Hur väljer man mellan alla sorters material som finns? Betongplattor, utomhus-klinker, kalksten eller granit... Finns det några riktlinjer nånstans? Vad "känns" bäst på en uteplats tex?

Ska lägga cirka 250 kvm fördelat på uppfart, framsida hus, altan/uteplats och runt om huset.

Priserna varierar från cirka 200 kr/kvm för betong till +1.000 kr/kvm för mer exklusiva material så det spelar såklart in men är inte avgörande.
 
S
Att lägga på en uppfart är beroende av den hårdhet som behövs för att bära vikten an en bil
det måste vara körbara plattor , stenar e.t.c samt att det måste vara ett riktigt hårdpackat
underlag så dom inte kan röra sig efter läggning ,
Botten , gräva ur min 40cm en marduk under , fyllla 30 cm med 0/32 och vibbras hårt , sedan 0/16 upp ca 5 cm , på topp 0/4 allt vibbras hårt , sedan betonggrus lite fuktig som bärlager , som sättsand för plattorna , det med höjder får du räkna på själv , detta är lite riktvärden
Då får du en stum plats , går utmärkt att ha till gångar oxå
 
Sedan beror det ju på vilka bilar man kan tänkas behöva få in på infarten. Bara personbil eller en tung spolbil när man fått stopp i avloppet. Jag har haft grymt tunga lastbilar på min skaftväg, men ingen stenbeläggning. En av kranbilarna körde sönder grannens fina stenbelagda infart när dom var tvungna att gena lite över den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.