Wizeguy skrev:
Jag valde slingor när jag valde system... En förvärmningsslinga, samt en i toppen oxo självklart.  Sen pulade rörnissen dit lite prylar så är vattnet ifrån bottenslingan tillräckligt varmt så tas varmvattnet därifrån direkt.. utan att "kyla" toppen i onödan.

Det kanske e någon standard grej som man brukar sätta in!?
Helt rätt men det är inte jämt de görs så tyvär.. :(
Utan allt för ofta kopplas bara slingorna i serie o då blir de inte bra..

 
Om man har varmvattenslingorna i serie så är det ju i alla fall så, att om vattnet är tillräckligt varmt redan från förvärmningsslingan, så kyler det inte lika mycket när det passerar den övre slingan. Dessutom går det förhållandevis lite varmvatten då, eftersom temperaturbegränsningsventilen kommer att blanda i ganska mycket kallvatten utifrån.

Det finns en annan skola som säger att man ska spä toppvattnet med vatten från förvärmningsslingan, för att få ner temperaturen. Först om det inte räcker, ska man blanda i kallvatten också. Detta då för att kyla bottnen mest, så att solslingan (som då antas vara där nere) ska få så kallt vatten som möjligt att jobba mot.

Ska man bygga in alla tänkbara finesser kommer man inte att komma fram i pannrummet sen! :cool:
 
apersson850 skrev:
Det finns en annan skola som säger att man ska spä toppvattnet med vatten från förvärmningsslingan, för att få ner temperaturen. Först om det inte räcker, ska man blanda i kallvatten också. Detta då för att kyla bottnen mest, så att solslingan (som då antas vara där nere) ska få så kallt vatten som möjligt att jobba mot.

Ska man bygga in alla tänkbara finesser kommer man inte att komma fram i pannrummet sen!  :cool:
Detta var också med i min länk, lite högre upp. Men du kanske inte läste den ::) ;)
 
2an skrev:
Är det någon som hört nått om denna acktank med förrådsberedare som en kona från botten o upp??
[länk]
Men varför skall kallvattenpåfyllningen gå från toppen ner genom beredaren till beredarbotten?????? Då "kyler" den ju toppvattnet???

Påminner lite om Borötankens utformning och den var ju den "bästa".....


I övrigt så ser det väl bra ut med en beredare men "midja", borde ju förbättre skiktningen. Undra hur bra PVC-fri skumisolering är??
 
roli skrev:
Men varför skall kallvattenpåfyllningen gå från toppen ner genom beredaren till beredarbotten?????? Då "kyler" den ju toppvattnet???

I övrigt så ser det väl bra ut med en beredare men "midja", borde ju förbättre skiktningen. Undra hur bra PVC-fri skumisolering är??
Ja varför kallvattnet ska gå in i toppen o ner till botten kan man ju fråga sej för annars borde den ha varit riktigt bra denna tank.. :-/

mmm isoleringen hajade jag till över först då den va 120-150 mm då jag trodde de va pur isolering men man undrar ju vad det är för isolerning..
Är det typ samma som liggunderlag el.. :-?

Men annars så skulle jag tänka mej en tank med förvärmningsslinga i botten o förrådsberedare.. Men tydligen vill t.ex effekta inte göra de utan då får man ta solslinga o beredare o köra solslingan som förvärmning o kyla botten på tanken..
Kompisen som jag hjälper med att leta grejer till sin anläggning tog en effekta 500 l med 200 liters förrådsberedare o solslinga då han tappar ca 150-200 liter 70° vatten morgon o kväll i ladugården.. Solslingan är då för att kyla botten på tanken för det gick inte få med förvärmningsslinga, Varför vet jag inte då den endå får plats när jag jämförde med 750 l tanken med dubbla slingor för det hade varit en fördel med förvärmningsslingan då den är längre än solslingan..
 

Hur kopplar man så att man kan bara köra på
förvärmningsslingan om det räcker med varmvatten därifrån?

Det var ju en smart grej :)
 
Min förvärmningsslinga är 9,5 meter, medan slutslingan och solslingan är 15 meter.
Tank från Strömsnäspannan.
 
apersson850 skrev:
Min förvärmningsslinga är 9,5 meter, medan slutslingan och solslingan är 15 meter.
Tank från Strömsnäspannan.

Effektas förvärmningsslinga är 14,7m medans solslingan är 11,4m o slutslingan 9,4m
 
Jaha, då finns det olika skolor där också.
Ska vi starta en tråd där vi filosoferar om vilket som är bäst? :cool:
 
Det börjar ju blir en mycket informativ tråd det här! Roligt :)

Men. Nu har jag ju bestämt mig för att jag ska ha en slinga och inte en kopparberedare. Då är ju frågan: Vilken tank är bäst?

Jag vill alltså ha 750 liter ungefär, välisolerad, med solslinga och varmvattenslinga som jag kopplar en kakelugnspanna, en elpatron och solpaneler till.

Jag ska ta ut vatten till golvvärmen och till dusch/bad/disk osv.

Vilken tank är bäst och hur kopplar jag in den på bästa sätt? :)
 
apersson850 skrev:
Jaha, då finns det olika skolor där också.
Jodå många varianter finns de.. :-?
 
"Vilken tank är bäst?"

Ja, du, det finns väl lika många svar som det finns medlemmar, börjar jag tro.

Jag har förvärmningsslinga på mitten (9,5 meter) och slutvärmning i toppen (15 m). Värme till shunten tar jag ut på sidan, strax under tankens topp. Det gör att det finns varmvatten kvar längst upp, där slutvärmningsslingan vänder runt, även om jag har börjat tappa på framledningen. Detta då enligt filosofin att jag hellre låter temperaturen sjunka lite i huset, men fortfarande kan duscha, än tvärtom.

När jag eldar tar det en halvtimme för pannan att komma upp till 80ºC, där den börjar ladda tankarna. Laddningen går in på samma ställe som shunten tas ut.

Förvärmning och slutvärmning har jag seriekopplat. Här finns ju idéer om att man ska ta ut värmen redan efter förvärmningsslingan, om det är tillräckligt varmt där. Men jag får leva med att om det är tillräckligt varmt efter förvärmningsslingan, då kyler det inte mycket i toppen heller.

Solslingan sitter långt ner. Jag har bara en. Detta ska vara en hopplös konstruktion, säger somliga här. Jag vet inte än, för det har bara varit i drift några veckor. De få timmar solen har lyst ordentligt nu har det fungerat utmärkt, för nu blir det ju ändå ganska låga temperaturer på solvattnet när det kommer in. Jag får se vad som händer till sommaren. Eller kanske snarare på våren, för på sommaren misstänker jag att det fungerar hur man än gör.
 
daniel_168 skrev:
Vilken tank är bäst och hur kopplar jag in den på bästa sätt?  :)
Här finns test på tankar http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf

Sen så ska exp.kärlet kopplas in i botten på acktanken o inte i toppen som många rörkrökare gör sen så är nog Roli kopplingsvariant att föredra.. Både vad det gäller shunten o vv med dubbla blandningsventiler.. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.