Någon som har erfarenhet av att använda sig av en inomhus pir sensor ute?

Självklart så får man kappsla in den ordentligt. Samt räknar med något sämre räckvid.

Pir sensorn, Bosch Blue Line IR-detektor G2 PIR 12m
https://www.laskompaniet.se/product/blue-line-ir-detektor-g2-pir-12
Enligt specifikationerna så nämns det temperaturer vid drift -30 till + 55 grader men för UL installation 0 till + 49 grader?

Sensorn skall användas tillsammans med en motordriven POE övervakningskamera. Är lite orolig att pir sensorn löser ut när det blir minusgrader eller någon som har egna erfarenhet?
 
Den första frågan blir ju hur sensorn fungerar innanför kapslingen. Kan den detektera värmeförändringen bakom t.ex. plexi? Jag har aldrig provat men tror att det inte kommer att fungera alls. Det kan möjligen fungera med en tunn plast som "fönster" för själva sensorögat. Prova med att sätta en plastpåse för en befintlig PIR så ser du om det fungerar.

/Fredrik
 
Hej, med inkapslingen menar jag väll mer skydd av kretskortet, dvs täcka med smältplast och inte själva ir ögat.
 
D
Varför skaffar du inte en som är klassad för utomhusbruk?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Kostar typ fem gånger så mycket.. Finns en del biligare utomhus klassade men dom värkar sakna kontaktor funktion som jag behöver för att sluta kretsen till kamerans larmingång.
 
D
Största problemet är UV och fukt, så efter ett tag kommer den gå sönder.
Alternativ kan vara att beställa en pirat Paradox DG85 på Aliexpress, men det är väl extraavgifter på kinapost nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.