Jag vill starta en ljuduppspelning när något rör sig utanför huset.
Tänkte att jag skulle koppla rörelsedetektor till typ IFTTT eller Stringy. Sen skapa nån regel typ if "rörelse" then "ljud".
Men hur gör jag enklast/billigast för att få till ljuduppspelning?
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
Menar du själva ljudet?
 
Vad för sorts ljud hade du tänkt dig?
Det finns färdiga grejor som spelar upp hundskall vid rörelse. Mikrovågsdetektor i prylen gör att den kan stå innanför en dörr eller vägg.
 
Jag hade tänkt integrera det med nåt smarthem system. Det är går ju att automatiskt tända en lampa i huset vid en "händelse" exempelvis rörelse. Men jag vill spela upp ett ljud. Typ .mp3/audio fil med "Get off my property". Men helst skulle jag inte vilja köpa ett helt dyrt ljudsystem för detta utan undrar om någon har någon billigare lösning att spela upp ljud som kan integreras i smarta hem system?
 
A
Jag har gjort det med d-links nätverkskameror (inbyggd PIR och högtalare). Ljudet kommer från en Synology NAS och dess programvara för kameraövervakning.

Kanske dyrare lösning än du tänkt dig, men du får kameraövervakning på köpet :)
 
Tack. Men jag har redan rörelsedetektor som kan kopplas till smartsystem. Söker bara sätt starta ljuduppspelning.
 
Jag har gjort sådant med MP3 spelare, lödde på trådar från startknappen till ett relä.
Men det borde väl gå att lura igång en dator som spelar upp en sekvens.
Eller en Aurdino.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.