Vad kostar det att bygga golvvärme allt inkluderat gjutet i grund vid nybygge. Pris med eller utan golvvärme är det jag söker. Jämförelse 100 kvm.
 
Jag tror att det är rätt ovanligt med gjuten platta utan värme, så jämförelsematerialet kan bli klent.

Om man spånar lite: Det går åt ca 300m slang till 100 kvm. Den kostar ca 20kr/m 6000kr.
Det går åt monteringsmaterial för att hålla den på plats, säg 1000 kr.
En golvvärmefördelare, skåp kopplingar osv. ca 10 000.
Termostater, reglercentral 10 - 15 000 (beror på antal slingor/rum).

Arbete. Att lägga slangen kanske tar 2 dagar, inkl provtryckning, ca 10 000.
Arbete för slutlig installation, driftttagning. kanske 2 dagar ytterligare, ca 10 000.

Sedan har jag säkert missat en massa så säg 50 - 70 000 totalt.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Sedan tillkommer ngt för att värma vattnet i rören. T ex Nibe Fighter F 750. Frånluftsvärmepump med återvinning till tappvarmvatten och värme. 70-75000 kr.
 
Jo, men värmekälla måst du ju ha oavsett system.

Om du vill jämföra ett uppvärmt hus mot ett helt utan värme så måste man ju räkna bort isoleringen i plattan och väggarna också. Isoleringen under betongplattan fyller ju inte någon stor funktion på ett ouppvärmt hus, och står för en stor del av kostnaden för plattan.
 
Jag projekterar ett hus i fritidshusområde så det är alternativet luft-luft-värmepump+element. Efter en genomgång av alla sorters husgrunder så landar det i att (eg en uppvärmd) platta på mark är bästa valet.
 
Harrysson anser att golvvärme fördyrar driften mellan 10-30 procent. http://byggochenergiteknik.se/press/GolvvarmeEmag6.2015.pdf
Passivhus har ju ingen golvvärme alls enligt deras princip men desto mer isolering i husgrunden trots allt. Jag hade tänkt mig 20 cm isolering då huset byggs inom fritidshusområde.
 
Vi har haft bygglov för fritidshus då tänkte vi oss luft-luft-värmepump. Men de nya reglerna kanske inte tillåter den lösningen längre? Snart får jag besked om saken av boverket.
 
Var i landet skall huset byggas?
Här i södra landsändan räcker en lite luft/luft-värmepump utmärkt, även på lägsta, tystaste läget.
Några kompletterande element behövs inte.

Lite OT kanske, men vår 124 kvm betongplatta kostade 158.000 kr år 2010 inklusive allt, = 1280 kr/kvm.
Utan golvvärmerör, men med 300 mm cellplastisolering och isolerande Jackon kantelement.
 
H hempularen skrev:
Isoleringen under betongplattan fyller ju inte någon stor funktion på ett ouppvärmt hus
Det är väl klart att huset skall värmas upp, utom under sommaren.
Vem vill gå på ett iskallt golv, bara för att man inte har golvvärme?

Vårt golv är nu 21°C.
Vad hade det varit utan isolering? Marktemperaturen är kanske +5°C eller?
 
Svaret jag fick av boverket var helt otydligt men för fritidshus borde luft-luft-värmepump fortfarande vara standard. Om än vi tänkt på där permanent.

Knock-on-Wood: Jag ska bygga i Blekinge. Sölvesborg. Din husgrund var det grävnings-arbete med i din prisuppgift? Min tänkta isolering är säkert mindre än din så det är kanske inte säkert pumpen räcker om det inte är tillräckligt isolerat. Väggarna 24 cm, golv tänkta 20 cm, tak 40 cm.
 
S Sylvestris skrev:
Din husgrund var det grävnings-arbete med i din prisuppgift?
Priset var inklusive allt; material, arbete, grävare, betongpump mm. Se bifogat kostnadsförslag:

Skärmdump av ett detaljerat kostnadsförslag för byggmaterial och arbete relaterat till ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag tycker isoleringen verkar rätt lika. Vi har 310 mm i väggarna (utom där byggarna fuskade och inte isolerade i installationsskiktet), 300 mm under betongplattan och 290 + 100 mm i takbjälklag + yttertak.

Men en stark fördel med FTX-ventilationen, som jag ser det: Värmen som luftvärmepumpen skapar vispas runt och når varenda vrå av husets tre sovrum, kök/matplats/vardagsrum, badrum, extratoalett/dusch och tvättstuga.
Inga element behövs.
 
Jag gjöt i golvvärme i min platta i november. Ska du ha golvvärme i plattan rekommnderas minst 300mm isolering under, med annan uppvärmning 200mm. Jag kan kolla imorgon vad materialet har kostat mig (har gjort jobbet själv) av en platta för 62kvm boyta.

Att förlägga slangen, provtrycka och koppla ihop fördelarskåpet gör man på åtta timmar.
 
Idag har det snöat hela dagen på Österlen. Det är då man känner av kalla golv också mer än annars. I sommarstugan jag bor så är golvet i storstugan med gjutet cementgolv med parkettgolv ovanpå helt o k. Men i det ombyggda garaget där vi har gäststuga är golvet iskallt cementgolv med laminatgolv ovanpå. Så kallt är även tillståndet i vårt vardagsrum hemma med skiffergolv. Där tänker vi lägga parkettgolv i framtiden. Cementgolv även där. Medan resten av huset har torpargrund med helt o k temperatur i golvet. Ja inte som golvvärme så klart. Men idag skulle man helt klart haft golvvärme i projektet även om det kostar en del. Fast vi klarar nog inte det prismässigt i projektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.