Hejsan!

Vadan detta med Borosantapeter och nybyggnad? Vi ska bygga med Myresjöhus och är hänvisade till Boråstapeters Borosankollektion. Maken till trist kollektion har jag aldrig sett. Är det meningen att man ska betala drygt två miljoner för ett fint hus och sen kräkas över de fula tapeterna? Jag vet att huset kan sätta sig och att tapeterna då kan bli förstörda men hur ofta händer det? Ni som byggt nytt nyligen???

När vi tog upp det här med säljaren tyckte han att det skulle bli för dyrt att välja andra tapeter och föreslog att vi skulle välja målad väv istället???? Ni som byggt med Myresjöhus eller exempelvis Götenehus som jag vet har Borosan också, hur har ni löst det med tapeterna? Jag menar, jag vill ju färgsätta mina rum utifrån min egen smak, inte utifrån Borosans kollektion!!!

TACK PÅ FÖRHAND!

Nora
 
Och vad är det för fel på Borosan då? Vi har några jättesnygga Borosantapeter, men smaken är som baken...

Tapeter spricker/rynkar när man har för bråttom och inte låter huset torka ut före man tapetserar. Väntar du litet så slipper du sprickor.
 
Tack för svaret,,,det ska jag säja till vår säljare! =)

Kanske tog jag i lite grann, det är väl mest avsaknaden av vissa färger i Borosankkollektion som jag inte gillar,,

Nora

 
I princip kan man säga att det inte finns ett hus som inte spricker.
Det en husleverantör betalar per rulle för Borosan bör ligga på runt 55:-, men om du säger att du vill plocka bort tapeterna ur husköpet och köpa egna så kommer du säkert bara få 40:- per rulle. Du kommer då att få lägga till från 60:- per rulle och uppåt om du vill ha nya "dugliga" tapeter...som ändå kommer att spricka.
Det bästa du kan göra för att "dölja" sprickbildningen är att måla på armeringsduk, det kallades "microlit" förr. Skär ALLA våder i varje hörn och lägg en sträng latexfog efter 1:a strykningen färg. Sedan målar du allt en gång till och nu har du ett mer följsamt hörn än om du hade en tapet.

Nya hus sätter sig och då rör sig väggaar olika, det går helt enkelt inte att komma undan!

//tg ;)
 
Bygg7:ans tapeter är ju faktiskt för tråkiga! Håller med om att de inte går att sätta in i ett nytt hus. Även om tapeterna spricker i ett nytt hus så spricker de ju inte överallt. Det är främst i ytterhörnen på övervåningen där tapterna kommer att spricka. Det är ju ganska lätt att spara några våder som man sätter upp ett par år senare när huset har satt sig.
 
Vi ska bygga med Götenehus och de har (nuförtiden?) inte med tapeter/invändig målning i totalpriset. Därför väljer man helt själv utan att vara beroende av "snåla" avdrag. Samma sak för kakel och tur är väl det känner jag, tänk om man vore hänvisad till EN leverantör?! Jag förstår om det känns trist för er...

Men kan det verkligen bara vara EN kollektion ni har att välja på? Jag menar, det borde vara OK att välja andra kollektioner bara det är samma leverantör? Så har vi det med Götenehus där vi är hänvisade till Vedum kök och bad samt Husqvarna vitvarorer. Vi måste ju inte välja deras standardpaket, utan kan fritt välja ur sortimentet. Kolla med er säljare!

I vilket fall kommer vi inte att tapetsera, då vi föredrar målade väggar.

Lycka till! :)

 
Bygg7:an el. Prisgrupp 7 är egentligen något som inte finns längre..

Men med det brukar man mena 3 kollektioner; Boråstapeters Borosan, Eco Decorama och Fiona Fioton .

Alltså "borde" du ha flera kollektioner att välja på... men bygg7:an finns som sagt inte...

Nora skrev:
När vi tog upp det här med säljaren tyckte han att det skulle bli för dyrt att välja andra tapeter och föreslog att vi skulle välja målad väv istället???? Ni som byggt med Myresjöhus eller exempelvis Götenehus som jag vet har Borosan också, hur har ni löst det med tapeterna? Jag menar, jag vill ju färgsätta mina rum utifrån min egen smak, inte utifrån Borosans kollektion!!!
WHAT!?!?  :surprised:  Tyckte er "säljare" att det skulle bli för dyrt med andra tapter?  ::)
Vilken snubbe... det lilla dom/han tjänar på att ni väljer ur "Bygg7:an" torde vara minimal.

