Har klinkers med elgolvvärme på halva vår undervåning, andra halvan består av ett svinkallt laminatgolv (utan golvvärme).

Om jag skulle lägga parkett på klinkersen, skulle jag kunna hålla igen på den den dyra golvvärmen? Om jag skulle lägga parkett på laminatgolvet, skulle detta upplevas varmare? Vi bor i ett hus från 78 med platta på mark.

Tacksam för svar.
 
Klinkers upplevs som kallare då det har bättre värmeledningsförmåga, visst kan du lägga parkett på klinkersen, tänk bara på att den värmen som du idag tillför genom golvvärmen måste du i framtiden tillföra på något annat sätt.

Jag tror inte att parkett på laminatet gör så stor skillnad.
 
N NoOne2k skrev:
Klinkers upplevs som kallare då det har bättre värmeledningsförmåga, visst kan du lägga parkett på klinkersen, tänk bara på att den värmen som du idag tillför genom golvvärmen måste du i framtiden tillföra på något annat sätt.

Jag tror inte att parkett på laminatet gör så stor skillnad.
Tack för svar.
Att tillföra värme via luftvärmepump måste väl vara bra mycket mer ekonomiskt än elgolvvärme.

Hur kylan vandrar upp är väl egentligen det som avgör om det är en bra idé eller inte.

Trodde i min lilla värld av blommor att det skulle bli någon form av isolerande effekt och patketten inte skulle bli svinnkall
 
Var ligger huset?
Och vet du hur grunden är konstruerad, isolering?
 
Har tyvärr inte järnkoll på grunden. Borde väl dock ha funnits en byggstandard 1978?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.