Närbild av en Bosch-kompressorkondensator med specifikationer 40uF 400V i en smutsig verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nahaufnahme einer Kondensatoreinheit von Tobias Jensen mit Aufschrift "Anlasskondensator, ELT, 120uF", möglicherweise von einer Luftkompressoranlage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftkompressorn surra bara så har läst att det är förmodligen kondensator som är kass.
De finns på att köpa på Ebay.co.uk för bra peng men det finns 2 på min kompressor en som är på 40uF och en som är på 120uF.
Problemet är att dem på 120uF verkar vara svårt att få tag på. Varför så och finns alternativ, eller jag kankse behöver byta ut den på 40uF
Vad sägar ni?
Tack på förhand.
 
I ditt fall bör 120 uF vara startkondensator så om det missas vid start är den då förstavalet. Först kanske du ska mäta och öppna upp och kolla övriga delar tex motorlindningar och ev brytare för ur/inkoppling av kondingen.

Onödigt att på måfå skaffa delar utan att vara rimligt säker på vad som är fel.
 
GK100 GK100 skrev:
I ditt fall bör 120 uF vara startkondensator så om det missas vid start är den då förstavalet. Först kanske du ska mäta och öppna upp och kolla övriga delar tex motorlindningar och ev brytare för ur/inkoppling av kondingen.

Onödigt att på måfå skaffa delar utan att vara rimligt säker på vad som är fel.
Men värför är allt över 80uF svårt att få tag på?
 
Finns 125 µF på Elfa men det står tyvärr bara 320 VAC så det är gränsfall. Man kan ta två på 60 µF och koppla parallellt (eller tre på 40 µF) och bunta ihop.
 
Jag förutsätter att det är 230Vmatning. Så 320V bör räcka bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att det är 230Vmatning. Så 320V bör räcka bra.
Ja den är ingen 3 fas.
 
Eftersom det är en startkondensator är det helt ok med spänningen på den från Elfa. Ska bara kopplas in en kort stund vid starten. Men som sagt kolla upp mer hur det ligger till med lite mätningar först.
 
GK100 GK100 skrev:
Eftersom det är en startkondensator är det helt ok med spänningen på den från Elfa. Ska bara kopplas in en kort stund vid starten. Men som sagt kolla upp mer hur det ligger till med lite mätningar först.
Tack för hjälpet. Jag är en noob så var och exakt ska man mäta och har du en link till den på Elfa?
 
Den borde fungera men vad det är för kvalitet kan man undra. Märkning av tillverkare saknas.
 
+-5% känns inte seriöst. Även färkeskondensatorer har mycket större tolerans.
 
Som sagt försök först reda ut vad som är fel. Tex har du haft den i gång tidigare, har det plötsligt blivit fel nu osv. Kanske du kan ta någon bild så man ser hur saker är inkopplade.
 
GK100 GK100 skrev:
Som sagt försök först reda ut vad som är fel. Tex har du haft den i gång tidigare, har det plötsligt blivit fel nu osv. Kanske du kan ta någon bild så man ser hur saker är inkopplade.
Tack jag återkommer. Ett snällt gäng ni är!
 
  • Gilla
Mathias1974
  • Laddar…
Här är inkopplings schemat. Som ni sade kondensator på 120uF är kopplat in på 9&11. C start.
Var mäter man och hur mycket ska den läsa?
 
  • Kopplingsschema för enfasig motor CSR design med startrelä, kondensatoranslutningar 9&11, och färgmärkta ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.