För 3 veckor sedan så hade vi några teletekniker som grävde på våran uppfart för att hitta den ingående telelinan till vårt nybyggda hus. De hade med sig en liten grävmaskin då det visade sig att någon råkat asfaltera över telekabeln precis utanför våran tomt. När de kopplat in vårat hus så la de ner telekablen och elkablen som de lyft på och grävde ner den. Nu är det så att i förra vecka hade vi en grävare som vi hyrt in som skulle ordna till vår tomt och gräva ut på vår uppfart och då grävde han av telekablen och skavde elkablen för telekillarna hade lagt ner kablarna så slarvigt att det hade blivit en "snurr" på kablen och den låg endast 5-10cm under ytan.
Jag fick tillkalla sydkraft för att laga elkablen och telia för telekablen.
Vem ska nu betala för detta???
Grävaren säger att det inte är hans fel för de har lagt ner kablarna fel, de ska ligga på 60cm djup.
Telekillarna firma säger att det är grävarens fel då han skulle begärt "utsättning" även om de lagt ner kablarna fel.
Enligt Sydkraft som var och lagade elkablen så fick inte telekillarna röra deras kabel från första början.

Vem ska stå för detta, det lär ju bli till mig räkningarna skickas.

Mvh
Daniel
 
Det är grävkillen som ska betala kabeln. De som inte begär kabelutsättning av kabeln blir alltid skyldiga att betala för denna. Djupet har inte med saken att göra eftersom det kan variera över tid av olika orsaker.

Det finns en lärdom här - Begär alltid kabelutsättning när ni ska gräva, det är gratis Om kabeln därefter inte ligger där den är anvisad att ligga så behöver du inte betala för avgrävd kabel.
 
lastkaj skrev:
Det är grävkillen som ska betala kabeln. De som inte begär kabelutsättning av kabeln blir alltid skyldiga att betala för denna. Djupet har inte med saken att göra eftersom det kan variera över tid av olika orsaker.

Det finns en lärdom här - Begär alltid kabelutsättning när ni ska gräva, det är gratis Om kabeln därefter inte ligger där den är anvisad att ligga så behöver du inte betala för avgrävd kabel.
Word!
 
Jepp

Telia märkte en kabel en meter fel och var ganska sura när jag ringde och bad dem lappa ihop sin kabel. Men det blev väldigt tyst på allt tal om räkningar och avgifter när de såg sin egen märkning
 
Hmmm, intressant. Vi har en stickväg in till vår tomt där vi ska dra VA och el/tele. Med stor sannolikhet har vår granne sin VA dragen där vilket är bra eftersom vi vet att vi slipper spränga då. Problemet är ju risken att man gräver av. Vad bör jag göra? Vad innebär "kabelutsättning av kabeln"?



 
att nån från respektive bolag kommer och sprayar ut vart kabel ligger (kostnadsfritt)

i mitt fall så vart elkabeln skadad då vi grävde precis bredvid... ena fasen gick på dagen, resten gick under natten...

behövde inte betala då elkillarna tyckte synd om mig som inte ringde dem på natten å skrek utan väntade till förmiddagen dan efter ;D
 
Ett problem med kabelmärkning är att leverantören enbart kabelvisar kostnadsfritt till överlämningspunkten.
För elverket innebär det "mätarskåpet" och för telia är det första jacket.

Hos oss sitter mätarskåpet vid tomtgränsen. Det är alltså min kabel och mitt problem att hitta kabeln från stolpen in till huset :(

Ännu värre är det med telekabeln. Den går via ett uthus (ladugård) innan den går in i huset. I ladugården sitter dessutom ett telejack. Telia visar alltså enbart kabeln fram till uthuset...
Till nästa gång det är dags för kabelvisning har nog jacket i uthuset försvunnit ::)
 

"från respektive bolag"?
Men hur vet man att dom har koll på vart det går? Det är ju på min tomt det ligger där grannen har VA-servitut. Har verkligen elverket resp. kommunens VA-gäng koll på det. Jag hade t.ex. tänkt att dra mina rör själv (med hjälp). Om grannen ska mecka med sina rör, kontaktar han elverket också då?

Förstår du vart jag vill komma? Vet dom vart det ligger utan att ha lagt det eller är det jag som måste rapportera in vart jag har dragit det?

 
Ring både elverket och televerket och låt dom markera sina kablar. Kostar inget mer än ett telefonsamtal
 
Kabel fram till överlämningspunkten skall ju telia resp. elbolag känna till var den gåt, det är dom som lägger den biten.
 
Det är inga problem att med ett instrument hitta nedgrävda kablar och järnrör. Kontakta närmsta elfirma så fixar dom det.
 
Att låna instrument för att hitta kabel brukar finnas på kommunen också. De lånar ut gratis. Det brukar finnas på lantmäteriavdelningen, säg att du ska leta efter dina tomtpinnar ;D

Jag har letat mina tompinnar tre ggr nu....
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Fast fördelen att låta bolagen markera sin egen kabel är att de då tar ansvar för om de markerar fel.
 
Finns det servitut på ledningen så ska den finnas på karta hos lantmäteriavdelningen
 
Jag grävde av en elkabel när jag skulle rensa diket vid vägen som går vid vårat hus. Den 50 år gamla kabeln låg dock enbart 2 dm under ytan i ett dike och dessutom så var kabel skyddet/markeringen över kabeln enbart 2 st. brädor och inte de gula bandet som det skall vara(hade väl inga sådana regler för 50 år sedan).
Var skitoroliga att vi skulle åka på en rejäl räkning, men detta slapp vi p.g.a. att kabeln ej var korrekt uppmärkt sam låg för grunt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.