Hej på er allihopa!

Jag har ett platt tak som med största sannolikhet är täckt med "Derbigum" .. (Mäklaren trodde dock att det hette "bergium" vilket kan vara ett missförstånd från en dement säljare) .. När jag köpte kåken var mäklaren rätt säker på att takets bäst-före-datum passerat, och det är lagat på ett ställe.

Jag hade ut tre olika takfirmor för ett par år sedan, och fick in en offert, en som aldrig hörde av sig igen (trots att jag bett om offert), och den tredje firman sade "Det vi står på är Derbigum, det kom i slutet på 80-talet och håller minst trettio år. Om du underhåller skarvarna så håller det minst fem år till, kanske tio".

Jag vill dock planera in takbytet i min mentala underhållsplan, så jag har ett par funderingar som nån kanske kan bidra med lite tankar kring;

1: Den offerten jag fick in förutsatte att man lade ny beläggning på den gamla. Då har man ju ingen aning om hur träet är under. Jag har mätt fukt i träet underifrån, i ett borrat hål i ena änden i huset, och via en lucka som går upp till stället där det sitter en brunn för att leda bort regnvatten från taket, och det var inte snustorrt, men inte såpass fuktigt att det fanns risk för påväxt. Är det best practice att lägga ny beläggning direkt på den gamla? Behöver man oroa sig för fukt i gamla platta tak? Det är ju ungefär lika "uteluftsventilerat" som krypgrunden (som är en riskkonstruktion), mha. ventiler i kanten runt om huset...

2: Den bättre hälften tycker att 125 kvm boyta är lite i underkant och spekulerade i om det var möjligt att helt sonika göra en "1,5-planskåk" av det hela. Är det rimligt? Vad kan man förvänta sig ungefärlig kostnad (och tidsåtgång för yrkesmän) för att riva gammalt tak, montera nytt? Kåken är 17,75 gånger 7,55 meter stor. Står på en krypgrund murad av betonghålsten. En del av grunden står på berg.

Tacksam för all input!
 
J Jarlsgård skrev:
[länk]

Har själv ingen aning men där verkade finnas lite att hämta iaf
:)
Tackar, tackar! Det var nånstans att börja iaf .. hade inte ens tänkt på att det fanns "taklyftsföretag" .. :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tackar, tackar! Det var nånstans att börja iaf .. hade inte ens tänkt på att det fanns "taklyftsföretag" .. :)
Men det gör det!

Om du går in i socialt & projekt så finns det en tråd där som heter "... grannens taklyft..." eller nåt sånt, han gör exakt det just nu :)
 
harry73
Fördelen med att bygga en ny vind är att det inte längre är en underhållsåtgärd men en utbyggnad/förbättring. Så när du säljer huset kan du dra av alla kostnader från vinsten
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Fördelen med att bygga en ny vind är att det inte längre är en underhållsåtgärd men en utbyggnad/förbättring. Så när du säljer huset kan du dra av alla kostnader från vinsten
Det var en intressant aspekt .. (y)

Om man lägger på en vind så räknas inte det in i kvadratmeterytan man får bygga på en tomt va?
 
harry73
Nej och höjden förändras inte heller vid max 45grader takvinkel
 
Borde bli runt 60 kvm om jag inte räknar helt fel ....

EDIT: Fast, med valmat tak blir ju takfönster ett måste ... jag är allergisk mot kupor, tror jag ....
 
  • Ritning av en bostadsplanslösning som visar uppdelning av rum och möjliga placeringar för takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggytan förblir den samma, likaså byggnadshöjden (om man inte väljer förhöjt väggliv) däremot bli nock höjden (totalhöjd? Osäker på vad som är rätt uttryck)förändrad, så det är möjligt det man får se över i detaljplanen.

Angående yta där uppe så kommer kvm öka med ca 50kvm :)

Edit: tankevurpa. Om du väljer 45° så kommer boyta där uppe (räknat på ca 40cm takfot) blir 5x17ish meter = 85kvm. Detta är dock snabbt räknat!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Borde bli runt 60 kvm om jag inte räknar helt fel ....

EDIT: Fast, med valmat tak blir ju takfönster ett måste ... jag är allergisk mot kupor, tror jag ....
Valmat 45° tak blir IMO inte alls snyggt, eller praktiskt, eller billigt. Vanligt hederligt is the way to go!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Byggytan förblir den samma, likaså byggnadshöjden (om man inte väljer förhöjt väggliv) däremot bli nock höjden (totalhöjd? Osäker på vad som är rätt uttryck)förändrad, så det är möjligt det man får se över i detaljplanen.

Angående yta där uppe så kommer kvm öka med ca 50kvm :)
Det finns ett hus precis bredvid mitt som har inredd vind med 45 graders tak, och det är ju bra högt ... när jag står på mitt tak ser jag rakt in i deras fönster (vilket är en anledning till att valmat tak vore trevligt) .. så jag tror inte att höjden vore ett problem ...
 
I see!

Problemet med valmat är att det blir så mycket vinklar och vrår, i synnerhet om man vill inreda. Dåligt med vägg yta, inga fönster väggar osv. Sen blir det mer tak yta med vinklar så risken för läckage/vattenskador ökar även det lite.

Du får ha en takterrass ovanpå garaget och vardagsrummet :D
 
Eller så bygger du 2 vån på allrum/sovrums delen och har takterrass a la fetestor över vrum, kök, hall å tvätt. Gärna med jacuzzi (y)

Höhö.

Nä men det ni först får göra tycker jag är att verkligen överväga ifall att ni faktiskt behöver mer yta. Ert hus är välplanerat och ser ut att ha rätt gott om yta dom det är i dagsläget :)
 
J Jarlsgård skrev:
I see!

Problemet med valmat är att det blir så mycket vinklar och vrår, i synnerhet om man vill inreda. Dåligt med vägg yta, inga fönster väggar osv. Sen blir det mer tak yta med vinklar så risken för läckage/vattenskador ökar även det lite.

Du får ha en takterrass ovanpå garaget och vardagsrummet :D
Jag är ju rätt nöjd med 125 kvm, så jag tänkte ju att man kunde göra "rum" i den gröna rektangeln, och ha kallvindar (och FTX) ute på kanterna ... 50-55 kvm extra skulle räcka till ett stort sovrum, kanske ett badrum och nått litet kontorsaktigt ..

Grejen är att jag har två barn sen tidigare (7/9år) och det kommer nog bli (minst) ett till ... Nu bor dom ju på halvtid, så så mycket större är inte nödvändigt .. men dela rum ... nja ...

EDIT: jo, de är faktiskt väldigt välplanerat ... jag förstår ju inte folk som bygger 250+ kvm, men det kanske är för att jag knappt kan hålla 125 städat .. :crysmile:

EDIT2: detaljplanen medger bara enplansvillor i mitt område ...
 
harry73
Traditionellt 1,5plans villa räknas detaljplanmässigt som enplans
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.