Här börjar vår projekttråd om när vi sanerar källaren från fukt och mögel samt bygger ny tvättstuga.

Bakgrund:
Huset byggdes 1926. Den förra ägaren vars far byggde det här huset, gjorde ett antal åtgärder i källaren någon gång på 60-70-talet som påverkar hur den fungerar idag. Dels byggde han en pool på utsidan bredvid huset, vars värme- och reningsverk han placerade i källaren. Det gör att poolvattnet alltså cirkulerar genom vårt hus. En gång för 10-15 år sedan gick ett rör i reningsverket sönder och hela källaren var full med vatten när jag kom ner på morgonen. Försäkringsbolaget pumpade ut vattnet, torkade ut källaren och sågade upp mellanväggar och konstaterade att de var byggda med tryckimpregnerat virke. Med tiden har det utvecklats en hemsk källarlukt och vi tror att försäkringsbolaget kanske inte fick bort allt det fuktskadade tryckimpregnerade, utan att del är kvar och är en del i luktproblemet.

Vi har bytte efter det ut reningsverket, det är det du ser till höger i bilden nedan.

Källare med rör, hyllor och arbetsbänk som visar tecken på saneringsprojekt mot fukt och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I början av 2000-talet dränerade vi om runt huset och isolerade källarväggen från utsidan. På bilden nedan ser du innerväggen som vetter mot där pumpbrunnen till dräneringen sitter på utsidan. För ett tag sedan upptäckte vi att pumpen hade slutat fungera, vi hade inget larm i den och vet inte hur länge dräneringen har varit ut funktion. Väggen var helt blöt och färgen lossnade. Nu börjar väggen torka ut igen, efter att vi har bytt pump och ökat på värmen i källaren.

Källarvägg med fuktskador och flagande färg, spade och skyffel står mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På vissa väggar hade man också byggt på ett lager med insolering från insidan, med frigolit och det ser ut att vara tryckt virke i den konstruktionen också, se nedan.

Skadad källarvägg med löstorkande färg och synlig isolering av frigolit samt tecken på fukt och mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I tvättstugan tror vi att det är den väggen, men också skåpinredningen som luktar illa. Det är en stickande doft, unken mögel är det man tänker på.

Källare med tvättstuga, synliga rör och skåpinredning som kan innebära fuktskador och mögellukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi kommer även fortsättningvis att använda källaren främst för förvaring, så vi kommer inte att inreda den. Källaren är ett ställe där man kan gå in från trädgården med smutsiga kläder för att tvätta av redskap m m.

Det här projektet kommer att innefatta följande

- Plocka bort fuktskadade ytmaterial på källarväggarna och putsa och måla dem.
- Riva mellanväggar med träkonstruktion.
- Ev. ska en mellanvägg återuppbyggas.
- Det råa betonggolvet ska slipas och behandlas på något sätt.
- Tvättstugan ska få ny inredning och fler maskiner.
- Trappan ner i källaren ska få ny plastmatta.

Vi vill inte lägga någon beläggning på golvet, inte ens färg. Poolens back-spolning är kopplad till tvättstugans avlopp och ibland kommer det att komma stora mängder vatten på källargolvet. Det känns bäst att göra så lite som möjligt med golvet och att det även fortsättningsvis ska tåla mängder vatten utan att bli påverkat.

Obehandlat rått betonggolv i källare med synliga fläckar och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det råa betonggolvet ska slipas och oljas/lackas på något sätt.

Sliten trätrappa med gammal plastmatta som leder ner till en källartvättstuga med betonggolv och vit tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ev. byter vi ut plastmattan på trappan.

 
Tvättstugans golvmått är 316 cm x 345 cm. Takhöjden är 190,8 cm, men det finns många rör i taket. På vissa ställen är det bara 178 cm upp till lägsta röret.

Handritad skiss av en tvättstuga med två tvättmaskiner, torktumlare, bänkskiva och förvaringslösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovan ser du en ritning på hur tvättstugan skulle kunna se ut.

