Ikväll när jag spolar i toan är det på väg upp i duschen. Det försvinner snabbt men varje gång jag spolar bubblar det i alla avlopp (dusch, handfat och i tvättstugan). Det blir inte stopp någonstans när jag spolar utan bubblar bara, men låter mycket.
Har aldrig hört något liknande tidigare.

Har det hänt nåt i rören under huset, är det på väg att bli stopp någonstans eller är det nåt knas ute i brunnen (som är helt täckt av en halvmeter snö)?
 
harry73
Kan vara så.
 
Staffans2000
Det du beskriver är typiskt för ett blivande stopp.
 
hsd
Brunnens avluftning kan vara igensatt av snö eller is
 
Hade så jag med i en lägenhet. Körde stenhårt med en sugpropps rengörande i duschens brunn. Försvann efter det.
 
harry73
Jag hade samma sak en vecka efter jag rensade vattenlås i dusch och handfat.

Jag spolade stora mängder varmt vattten i handfatet. Dp försvann det
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det du beskriver är typiskt för ett blivande stopp.
Frågan är hur länge det dröjer innan de är helt stopp och var de sitter. Bör väl sitta i rören under huset, i någon krök. Kanske går att köra ner rensslang och spola med högtryckstvätten.
hsd hsd skrev:
Brunnens avluftning kan vara igensatt av snö eller is
Är avluftningen de två korta rör som sticker i upp gräsmattan ca 10m ifrån brunnen (3-kammarbrunn)?
De är fullt möjligt då hela tomten är täckt av 50-100cm snö. Att hitta de i snön och gräva fram det har man ju ingen stor lust med.
Men de har ju varit vinter tidigare också och då har jag inte haft problem...
harry73 harry73 skrev:
Jag hade samma sak en vecka efter jag rensade vattenlås i dusch och handfat.

Jag spolade stora mängder varmt vattten i handfatet. Dp försvann det
Tänkte att ja skulle spola varmvatten i tvättstugan men de vattnet gick knappt ner alls och rann ut på golvet.
 
  • Gilla
Kapeshnica och 1 till
  • Laddar…
harry73
Hur mycket vatten fick du in innan det rann ut på golvet? Känns nästan att stoppet sitter där någonstans.
Har du högtryckstvätt med rensslang?
 
harry73 harry73 skrev:
Hur mycket vatten fick du in innan det rann ut på golvet? Känns nästan att stoppet sitter där någonstans.
Har du högtryckstvätt med rensslang?
Fick stänga av kranen direkt.
De konstiga är att de avloppet används minst. Är bara tvättmaskinen som tömmer vatten där ca 1 gång i veckan.
Frågan är vilket av alla avlopp som är huvudavloppet (eller vad man säger) som dom andra leder till, kan de vara toan (tänker att den bör ha de tjockaste röret)? Brukar köket också gå på samma?

Ja jag har 15m rensslang till högtrycken.
 
Har spolat från tvättstugan och de gick bra, inget vatten kom upp.
Körde sen ifrån duschen och det gick bra där också. Efter ca 13m kom jag upp i tvättstugan, men när jag gjorde samma sak igen måste slangen letat sig en annan väg.
Vattnet rinner ner bra men de bubblar i toastolen (inte så konstigt kanske).
Men när jag nu spolar i toan går inte vattnet ner alls, och kör jag högtrycken via toastolen kommer vatten upp i både dusch och tvättstuga. Lyckas inte få iväg slangen genom toastolens krökar så kommer inte så långt.
Hur hänger allt de här ihop?
 
Slangen tar lättaste vägen och viker tyvärr fel i någon gren, du har ingen rensbrunn på avloppet precis utanför huset eller precis innanför som du kan spola ifrån?

Det är alltid bäst att spola uppströms, dvs. utifrån huset och in mot huset.
 
N NoOne2k skrev:
Slangen tar lättaste vägen och viker tyvärr fel i någon gren, du har ingen rensbrunn på avloppet precis utanför huset eller precis innanför som du kan spola ifrån?

Det är alltid bäst att spola uppströms, dvs. utifrån huset och in mot huset.
Vet inte. De enda jag sett tidigare är lock utmed husgrunden men de är väl för annat antar jag. Tyvärr inget jag kommer åt nu på grund av all snö heller.
Ska byta munstycke på slangen och försöka komma igenom toastolen. De som kommer upp i tvättstugan är helt grått geggs.
Förstår inte bara varför det är helt stopp i toan nu när de inte var de tidigare. Kör ja i tvättstugan eller duschen bubblar de i toastolen så dom lär ju hänga samman.
Förstår inte hur rören hänger ihop.
 
Har du källare eller enplanshus?

Troligtvis har du lyckats flytta stoppet lite, därför är det nu stopp i toan.

Jag hade letat upp locken utanför och kollat vad det är. Troligtvis är det spolbrunnar till dränering/dagvatten och spillvatten (avlopp).
 
Staffans2000
danne9 danne9 skrev:
Ska byta munstycke på slangen och försöka komma igenom toastolen
Du får skruva loss dasset så är det fritt fram.
 
N NoOne2k skrev:
Har du källare eller enplanshus?

Troligtvis har du lyckats flytta stoppet lite, därför är det nu stopp i toan.

Jag hade letat upp locken utanför och kollat vad det är. Troligtvis är det spolbrunnar till dränering/dagvatten och spillvatten (avlopp).
De är ett 1-plan med krypgrund från mitten på 90-talet.
De verkar vara helt stopp nu och nu är det vatten på golvet både i badrum och tvättstuga :(
Problemet med att komma runt huset i snön är att jag sitter i rullstol, då är nästan 1 m snö i vägen :)
De är så typiskt att det ska hända på helgen också, lär ju bli dyrt att ringa jour med spolbil.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du får skruva loss dasset så är det fritt fram.
Nja... då har ja säkert sönder den också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.