodukt intygar du även att installationen kommer att utföras enligt gällande lagkrav och förbinder dig att anlita en, enligt (EU) 517/2014, certifierad installatör"
 
  • Gilla
Magfin och 1 till
  • Laddar…
A
Alla jämförbara specifikationer är betydligt sämre på dessa kina pumpar än motsvarande märkes dito.
All byggkvalitet är betydligt sämre än motsvarande märkes dito.

Men dessa pumpar kan duga att värma olika utrymmen om man inte har några högre krav.

Jag skulle nog kunna tänka mig en på utedasset.
 
  • Gilla
Knuttebumling och 3 till
  • Laddar…
Vad är stugan värd? Är den bara värd 50000 så visst kör du på Jula. Har du en stuga för 500000 och över varför snåla?? Värme, komfort och ett friskare hus är svårt att få gratis.
 
  • Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
D09
Jag köpte en luftluft på jula för 5000kr som jag hade som värmekälla under byggperioden.

Denna sköter nu om garaget på 36m2 nu och fungerar felfritt.

Tror jag köpte in den runt 2010.
 
electroluxaren skrev:
Alla jämförbara specifikationer är betydligt sämre på dessa kina pumpar än motsvarande märkes dito.
All byggkvalitet är betydligt sämre än motsvarande märkes dito.

Men dessa pumpar kan duga att värma olika utrymmen om man inte har några högre krav.

Jag skulle nog kunna tänka mig en på utedasset.

Något säger mig att du inte är helt opartisk... ;)
 
  • Gilla
Rimas73 och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Något säger mig att du inte är helt opartisk... ;)
kolla själv
lägre effekt vid jmfb temp
lägreCOP
högre lägsta utetemperatur
mm.
 
Snälla.snickaren skrev:
Har en stuga på 60-70 m2.
Jula har nedsatt pris på modellen som räcker för 85 m2. Så den borde klara av jobbet utan jättestora problem.
Observera att det är en liten modell som är avsedd för 60-85 m³, alltså kubikmeter. Kubikmeter är något annat än kvadratmeter och beror också på takhöjden inomhus. Har man nytt och väldigt välisolerat räcker den lite mer.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
L
Mitt råd blir så här. En luftvärmepump är alltid bättre än direktel, även en billig maskin. Är du sällan i stugan, är det en finare stuga, är den inte i södra delen av landet, ska du värma upp mycket osv. Köp en bättre pump direkt, som en Mitsubishi, du tjänar in stora delar av kostnaden på uppvärmningen, samt den är driftsäkrare.
 
useless useless skrev:
Något säger mig att du inte är helt opartisk... ;)
Jag har aldrig sett något partiskt från electroluxaren, och även detta inlägg förefaller vara sakligt.

Jag har personligen inte så mycket koll på julas värmepumpar. Däremot handlar jag ofta olika prylar där. Min erfarenhet är att deras egna billiga märken kan duga för saker man använder vid enstaka tillfällen, de äralltid lite klumpigare, lite klenare, lite mindre slittåliga osv.

Ibland duger det, de är bra för pengarna. Ibland är kvaliteten oväntad hög. Ibland visar det sig att den där lilla detaljen som skiljer gör prylen oväntat totalt oanvändbar.

En värmepump skall stå och tuffa under lång tid, det ljud den alstrar kan man behöva lyssna på dag o natt. Jag är tveksam till att köpa billigast möjliga när det gäller en sådan produkt.
 
  • Gilla
Berth Eriksson och 3 till
  • Laddar…
Ljudnivån kan du skippa direkt, lägsta ljudnivån är när typ fläkten är avstängd! Och ger inget alls.

Vi hade en Jula pump i vårt gamla hus, denna gav 6kw, funkade bra några år, och Cop, Scop värde, är inte så stor skillnad, är nog lite vem som mätt, likadan med bilars förbrukning.

Köp en billig sådan och installera själv, så sparar du installationskostnaderna också..
 
  • Gilla
hp73
  • Laddar…
A
Tack för alla svar .
Det är aldrig självklart. Jag håller med om att ljud nivåer inte spelar så stor roll. Och att det finns fördelar med en billig pump

Men då stugan är 120m3 och den är för 80m3 så tror jag inte det fungerar.
Lurigt det där. Vissa modeller står i m2 och andra i m3.
Och jag undrar om den klarar minus 20 i två veckor.
Så jag lägger pengarna på en bättre modell
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Antalet kvadratmeter är egentligen ganska ointressant - Det är ju inte så att värmepumpen känner av hur stort hus den sitter i...
Det enda som är intressant är vilken effekt den ger när värmen behövs i förhållande till vilken effekt huset behöver.
Ju lägre effekt vp'n ger i förhållande till behovet desto mer stöd från någon annan värmekälla behöver den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.