Aha, du har alltså redan lagt flytspackel? Hur tjockt?
 
H hempularen skrev:
Aha, du har alltså redan lagt flytspackel? Hur tjockt?
30-50mm ca. Enligt rekommendationer för spackling på Cellplast.
 
S sussens skrev:
30-50mm ca. Enligt rekommendationer för spackling på Cellplast.
Viktigare att veta då i detta läge, hur mkt mer kan du bygga på uppåt?
 
ca 30mm om jag inte minns helt fel =0
Jag KAN spackla, mer utav en kostnadsfråga just nu. Hur mkt dyrare är flytspacklet än fixet?
 
I ditt fall ska du nog inte stirra dig blind på kostnaden, utan det ska bli bra!
Vet inte hur många kvm din hall är på, men nu verkar du ju ha ett stabilt underlag, då kan du flyta ett så tunt lager med flyt så det precis rår över slingan, bara det blir riktigt plant.
Då har du bäst förutsättningar att få ett väl fungerande värmegolv, i kombination med att du får bäst förutsättningar att få till klinkerläggningen bra!
 
Synd att det gick lite fort här, och att du helt gick på texten att den går att lägga i fixet...
Golvvärmen får mycket bättre spridning om del ligger ner en bit så kan du flyta på ytterligare några cm och lägga slingan i det så vore det bra.
 
Ni svarar likadant bägge två, kommer förmodligen bli så jag gör det. Tack för goda svar! Tur att byggahus finns ;)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Just nu anser ESV att förläggning av elvärmeslinga är behörighetskrävande...
Hursom så är det viktigt att den förläggs utan skador och kontrollmäts innan man gjuter in den. Ska en installatör göra det så vill hen nog vara med i den processen.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Om jag accepterar att det inte blir någon garanti, är det verkligen helt nödvändigt med en elinstallatör? Min far är duktig på el, inte certifierad men ändå. Eller är det så pass känsligt att det är verkligen behövligt med en riktigt installatör?
 
Gällande elektriker eller inte tänker jag inte säga något.

Tänkte bara säga att jag på min t2quicknet i fixet. Fungerar kanon! Lite svårare att lägga klinker och få ut fixet fint dock. Och det är viktigt med fullständig täckning av kabeln.

Men att flyta en gång till bara för golvvärme känns som onödigt jobb...
 
Det som din far troligen kan ha problem med, är att man skall göra isolationsmätning innan slingan läggs, när den är lagd, och efter ingjutningen.

Mätningen måste göras med en isolationsprovare "megger". Det är ett instrument som lägger ut högspänning 500 - 1000V på slingan. Med en vanlig multimeter som de flesta (hempulare) äger, så kan man bara mäta med en mätspänning på några få volt. Då hittar man bara isolationsskador där ledningar ligger ihop, har galvanisk kontakt.

I verkliga livet så är isolationsskador ofta mer något i stil med en spricka i isoleringen, med 230V driftspänning kan det då hoppa över, det blir en liten ljusbåge, det blir det inte med en mätspänning på 5V.

Därför iosolationstestar man med en spänning som är avsevärt högre än den normala driftspänningen. Det är inte så vanligt att vi privatpersoner äger en isolationstestare, även om det numera finns billiga för en dryg tusenlapp. En billig multimeter kan kosta 69 kr.

Isolationsmätningen är väldigt viktig för ett värmegolv. Har man en isolationsskada som inte "hanteras" så blir hela golvet spänningsförande. Dödsolyckor har inträffat, dock mest i badrum där det givetvis är ännu värre, man står i en pöl, huden är mycket mer genomsläpplig för el om man blött ned sig ordentligt i en dusch osv. Men även i en tambur kan man ju råka kliva i en pöl smältvatten.
 
Använd hellre flytspackel än fix. Det blir mycket enklare att få jämnt. Det sluter tätt runt kabeln. Har du en mista där kabeln inte blir ordentligt inbäddad i spackel eller fix på några cm, så blir kabeln överhettad där och brinner av.

Kolla spackeltillverkarens instruktioner om primer, du skall troligen lägga primer på ytan innan du spacklar ett lager till. Vidhäftningen mellan lagren blir extra viktig iom. att du har vämeslingor som skapar värmespänningar i materialet.
 
Jag tänker inte tjata om installatör eller inte utan betonar bara det allra viktigaste vem som än gör jobbet. Elslingan ska vara ansluten till en jordfelsbrytare.
 
Har en bekant som själv la in elslingan i hallen. Som tur var hade han en elektriker som skulle koppla in den. Det visade sig att han hade köpt för lång elslinga så han valde att klippa av den.
Som tur var upptäckte elektrikern det och det blev att göra om allt från början.
Nu använder du T2quicknet så då blir det troligen inte sådant problem.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Det som din far troligen kan ha problem med, är att man skall göra isolationsmätning innan slingan läggs, när den är lagd, och efter ingjutningen.

Mätningen måste göras med en isolationsprovare "megger". Det är ett instrument som lägger ut högspänning 500 - 1000V på slingan. Med en vanlig multimeter som de flesta (hempulare) äger, så kan man bara mäta med en mätspänning på några få volt. Då hittar man bara isolationsskador där ledningar ligger ihop, har galvanisk kontakt.

I verkliga livet så är isolationsskador ofta mer något i stil med en spricka i isoleringen, med 230V driftspänning kan det då hoppa över, det blir en liten ljusbåge, det blir det inte med en mätspänning på 5V.

Därför iosolationstestar man med en spänning som är avsevärt högre än den normala driftspänningen. Det är inte så vanligt att vi privatpersoner äger en isolationstestare, även om det numera finns billiga för en dryg tusenlapp. En billig multimeter kan kosta 69 kr.

Isolationsmätningen är väldigt viktig för ett värmegolv. Har man en isolationsskada som inte "hanteras" så blir hela golvet spänningsförande. Dödsolyckor har inträffat, dock mest i badrum där det givetvis är ännu värre, man står i en pöl, huden är mycket mer genomsläpplig för el om man blött ned sig ordentligt i en dusch osv. Men även i en tambur kan man ju råka kliva i en pöl smältvatten.
Jag har läst andra inlägg och även kollat lite på internet om det här, och jag är helt med i hur det fungerar. Det enda jag tänker är bara, om den är kopplad till jordfelsbrytare, så fort golvet skulle bli spänningsförande, oavsett om en person står på det eller inte. så borde väl strömmen gå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.