Av ren nyfikenhet: Tidningssidorna som ligger under plastmattorna, vad står det för datum på dem?

(Har själv haft ett hus från början av 1800-talet, med diverse utbyggnader.
Under sågspånet i golven låg tidningspapper som tätning.
I ett golv var de från krigsåret 1915, i en annan del från uppladdningen inför WWII, 1935)
 
Redigerat:
Plastmattor ovanpå ett 200 år gammalt trägolv låter inte bra ur mögel/rötsynpunkt. Kräv att få kontrollera/ta bort alla plastmattor. Trägolv som såpskuras är alltid mycket trevligare än all j-la plast!

200 år gammalt trähus utan någon lukt? Existerar nog inte. Lukten blir också starkare när temperaturen ökar, men då går det ju å andra sidan att vädra med öppna fönster! Luktnivån sjunker sedan med tiden.

Kolla också yttertak, läckage och dränering.

Vad är det för datum på tidningarna under mattorna?

Är tidningarna riktigt gamla och ska tas bort, reservera mycket tid för detta. Gömda tidningar är en tidskapsel som tar dagar att läsa igenom.:geek:

En ständig trapperverksamhet med musfällor (använd "Snickers" som bete) skadar aldrig!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej!
Tack så mycket för dina svar, betyder mycket då jag själv inte har erfarenhet! Jag får väl flytta in och pröva på
 
Ska kolla datumet på tidningarna nästa gång jag kommer dit..

Angående plastmattorna skulle jag gärna riva ut dem (om jag får), men antar att det skulle bli för dyrt att fixa golvet..
 
Staffans2000
Här på forumet frodas allehanda fobier. På topp ligger Asbest och mögel. Därefter i varierande skala kommer: Insekter, spindlar, farliga fläckar, träd, lysrör samt... bönder! Har jag missat någon?

Jessika. Ta ditt pick och pack till "nya" huset och gläd dig åt att få bo i ett hus byggt av trä. Och för allt i världen -lyft inte på för många mattor, "för den som söker, han skolen och finna"!

Staffan

P.S.
Glöm inte att kolla elräkningarna.
 
Bott en sommar i ett hus från 1925...mitt råd.. Packa alla kläder i tättslutande påsar från tex biltema. Kryllade av mal o pälsängrar... Och de e svåra att bli av med.. .
Mat i glaburkar med lock.
Sedan är nog uppvärmning den sak som du ska se upp för. Vi hade en kostnad på 1500-2000kr/månad under sommaren för uppvärmning ... Vågar inte tänka vad vintern skulle kostat ..
 
I Itaka skrev:
Gömda tidningar är en tidskapsel som tar dagar att läsa igenom
Och jag hittade gamla tidningar (100 år) där man hade barbröstade kvinnor som reklam för gummigaloscher! Inget nytt under solen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har jag missat någon?
Ja, att Falangen kommer på en med trakasserier.
 
Jessikaa Jessikaa skrev:
Ska kolla datumet på tidningarna nästa gång jag kommer dit..
Det hade varit det första jag hade gjort.
 
Staffans2000
På vinden hittade jag glasspapper från glassfabriken Svalan. När åt ni en sådan glass senast. Har inte pappret möglat bort. Ja, då möglar inget annat heller!!!

TS. Släpp nojan!

P.S. 2.
Kolla uppvärmningskostnaderna!
 
Tack för svaren!

Jag ska kolla datumet på tidningarna :rofl:

Och jag ska försöka sluta noja. Det är ändå en längre tid (flera år) jag letat efter ett gammalt hus att hyra. De gamla plastmattorna luktar faktiskt illa, men kanske jag blir van med tiden :crysmile:

Förra hyresgästen pratade om 2000 liter olja per år i uppvärmning, då de också eldade i kakelugnen. Det låter helt ok i mina öron.
 
2m3 är ju typ 24000kr/år i värmekostnader 2000kr/mån plus hushållsel.
Om du ska bo själv har du räknat med vatten och avlopp samt sopkostnaden?
Bara så det inte kommer som en chock...
 
Ja, jag har räknat allt. Men jag bor i Finland så det är räknat i euro.

Hyran är endast 330 euro per månad
Utöver det räknar jag med ca 200 euro för värme
+att det kommer till el, vatten, avlopp, försäkring. Sophämtning och vägavgift står ägaren för.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Jessikaa Jessikaa skrev:
Ja, jag har räknat allt. Men jag bor i Finland så det är räknat i euro.

Hyran är endast 330 euro per månad
Utöver det räknar jag med ca 200 euro för värme
+att det kommer till el, vatten, avlopp, försäkring. Sophämtning och vägavgift står ägaren för.
Med den hyran är det värt att testa!
 
  • Gilla
Jessikaa
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Med den hyran är det värt att testa!
Ja det känner jag med, tror att jag ångrar mig annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.