För tre år sedan gjorde vi en omfattande renovering av vår Bostadsrättslägenhet. Köket flyttades till nytt rum, vägg i vägg med det gamla. Tekniskt sett var det ett litet ingrepp, vatten och avlopp var verkligen rakt över, spisen valde vi dock flytta 1m. Byggfirman vi anlitat tog hand om allt sånt, gällande ventilation fick jag höra att kolfilterfläkt räcker.

Nu i morse var det ovk i huset. Kontrollanten konstaterade direkt att imkanal saknades och att det behöver åtgärdas. Kom som en chock och började genast ringa runt för åtgärdning av detta. I samband med detta googlande fick jag reda på att det var anmälningsplikt för installation av ny imkanal.

Ringde upp stadsbyggnadskontoret; tekniskt ansvarig berättar att det behövs en fullständig planritning över köket och dess ändringar. När jag berättade att köket flyttades tre år sedan och att det endast var en ny imkanal till skorsten som skulle åtgärdas så sa han att det då tillkommer en sanktionsavgift samt besiktning på allt. Skärrad som jag var sa jag bara att jag skulle inkomma med en teknisk anmälan med tillhörande skisser.

Vi har bara anmält och fått godkänt från styrelsen för köket, och den byggfirman vi anlitade nämnde aldrig något om anmälan till kommunen eller att imkanal är krav. Tvärtom så var kolfilter lösningen på vårat problem.
Tyckte mitt problem med att behöva ta ner väggskåp och få en ny imkanal gjord var tillräcklig, men hot om sanktionsavgift för att jag inte anmält det "nya" köket känns betydligt mer.

Är det någon som har kännedom här och vet vad som gäller? Vad kan en ev sanktionsavgift bli?
 
Jag skulle säga att du inte behöver göra något alls och att ni gjort allt rätt. Det är föreningen som är fastighetsägare och den som skall göra ev anmälan till kommunen.

Så lite beroende på hur det står i er ansökan och godkännande från styrelsen är det inte säkert att ni behöver göra mer än att ta upp ett hål för imkanal och skarva på en flexslang.
 
Nej en bygganmälan ligger inte nödvändigtvis på fastighetsägaren. Du kan i princip söka rivningslov för kungliga slottet, och få det beviljat. Därmed inte sagt att du får riva.
 
Jag ska prata med ordförande och se om föreningen gjorde en anmälan, det kan ju vara så att allt redan är gjort.
Jag hittar ganska mycket information om att det är anmälningsplikt om ny imkanal måste göras, så det förstår jag nu, men sen är det väldigt diffust.
Anmälningsplikt trodde jag det var för att man vid en ev brand skall veta hur elden sprider sig, dvs bra att veta. Jag förstår inte varför jag skulle få en sanktionsavgift eller varför kommunen ska besikta mitt kök utöver en ny ovk?
 
H hempularen skrev:
Nej en bygganmälan ligger inte nödvändigtvis på fastighetsägaren. Du kan i princip söka rivningslov för kungliga slottet, och få det beviljat. Därmed inte sagt att du får riva.
Det stämmer iofs. Men jag har svårt att se att kommunen kan skicka vite på en br innehavare.
 
harry73 harry73 skrev:
[länk]
Jag såg den där men missade faktiskt ingressen. Som sagt är våra avlopp och vattenledningar på exakt samma ställa fast på andra sidan väggen, bara "vriden" tillkoppling. En ny imkanal skulle tas upp rakt in i murstocken ovanför väggskåpen, det kanske kan räknas som "väsentlig ändring" även om jag själv inte tycker det.
 
R Robert-san01 skrev:
Det stämmer iofs. Men jag har svårt att se att kommunen kan skicka vite på en br innehavare.
Inte alls omöjligt, enligt 11 kap 57§
"En byggsanktionsavgift ska tas ut av
1. den som när överträdelsen begicks var ägare till den fastighet eller det byggnadsverk som överträdelsen avser,
2. den som begick överträdelsen, eller
3. den som har fått en fördel av överträdelsen."


harry73 harry73 skrev:
[länk]
Frikostigt ändå. Håller med om det mesta, men just gällande planlösningen tycker jag utan att ha funderat så mycket att det är tveksamt... Men man ska ju inte bråka när det är åt det där hållet...

Viktigt att tänka på är dock att olika kommunen tolkar lagen på olika sätt och därför är det inte alltid samma riktlinjer överallt... Men man kan ju iallafall ge dom en tankeställare samt att det kan vara värt att driva en överklagan eftersom det då tydligen inte är helt självklart hur det ska tolkas.
 
Det är föreningen som är ansvarig för ventilation och förändringar i ventilation. Det viktiga för dig är väl att du anmält dian arbeten till föreningen och fått dessa skriftligt godkända. I så fall är det inget problem, föreningen är ansvarig för de problem som eventuellt uppstår. Men om du missat att få föreningens godkännnande kan du bli ansvarig för det som måste åtgärdas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.