Nej, välj det som ni vill ha! Det är trots allt ni som ska bo där.

Argumentet med sättsprickor kan jag nog till viss del förstå...
Men jag har en bekant som för ett år sen satte "Easy-Up" (Vilken har en kraftigare typ av baksida jämfört med papper.)
i hela sitt hus.... Han har inga sättsprickor någonstans..  

/Fredrik

 
Vår säljare är så där jättegulligt överbeskyddande mot oss när det gäller dyra tillval...När vi bara hittade den dyraste dubbeldörren, surfade han upp billigare alternativ till oss och så vidare.... =)

Kanske är det för att vi inte är de rikaste som bygger ....

Borosan duger till de flesta rum, men i vårt sovrum vill jag plommonfärgade tapeter och lekrummet ska vara så där häftigt rött....ja de färgerna finns liksom inte i Borosans kollektion....

Nora
 
Ööhh.. vänta nu..  :-/

Borosan = OK
Måla på väv = OK
Dyr tapet = Ajabaja

Jag har hört mig för lite idag då jag själv aldrig brukar räkna på jobb.
Men att hänga borosan tapet på ny gips och allt vad det innbär i förarbete och så vidare slutar på ungefär 110 kr/m2.
Att sätta väv blir ungerfär 40-50 kr/m2 dyrare.
Detta är snitt då jag fått varierande uppgifter.

Dax för ett exempel. V-rum med 50 m2 väggyta.
Tapet 5500 kr.
Väv + måla 7750kr.
Dra av kostnaden för tapteten i första fallet 5500 - 400 = 5100kr
Mellan skillnad jämfört med väven blir 5100 - 7750 = 2650kr dela det på 10 rull som täcker ungefär 50m2. 2650kr / 10 = 265 kr/rulle..

För det får man rätt "hyggliga" tapter.

/Fredrik

 
jag skulle satt finmaskig glasfiberväv om jag var i ditt ställe..det är jättesnyggt..ser lite mer diskret ut än den vanliga tråkiga glasfiberväv man brukar se.dessutom har den en armerande funktion till viss del..kan ju hjälpa till i nybyggda hus innan huset satt sig. :)
 
om ett rum behöver 7 rullar tapet - och riktigt snygga rullar kostar 300 / rulle,
så blir skilnaden för rummet (räknat på de 40 du får i kredit = 6*260= 1.560 dyrare med till exempel limtryckstapeter.

Om du skall tapetsera om rummer om 8 år - så blir merkostnaden per år 200:- , eller ca: 85 öre per dag.

Välj därför tapeter som du inte bara tycker är OK, utan tapeter som får dig lycklig varje gång du går in i rummet !!!!!!!!

Lyckan över dessa 8 år, blir enorm, jämfört med din upprepade besvikelse över att du inte tog steget......

:D
 
Tack för alla tips och råd!!!!

Väntar på ytterligare info. från min säljare, men eftersom vi skrivit på kontraktet redan är han ju lite seg =)

Nora
 
Vi tapetserade de flesta rum med borosan papperstapet och valde kraftigare/bättre kvalitet av andra märken i vissa rum, för fem år sen när vi byggde nytt. Hade jag gjort om valet idag skulle jag gjort likadant. På 5-8 år hinner man tröttna på färg och mönster, stilar ändrar sig o.s.v. Det är klart, vi tyckte tapeterna var helt OK för våran smak för 5 år sen. Om ni inte gillar dom nu ska ni absolut välja ngt annat. Det är ingen jättekostnad om man ser till hela projektet.

Två ytterhörn har korvat sig, men i övrigt ser man inga sättningar. Nu ska vi fixa hörnen och sen måla över poapperstapeterna som blivit lite slitna under dessa år (ni som har barn vet vad jag pratar om).
/CC
 
Skulle jag lägga ut 2miljoner på ett hus och sen sätta upp tapeter jag inte tycker om :'(.
Visst finns det tapeter i borosan som jag tycker är ok, men över min döda kropp att de skulle tapetseras i min nya villa.... >:(
Sätter ni upp väv så får ni bredspackla tills ni stupar/ lägga ut mycke pengar på såkallad "problemlösare" bredspackel på rulle....   om ni vill tapetsera/måla släta väggar längre fram.

Jag tycker att säljaren får rycka uppsig och ge er ett bra pris på det ni vill ha istället.
;D
 
Nu har vi fått tag på vår säljare och det blir lite andra tapeter än bara Borosan....

Tack för alla råd och tips!!!

Nora
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.