Hej,

Ska bygga varmgarage och väljer mellan att använda VP-rör eller flexslang till eldragningen (görs av behörig elektriker). Att använda 16mm flexslang verkar enkelt och smidigt jämfört med VP-rör om man är noggrann med att fästa den ordentligt så att den inte rör sig, men är det något annat jag ska se upp med?
Tacksam för tips och synpunkter.
 
svårare att dra i

thats bout it
 
TiGGrE skrev:
svårare att dra i
= flexslang ;).
 
Provdra gärna med en dragfjäder innan du sätter upp väggskivorna. Om böjarna är för skarpa tar det stopp, vilket är tråkigt att upptäcka när elektrikern kommer.
Är det få böjar fungerar slangen bra, men rören är bättre.
 
Dra alltid i kabel i rören innan väggarna slås igen.

Jag drar nästan aldrig vp RÖR nuförtiden. Flexslang funkar i dom flesta fall och går betydligt snabbare att dra.
Det finns även färdigdragen flexslang med kabel i.

Ett alternativ till som finns nuförtiden är att dra ekk lös i väggarna, det rekommenderar ja inte dock..
 
Erik_D skrev:
Ett alternativ till som finns nuförtiden är att dra ekk lös i väggarna, det rekommenderar ja inte dock..
Är det verkligen tillåtet :surprised:? Verkar mysko med tanke på alla elbestämmelser som finns idag. Jag förstår att du inte rekommenderar detta ;).
 
Ja det är tillåtet.
En EKK motsvarar FK/EK i VP-rör. Man MÅSTE dragavlasta den i bägge ändar dock med speciella avlastningar när den går in i dosor.
Nackdelen är att man mister möjligheten att dra om kabeln...
 
Carl skrev:
Nackdelen är att man mister möjligheten att dra om kabeln...
Å de måste va ett H*****e ;D
 
Carl: Har du gjort nån installation med ekk lös i väggarna än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.