Nu behöver jag hjälp av er huskunniga. Jag är på gång med att eventuellt hyra ett fint ca 200 år gammalt hus. Huset är byggt med torpargrund, har en liten kall matkällare under köket och också en kallvind och kall veranda där man kommer in. Huset har renoverats vid behov och varit bebott största delen av tiden, har alltså varit varmt. Hålls varm med oljepanna och kakelugn vid behov.

Nu undrar jag var jag ska kolla extra noga för att se om huset är farligt mögel eller fuktskadat?! Ingen som bott där har reagerat (flera familjer har bott där flera år).

Huset har en lite speciell lukt (inte direkt den mögellukt som är kännspak iallafall), men jag tror att det är de gamla plastmattorna som de har satt på golven som har den speciella lukten. Jag upplevde det lukta lite mer i de varmare rummen. Annars inget plast i byggnaden så vitt jag vet, trots renoveringarna.

Källaren och kallvinden känns rätt så fräscha, lite synligt ytligt mögel fanns på en del av bräden i källaren. Källaren luktar lite jord och kanske lite fuktig men känns fräsch, halva delen har jordbotten... Materialet ser torrt ut i huset (även torrt under en plastmatta i ett av rummen där man slapp och lyfta så man såg delar av skivan, brädena under såg man ju tyvärr inte). Kallvinden såg ok ut så mycket som jag har sett, men har inte kollat så noga där. Vid fönstren finns inte heller något mögel alls.

Det som oroar mig är mest att jag inte vet hur golvet ser ut under plastmattorna och skivorna. I ett av klädskåpen slapp vi och lyfta på "mattan, under den fanns tidningspapper och under pappret en skiva. Tidningspappret och plastmattan var lite mögliga ställvist och kändes eventuellt också antingen fuktig + luktade lite jord. Själva luften inne i skåpet kändes annars riktigt fräsch. Skivan under tidningspappret såg ok och torr ut. Ett klädskåp slipper ju inte heller och vädras så mycket.

Tips önskas av er mera huskunniga. Kan huset ändå vara friskt, som tidigare hyresgästerna beskrev det för mig..? Eller bör jag fly..?
 
Framförallt kan du få problem med möss.
 
Möss har jag inga större problem med, men dålig luft är jag riktigt rädd för..
 
Vänta bara tills de tuggat sönder dina kläder, skitit i din mat, gnagt på förlängningskablar mm.
 
Du är hyresgäst och kan då ställa stora krav till hyresvärden. Du får kolla hyreskontraktet om detta.
Vad du upplever i huset beror mycket på din egen inställning. Vissa blir vansinniga på bara minsta antydan till konstig lukt, även om det är helt normalt för ett äldre hus. Andra är mer avslappnade. Det finns en hel del trådar om lukt här.
Gamla hus kan lukta allt möjligt, från fuktig jord till genomruttet virke. För folk som är uppväxt endast i innerstan är alla luktar hemska.

Inget bra svar tyvärr. Men tar det lugnt!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du är hyresgäst och kan då ställa stora krav till hyresvärden. Du får kolla hyreskontraktet om detta.
Vad du upplever i huset beror mycket på din egen inställning. Vissa blir vansinniga på bara minsta antydan till konstig lukt, även om det är helt normalt för ett äldre hus. Andra är mer avslappnade. Det finns en hel del trådar om lukt här.
Gamla hus kan lukta allt möjligt, från fuktig jord till genomruttet virke. För folk som är uppväxt endast i innerstan är alla luktar hemska.

Inget bra svar tyvärr. Men tar det lugnt!
Tacķ, är endast rädd för hälsofarliga mögel.. Men lite mögel i källaren och i en garderob kanske inte behöver betyda att det är så farligt?!

Möss står jag nog ut med.. Har sommarstuga på landet också
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vänta bara tills de tuggat sönder dina kläder, skitit i din mat, gnagt på förlängningskablar mm.
Därför har man katt som inte får mycket mat

Det är ju ganska lätt att flytta om man är hyresgäst och upptäcker något dåligt. Men man vill ju förstås inte flytta in i något mögelhus.
 
Staffans2000
Du beskriver ett fullständigt normalt gammalt hus! Att det luktar jord i jordkällaren skall du vara glad för, eftersom det är en oöverträffad förvaringsplats för livsmedel. Dock ej torra varor.
Min egen fundering gäller uppvärmningskostnaderna!
 
Tack för era svar! Så jag behöver inte oroa mig trots att det fanns lite ytlig mögel i källaren? Och också att det var mögel i åtminstone ett av klädskåpen på botten under mattan?
 
Detta är hur det såg ut i klädskåpet, kändes också lite fuktigt ställvist om jag inte inbillade mig... Däremot såg det torrt ut på de andra ställen i huset där vi slapp och lyfta på golvmattan, men där var ju också skivor under. I klädskåpet var det delvis skiva under, delvis rakt på betong. Huset har nu stått tomt några månader, men med grundvärme.
 
  • Hand lyfter en gammal golvmatta för att avslöja underliggande betong och skiva med mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand lyfter en mattkant i ett klädskåp avtäckande gamla tidningar och en delvis skadad undergolvsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade tidningssidor och laminatskivor med mögelfläckar och vattenskador i ett klädskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och såhär såg det ut i källaren (kolla också förra inläggets bilder)

Vi hittade inget synligt fukt annanstans, men vi slapp ju inte heller och se under skivorna under plastmattorna. Det oroar mig lite. Även att det luktar mer i de rum där solen gassar oroar mig.

Men det kanske är normalt att ett gammalt hus är såhär?! Skulle det synas på skivorna under plastmattan om det var ett mögelhus?
 
  • Gamla träskivor i källare med spikar och lätt mörkare fläckar, spindelnät och betonggolv syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grovt trägolv i källare, inga synliga fukt- eller mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser detta någorlunda normalt ut för att vara ett gammalt hus? Eller är det att fly som gäller?
 
  • Gilla
Davvve_
  • Laddar…
Staffans2000
Som sagt var. -skall du fly, så är det för värmeräkningen. Så vitt jag kan se av bilderna verkar det vara ett prima hus. Jag förstår uppriktigt inte vad du oroar dig för eftersom allt ser helt normalt ut.

Staffan
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som sagt var. -skall du fly, så är det för värmeräkningen. Så vitt jag kan se av bilderna verkar det vara ett prima hus. Jag förstår uppriktigt inte vad du oroar dig för eftersom allt ser helt normalt ut.

Staffan
Tack så mycket för svaret! Jag har ingen erfarenhet av gamla hus, men jag behöver alltså inte oroa mig trots fukten/möglet i bottnet på klädskåpet inne i huset?

Och inte över fukten/möglet i kallutrymmena som källaren och farstun? Där fanns ju inte mycket, men ändå lite.
 
Staffans2000
Nej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.