Hej,

Jag har ett radhus byggt på femtiotalet, med en toalett på ovanvåningen. Avloppet går ner i ett gjutjärnsrör, vilket sitter på väggen i tvättstugan. Jag har haft problem lite då och då med stopp i toaletten, men brukar använda vaskrensaren (sådan där röd gummigrej på en pinne) för att lösa problemet.

Igår blev det stopp igen och jag hämtar upp vaskrensaren och kör med den ganska länge. Vatten bubblar upp i handfatet och jag täcker med en trasa. Jag spolar några gånger och trycker rensaren upp och ner. Det är aldrig något som släpper, så jag låter vattnet rinna undan mellan gångerna.

När jag går ner på nedervåningen luktar det skit från tvättstugan. Väggen där gjutjärnsröret sitter är alldeles nedstänkt med skitvatten och det är en stor pöl på golvet. Först tänker jag bara stänga dörren och gömma problemet, men jag sansar mig och städar (det är jätteäckligt). Det visar sig sedan att uppe vid taket är det helt genomblött - alltså upp under och omkring där röret går upp i taket, och någon slags tätning på ett annat rör strax under är helt dyngsur. Det fortsätter att rinna vatten längs röret (fast tack och lov inte skitfärgat). Det ser också ut som sprickor längst uppe på järnröret.

Min hypotes är att stoppet sitter kvar någonstans i röret och att jag genom min aktivitet med vaskrensaren liksom har tryckt ut skitvattnet genom sprickor och otätheter.

Nu är jag orolig att det är en allvarlig läcka, och att hela golvet och kanske insidan av väggen är fylld med skitvatten. Vad ska jag göra? Det känns inte som en bra strategi att hoppas på att det är något tillfälligt. Måste jag bryta upp hela golvet? Täcker försäkringen? Vad kostar sådant här?

Snälla ge mig goda råd!

Mvh, Malin
 
Ring försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Malin165 och 3 till
  • Laddar…
A
Försäkringen kan nog täcka någon liten del, men det mesta kommer att landa på dig, på grund av ålder. Det är dock viktigt att du snabbt får kontroll på skadan, så att det inte sprider sig mer än nödvändigt. Som uselts sa ring försäkringsbolaget, gör det omgående.

Jag skulle också ta dit någon som kan spola och filma rören, så att du vet omfattningen på ditt problem. Är felet en liten spricka eller är hela avloppet kass?
 
  • Gilla
Malin165 och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju som att du ögonaböj ska ta dit proffsen, och få det filmat. Använd för död och pina inte avloppet innan dess!
Sen när du ska brottas med försäkringsbolaget - var beredd att fajtas! När vårt badrum blev skadat och fick göras om helt, ville försäkringsbolaget först betala 15000 kr. Jag gav dem en anatomiskt korrekt instruktion om i vilken kroppsöppning de lämpligen kunde införa denna struntsumma. Till slut fick vi faktiskt nästan hela summan, så det lönar sig att bråka.
 
  • Gilla
Malin165 och 1 till
  • Laddar…
Gjutjärnsrör. Givetvis kan ett stopp hjälpa läckaget på traven, men rören kan vara i ruskigt dålig kondition, byt omgående!
 
  • Gilla
Malin165 och 2 till
  • Laddar…
Gjutjärnsrör, garanterat sönderrostat och lövtunt! Byt eller relining, men vid relining se till att du tar en firma som kan sin sak = ta inte till lägsta pris!
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
J
Du skriver att den går ner till en tvättstuga. Rimligtvis har du ett golvavlopp som fungerar där. Att det är dåligt med läckande rör är ju alldeles självklart, men man behöver ju inte skrämma upp sig helt uppåt väggarna. Självklart ska det åtgärdas också, men kom ihåg att andas ett par minuter :)

Du skriver att gjutjärnsröret är skarvat med en muff till ett annat rör och det är där det är blött. Går gjutjärnsröret upp genom träbjälklag tak tvättstuga -> golv toalett eller in i väggen ovanför? Ett foto skulle hjälpa. Har du annan toalett in huset du kan använda så länge
 
Redigerat:
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Tack för svar!
Jo, vi har en mugg till så nu är den där uppe avstängd. Röret går upp i taket i tvättstugan. Och försäkringsbolaget skickar en kille på måndag. Känns ganska ok ändå, kunde ju varit mycket värre. Får se utlåtandet på måndag.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
Super. Det är ju en sak om det är genom trätak rakt upp till golvet ovanför, eller om det är våtrum, kaklat, upp till en vägg eller någonting annat försvårande. I bästa fall är det ju bara att ta upp lite nedifrån i taket, byta ut gjutjärnet, ventilera ut fukt och sätta igen. Trä torkar
(y)
 
  • Gilla
Malin165 och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det?
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Hur gick det?
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Försäkringsbolaget har besiktat och deras rekommenderade företag lämnat offert. Jag gillade inte offerten, 'totala kostnaden kan bli mycket högre och du godkänner alla extra kostnader genom att skriva på nu', så kom överens med en vän att hans firma skulle göra jobbet. Försäkringsbolaget har betalat ut en summa och jag väntar på byggstart.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M Malin165 skrev:
Försäkringsbolaget har besiktat och deras rekommenderade företag lämnat offert. Jag gillade inte offerten, 'totala kostnaden kan bli mycket högre och du godkänner alla extra kostnader genom att skriva på nu', så kom överens med en vän att hans firma skulle göra jobbet. Försäkringsbolaget har betalat ut en summa och jag väntar på byggstart.
Men vad var felet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.