Vi har bestämt oss för att satsa på två tvättmaskiner och en torktumlare. Först hade vi en idé om att skaffa två tvättmaskiner med inbyggd funktion för torktumlare, men efter att ha fått goda råd i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettmaskin-och-torktumlare-i-ett-nagot-att-ha.312542/ övergav vi den tanken.

Tvättstugan ska innehålla:

- Mycket bänkyta, helst i stenmaterial.
- Öppna hyllor för förvaring av linne/handdukar
- Förvaring för backar där vi förvarar och sorterar tvätt.
- En tvättho.
- Ställningar för att hänga tvätt.
- Plats för strykbräda och ångstation.
- Bra krokar att hänga galgar på när man har strykt.
 
Om det luktar unket vill man förvara kläder och annat tyg där?
 
Monterade min inredning i tvättstugan på distanser från väggarna (yttervägg) så det kom in luft bakom.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Spännande! Hur gör ni med avloppet? Finns allt på plats där ni ska ha det? Funderat över att höja upp maskinerna något?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En sådan här skaffa jag till våran tvättstuga. Spar mycket plats!

Tvättstuga med utfälld strykbräda, tvättmaskin och rörigt arbetsbänk med kläder och leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utfällbar strykbräda fungerar riktigt bra
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Om det luktar unket vill man förvara kläder och annat tyg där?
Alltså, vi sanerar ju så att allt det som luktar är borta. Kommer att ha en avfuktare i tvättstugan hädanefter samt förbättra ventilationen.

Vi hade en kille som var kunnig inom ventilation här häromdagen. Det sitter en ventil i tvättstugan kopplad till en kanal i skorstenen, som är igensatt av någon anledning. Den ska öppnas upp så vi drar ut frånluften där.

I samband med dräneringen tog vi upp ett ventilationshål i källarväggen och satte en paxfläkt där, precis där vi hänger tvätt. Nu sa ventilationskillen att det inte har funkat pga att vi inte har haft någon tilluft.

Vi kommer alltså att sätta en fläkt i skorstenskanalen där vi drar ut frånluften och ta tilluften från hålet i källarväggen. Värme alltid på i källaren, alla dåliga material borta och en fungerande ventilation tror vi ger ett bra luktfritt klimat där nere.
 
Redigerat:
  • Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Monterade min inredning i tvättstugan på distanser från väggarna (yttervägg) så det kom in luft bakom.
Vi ska gå så långt att vi skippar inredning förutom öppna hyllor.
 
johel572 johel572 skrev:
En sådan här skaffa jag till våran tvättstuga. Spar mycket plats!

[bild]
Utfällbar strykbräda fungerar riktigt bra
Det har jag också tittat på! Tycker du att den är lika bra som en vanlig som står på golvet?
 
H Hammarfall skrev:
Spännande! Hur gör ni med avloppet? Finns allt på plats där ni ska ha det? Funderat över att höja upp maskinerna något?
Ja, det finns två golvbrunnar i tvättstugan. Rörmokaren var här och kollade så att det funkar med avståndet till där vi tänkte placera maskinerna och hon.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Strykbrädan är mindre än en vanlig så det går inget vidare att stryka tex ett lakan. Sedan måste man dra ut lådan helt och sedan vicka bak brädan lite då låser den sig själv. Annars blir den instabil.

Jag tycker den är kanon bara man lär sig fälla upp den.
 
Ok! Bra att veta.
 
H
Men kommer man verkligen få bort källarlukten? Jag tänker på att ni kommer förvara linne och handdukar där.
 
H hus520 skrev:
Men kommer man verkligen få bort källarlukten? Jag tänker på att ni kommer förvara linne och handdukar där.
Jag har en källare från 1930. Har sänkt fuktigheten från 80% till 45%, ökat på ventilationen och värmen. Källardoftem är 98% bättre, men kläder tar fortfarande doft jämfört om de torkas i resten av huset. Jag tror att det kan vara svårt att helt få bort doften i gamla källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.